kuinka paljon maistelua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syöttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syöttäjä

Vieras
Vauva on tasan 6 kk, ollut täysimetyksellä. Nyt on alettu maistella perunaa ja tänään maistettiin ruusunmarjaa. Kahtena päivänä on itkenyt ja parkunut päivällä kovasti (peruna maistellaan 11-12 aikaan, huuto alkaa 13-15 maissa). Oikein ärisee. Tavallisesti ei juuri päiväsaikaan itkeskele. Voiko kiinteiden aloittaminen saada tällaista aikaan? Tai ehkä syö liikaa. Olen antanut noin 7-8 lusikallista (lapsen ensilusikka). Enemmänkin ottaisi. Paljonko olette alussa antaneet vauvan maistella. Tuntuu, että olisi kiire, kun terveydenhoitajakin viimeksi kehoitti jo aloittamaan syönnit. Lapsi on kyllä kasvanut rintamaidolla aivan hyvin, ihan tasaista keskikäyrää.

mun molemmat lapset on alkaneet kiinteiden maistelut 3-4 kk iässä (esikoisen aikaan 3 kk oli suositus). annoin ihan ensimmäisinä parina päivänä ehkä 2 lusikallista, ja sitten koko ajan lisää päivittäin. 1-2 vkon sisällä aloituksesta annoin jo syödä sen verran mitä ruokaa meni.
mä en osaa sanoa voiko kiinteät aiheuttaa parkumista.. miksei. kyllähän lähes kaikilla lapsilla vatsa reagoi aluksi uuteen (juuri kiinteitä aloittaessa), mutta sen ei pitäisi kyllä viedä hirvittävän monta päivää.

mä aloitin tytöillä aikoinaan päärynäsoseella ja banaanilla. moni vannoo sen nimeen, että ei sais aloittaa makeilla hedelmillä siksi että lapsi ei kuulemma opi sitten syömään perunaa. mun kokemuksilla se asia on ihan yksilöllinen. voi olla että joku ei opikaan, mut mun molemmat on oppineet ihan hyvin. mä pidin noita jotenkin miedompina aloitusvaihtoehtoina.

Peruna saattaa hyvinkin aiheuttaa mahavaivoja. Jätä peruna tauolle ja kokeile bataattia tai porkkanaa. Tai jotain hedelmää, päärynää tai banaania. Vaikka peruna perusruoka Suomessa onkin, niin ei sitä tartte ensimmäisenä antaa. Ja on niitä perunalle allergisiakin lapsia!

Meillä aloitettiin soseiden maistelu tytön ollessa 4,5kk ikäinen. Olen antanut imetyksen jälkeen maistella niin paljon kuin kelpaa (käytännössä yleensä pari lusikallista). Tähän mennessä ollut viikko yhtä makua ja sitten taas jotain uutta. Imetyksen jälkeen annan sosetta siksi, että haluan imettää pitkään ja yritän kuitenkin pitää äidinmaidon vauvan pääasiallisena ruokana. Myös meillä on soseet kai aiheuttaneet jonkun verran itkua - vatsavaivoja luultavasti - ja muutoksia kakan ominaisuuksiin :). Saa nähdä miten jatkossa. Välillä olen pitänyt muutaman päivän taukoa soseiden antamisesta, kun olen ajatellut, että auttais noihin vaivoihin.

Niin, ehkä alle 6 kk vähän varovaisemmin kannattaa noita ruokia maistattaa, mutta 6 kk suolistohan on jo paljon kehittyneempi. Taidan kuitenkin laittaa perunan tauolle ja kokeilla jotain muuta kasvista tai juuresta. Lähinnä kuitenkin mietin noita määriä 6 kk ikäisellä. Eli miten te, jotka olette aloittaneet kiinteät vasta 6 kk iässä, oletteko miten isoja määriä antaneet?

Kukin tyylillään, mutta itse aloitin tytölle antamaan kiinteitä 4,5 kk ikäisenä, juuri siitä syystä että rauhassa ehditään maistella.Tosin tyttö on niin kova syömään että kaikki on maistunut alusta asti eikä mistään ole tullut mitään reaktioita. Ihan alkuun annoin pari lusikallista mutta viikon päästä jo puoli purkkia kun maistui :) 6 kk iässä söikin jo sitten kaikkia mahdollisia soseita, kasviksia, lihaa, kanaa, kalaa. Ja myös puuroa. Imettänyt olen myös koko ajan.

