Kuinka paljon ivf-hoidot "häiritsevät" normaalia elämää?

Moikka! Kysymys suuntautuu nyt teille jotka olette hoidot läpikäyneet tai käytte niitä läpi parhaillaan.
Meillä oli tarkoitus alkuperäisen suunnitelman mukaan aloittaa hoidot maaliskuussa, mutta nyt olemme miettineet että josko sittenkin jo helmikuussa. Yllättäen rahatilannekin mahdollistaisi hoidot jo heti ensi kuussa. Meillä on kuitenkin aika paljon suunnitelmia ja ohjelmaa helmikuulle. Mitä olette mieltä, onko hyvä vai huono juttu? Eli onko parempi että kalenterissa on mahdollisimman paljon tyhjiä viikonloppuja hoitoja ajatellen vai toisin päin?

- Vera
 
Hoidon aikan joutuu käymään säännöllisesti seuranta ultrassa 1-2kertaa viikossa. Punktio päivästä saa kolme sairasloma päivää. Nämä vaikuttavat varmasti.
Pistäminen on suositeltavaa tehdä aina samaan aikaan päivästä. Mutta pistäminen ei vie aikaa kovinkaan paljon ja sen voi tehdä kylässäkin.

Muuten tekemisiin ja menemisiin ei vaikuta kuin oma olo. Joillakin hormonit saattavat vaikuttaa paljonkin mielialoihin. Itselläni ei onneksi yhtään.
Munarakkulat kun kasvavat, saattaa alavatsa ärtyä muutama päivä ennen punktiota, mikäli olet paljon pystyssä ja liikkeellä.

Minulla on ollut lyhyt hoitokaava ja hoidon ensimmäinen viikko ollaan eletty ihan normaalisti. Matkusteltukin ja kuljettu kylässä. Viikko ennen punktiota on sitten rauhoituttu, samaten punktion jälkeinen viikko. Vieraita on meillä käynyt, mutta itse ei olla lähdetty mihinkään.

Mutta nuo ovat täysin yksilöllisiä, jokainen reakoi hiukan eritavalla. Minulla on ollut kaksi hoitokertaa ja molemmissa olo oli hyvin erilainen ennen ja jälkeen punktion. Kannatta aina elää oman olotilan ja voinnin mukaan.
 
erilainenko
Hei. Kaikella kunnioituksella menemisiä kohtaan; minä en rinnasta mitään menojani lapsettomuushoitojen ajankohtaan. Mikä itselle on tärkeämpää. Ehkä on hyvä mennä menot ensin ja sitten vasta alkaa sitä hoitoa miettimän... Itselläni ei tosin ole yhtäkään sellaista menoa, joka saisi minut siirtämään hoitojen ajankohtaa, vaikka kalenterini onkin aina täynnä sekä työ- että vapaa-ajan menoja. :\|
 
Kiitos vastauksistanne.
Erilainenko: Ehkä tulkitsit mut hieman väärin, mut ei se mitään. Olisi varmaan pitänyt muotoilla kysymys niin päin et kuinka paljon normaali elämä häiritsee ivf-hoitoja =) Olit kyllä ihan oikeassa siinä mitä sanoit. Meille kuitenkin lapsettomuushoidot ovat tällä hetkellä tärkeintä, mutta samaan aikaan sattuu muutama meno, joita emme voi jättää käymättä. Ajattelin kartoittaa kokeneempien mielipiteitä ja kokemuksia siitä aiheuttavatko nämä mahdollisesti turhia riskejä.

Mukavaa pakkastorstaita toivotellen Vera
 
Hermoraunio
IVF. irroituspiikkiin asti kaikki sujui Hyvin ja olin töissä ja elämä rullasi normaalisti. punktion jälkeen kipuja ja siirron jälkeen kahden päivän kauheat kivut ja pelot ja henkisen puolen ongelmat pelon ja jännityksen takia. Mut siis tosiaan sumuttelut ja pikkupistot eivät haitanneet elämää mitenkään


 
juups
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 21:03 erilainenko kirjoitti:
Hei. Kaikella kunnioituksella menemisiä kohtaan; minä en rinnasta mitään menojani lapsettomuushoitojen ajankohtaan. Mikä itselle on tärkeämpää. Ehkä on hyvä mennä menot ensin ja sitten vasta alkaa sitä hoitoa miettimän... Itselläni ei tosin ole yhtäkään sellaista menoa, joka saisi minut siirtämään hoitojen ajankohtaa, vaikka kalenterini onkin aina täynnä sekä työ- että vapaa-ajan menoja. :\|
Voi :headwall: hyvää päivää... Sinulla ei siis ole muuta elämää kuin hoidot? Lycka till. Eiköhän meille kaikille ole hoidot ykkössijalla. Meillä on ollut nyt hoitoja joka toinen kuukausi. Eli ei tule mieleenkään istua 3 viikkoa kotona tekemättä mitään joka toinen kuukausi. Vaikka alkoholi on pois kuvioista hoitojen aikana niin sitä on piikitelty mitä kummallisimmissa paikoissa. Palavereista on karattu toinen toistaan uskomattomilla syillä kesken päivän ultriin yms. Minulle on tärkeää elää ja urheilla normaalisti.

Eli ap:lle oma vastaukseni on, että vaikka emme ole vielä IVF vaiheessa niin itse olen kokenut tärkeäksi pitää kiinni normaalimenoista. Kerkeää ajatella muutakin kuin omaa napaa.
 

Yhteistyössä