Omasta mielestäni on vähän hölmöä että suositellaan kiinteitä aloitettavan 6 kk iästä ja kuitenkin 6 kk iässä PITÄÄ jo syödä kiinteitä. Mitäs jos ei esim. opi syömään lusikalla, tai muuten vaan sylkee kaiken pois. Omasta mielestäni järkevämpää aloittaa ajoissa.

Tämä nyt meni ihan asian vierestä, mutta tuli vaan mieleen.

Ymmärtääkseni jos aloittaa kiinteät 6 kk iässä niin pitää edetä maistelussa vauhdilla, melkein joka päivä kai aloittaa uusi maku...

Minä vaalle: 6 kk iässä ei kyllä edetä noin vauhdilla kuin luulet. Mahdollisia allergiareaktioita tulee seurata tietysti silloinkin eikä silloin voi joka päivä uutta makua aloittaa. Eli 3-4 päivää voi maistella aina yhtä ruoka-ainetta. Lisäksi 6 kk iässä ehtii kyllä aloittaa kiinteät. Se on vauvan vatsalle paljon ystävällisempää, koska suolisto tosiaan kehittyy paljon pidemmälle kuin esim. 4 kk iässä on ehtinyt kehittyä. Mutta toki sinä teet oman lapsesi kanssa kuten haluta. Tuskin kuitenkaan Stakes ja WHO aivan väärässä ovat 6 kk täysimetyssuosituksen kanssa.

Mutta ap:lle. Meillä ei vielä olla aloitettu maistelua, 6 kk tosin lähenee jo. Siksi minuakin kiinnostaisi tietää, kuinka paljon voi maistella kerralla. Ja eipä huolta, jos hitaasti eteneekin. Pääasiallinen ravintohan on kuitenkin se äidinmaito aina 1 ikävuoteen saakka. Siinä rinnalla voi maistella kiinteitä omaan tahtiin.

Minä en alottaisi banaanilla, kun se kovettaa vatsaa. Tai toki kokeilla voi. Meillä neuvolassa sanottiin, et voi antaa vaikka purkillisen jos haluaa syödä ja me alettiin 4kk syödä soseita.

Meillä koliikkivauva ja vatsanpuruista kärsitty ensimmäiset 4 kk. (Poju on ollut n. 1kk iästä pelkällä korvikkeella.) Nyt poika on 5kk ja reilut 3 vkoa on syöty soseita ja tällä vkolla aloitettiin vauvapuurokin kun aamun maitotankkausmäärät alkoi olla älyttömiä.
Meillä vatsavaivaiselle kiinteiden aloitus = vähempi maito on ollut pelkästään positiivinen asia! Vauvan masu on rauhoittunut, yöt ovat sitä myöden tasaantuneet emmekä enää joudu kantamaan huutajaa tuntitolkulla toivottomina... Osasyy on tietysti suoliston kaiken kaikkinen kehittyminen mutta ruoan aloitus ei ainakaan ole pahentanut tilannetta. Aiemmin korvikkeella vauva kakkasi kerran päivässä, nyt 2-3 kertaa /päivä.
Me aloitimme peruna-porkkanalla ja päärynäsoseella. Lusikoin 2-3 ruokalusikallista molempia vauvan lautaselle josta alussa meni joitain vauvalusikallisia mutta pikkuhiljaa n. viikoittain on määrät nousseet. Nyt, 3 vkon jälkeen menee yhteensä reilu purkillinen (pieni) sosetta kerralla, tarjoan yleensä 30-40%makeaa+60-70%perunajohdannaista ja maitoa päälle (tai ennen jos on karjuva nälkä..). Olemme 3 vkossa kokeilleet: peruna-porkkana/kukkakaali/parsakaali, kasvis, luumu, aprikoosi, mango, metsämarja, kuningatar (onkohan sama kuin metsämarja..?), peruna+kana (tänään!) soseita. Olen nyt alussa käyttänyt kaupan soseita jotka on tarkoitettu aloitussoseiksi, ne ovat samettisen sileitä. Jatkossa kun vauva voi alkaa pikkuhiljaa syömään 'rakeisempaa' ruokaa niin tarkoitus on itse pyöräytellä soseita - tai ainakin yrittää.. Aluksi syötin soseita päivällä 1 kerran, nyt maistuu aamu- ja iltapuuro sekä päivällä sose x 1 tämän lisäksi maitoa n.3 krt/tarvittava määrä.
Vauva syö todella mallikkaasti kun on pari viikkoisesta lähtien tottunut lusikkaan, sillä kun on relatipat ja d-vitamiinit syötetty. Jatkuva hymyily ja kannustus saa vähän turhautuneen (helppoa maitopulloa odottavan..) vauvankin innostumaan uudelleen syömisestä jos meinaa väsähtää..;) Aluksi syötin siten, että vauva oli sylissä puoli-istuvassa asennossa - poju kun ei vielä saa istua ja syöttötuoliin on siis vielä aikaa.. Nyt olen alkanut syöttää vauvaa sitterissä olkkarin tai keittiön lattialla. Parin kk päästä toivottavasti päästäisiin jo ruokapöytään syöttötuolin kanssa.
Joku jo kommentoikin, että peruna on suomessa yleisin aloitussose, mutta ei todellakaan sovi kaikille. Bataatti on käsittääkseni vatsaystävällisempi vaihtoehto. Meidän lähikaupoista ei etsimälläkään ole bataattisosetta löytynyt joten omaa kokemusta ei ole.
Kyselin maitoallergiaepäilyn tiimoilta yleisestikin ruoka-aineallergian oireista kun aloittelimme kiinteitä. Lääkäri totesi, että lapsi voi jo syötettäessä reagoida esim. naama voi lehahtaa punaiseksi/laikukkaaksi, tmvst. tai sitten oireet tulevat pidemmällä ajalla (saman pvän aikana/monen pvän kuluttua). Vain kokeilemalla ja eliminoimalla aineita voi selvittää todellisen oireiden aiheuttajan..
Tämä kommentti on tältä palstalta luettua, mutta jäi mieleeni: Joku siis kertoi, että hammaslääkäri oli sanonut että vauvalle olisi hyvä pikkuhiljaa aloitella suun motoriikan kehittymisen vuoksi syöttämistä jo alle 6 kk iässä. Mene tiedä...

Meillä alotettiin kiinteät näin (5,5 kk täysimetyksen jälkeen): 1. päivä 1 tl, 2. päivä 2.tl jne. Ekalla viikolla vain kerran päivässä, toisella viikolla jo kahdesti päivässä ja silloin jo sen verran, kun halusi syödä. Alotin maissisoseella, tokalla viikolla maissi-peruna.

Imetystukilistan kotisivuilta löytyy muuten vinkkiä kiinteiden alotukseen 6 kk täysimetyksen jälkeen.

Meillä täysimetin 5,5 kk ja sen jälkeen aloitin antaa ensin perunasosetta pari lusikallista, pikkuhiljaa päivä päivältä lisäsin määriä. Melko pian huomasin kuitenkin, että tytsy sai perunasta naamaansa hirveätä ihottumaa joten jätin perunan moneksi kuukaudeksi pois. Sen sijaan annoin porkkanaa, bataattia ym. mietoja kasviksia. Sitten alettiin maistella hedelmäsoseita. On se kumma, että 8 kk:n ikään mennessä meillä ainakin oltiin jo samassa pisteessä kuin mitä muut, jotka olivat aloittaneet kiinteät jo 4 kk:na. En olisi itsekään uskonut, että tyttö niin nopeasti hyväksyy kiinteät.

Haluan siis sanoa, että vaikka aloittaakin suositusten mukaisessa iässä kiinteiden antamisen, mitään aihetta paniikkiin ja kiireeseen ei ole. Kannattaa aluksi pitää vain päiväkirjaa, mitä on antanut, miten paljon ja tuliko siitä oireita. Yhtä makua 3-4 päivää kerrallaan, sitten seuraavaa. Meillä ainakin toimi ja nyt kun tyttö on 1 v. 2kk kaikki käy.

Täysimetys on musta kyllä huippuasia ja siihen pitää kannustaa eikä vähätellä sitä. Tavoitehan on, että vuoden iässä lapsi syö samaa ruokaa kuin muu perhe ja se on ihan mahdollista vaikka on täysimettänyt 6 kk. Tsemppiä Sulle!!

Kiitos teille vauvan 6 kk iässä maistelun aloittaneiden äideille! Tulipa vaikeasti... No, ymmärtänette mitä tarkoitan. Ja tuo linkki imetyksen tukilistan nettivinkki on hyvä. Tosin siellä sanotaan, että viikon ajan maistellaan yhtä ruokaa... Sitä en taida ihan toteuttaa. Mutta muuten hyvää tietoa. Tästä on hyvä jatkaa..

Sieltä FAQ-imetystietoa löytyy aakkosittain tietoa. Sieltä löytyy kohta Kiinteät/kiinteiden aloitus tai vastaava.

Niin ja kyseessä siis imetystukilistan kotisivut www.imetystukilista.net

Yhteistyössä