Kuinka paljon isommat lasten luistimet voi tai kannattaa olla kengän kokoon nähden?

Kengät ja luistinten koot ei mene käsikädessä aina...sovittamalla ja niin, että on juuri sopiva (käyntivara pari cm), jos luistelee hallissa ja villasukalla jos ulkona...ei voi ostaa paljoakaan kasvuvaraa...
 
pakko heittää.... mä opettelin kummisedän 42 hokkareilla luistelemaan... tungettiin vaan kymmenisen villasukkaa jalkaan ja eikun jäälle :headwall:
mä en kyllä ymmärrä miksi vanhemmat ei ostaneet mulle omia sopivan kokoisia luistimia :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
pakko heittää.... mä opettelin kummisedän 42 hokkareilla luistelemaan... tungettiin vaan kymmenisen villasukkaa jalkaan ja eikun jäälle :headwall:
mä en kyllä ymmärrä miksi vanhemmat ei ostaneet mulle omia sopivan kokoisia luistimia :kieh:
:D vaan kymmenisen villasukkaa....
 
vieras
Sopivat ilman liikoja kasvunvaroja eikä kannata niihin numeroihin tuijotella, luistimissa ne heittelevät miten sattuu, samassa mallissa voi sitä kokonumeroa vertailla keskenään, mutta toisen merkin samannumeroinen luistin voi olla kooltaan aivan muuta.
 
hokkarit
LUISTIMET
Luistimet ovat jokaisen pelimiehen ja -tytön tärkein varuste. Tässä vaiheessa, kun pelaajat kasvavat, on tuo ikuisuuskysymys "kasvuvara ja oikea koko" useasti edessä. Asiaa helpottaa hieman se, että juniori osaa jo itsekin kertoa jos luistin esim. "painaa". On muutamia nyrkkisääntöjä, jotka kannattaa huomioida kun on kyse luistinten sopivuudesta ja mahdollisesta hankinnasta.
Kenkä
Luistimen tärkein osa on luonnollisesti kenkä - oikeanlainen, sopiva kenkä toimii hyvin ja auttaa nuorta oppimaan ja tekee luistelemisesta "kivaa". Kenkien lesteissä on eri leveyksiä. Kapeasti leveimpään lestit menevät: C, D, E, EE. Suomessa myytävistä juniori luistimista valtaosa on EE-leveyttä, mutta etenkin käytettyä hankkiessa asian voi tarkistaa luistimen sisällä olevasta merkinnästä. Suomalaiseen, leveähköön jalkaan EE-lesti on yleensä se sopivin, tällä vältetään usein ikävät hiertymät ja rakot. Asiantuntevat liikkeet auttavat oikean koon löytymisessä, heillä on laite, jolla juniorin jalan pituus ja leveys voidaan näppärästi mitata oikean koon varmistamiseksi. Koskaan ei kannata ostaa luistinta ilman, että luistelija itse on sopivaa luistinta kokeilemassa!
On syytä kotikeinona muistaa, että kun jalka on luistimessa ja työnnetty eteen, niin jos kantapään taakse saa työnnettyä enemmän kuin yhden sormen, on luistimessa tod.näk. sitä kuuluisaa "kasvuvaraa". Ja jos lisäksi vielä toisen (luistinsukan) päälle mahtuu villasukka, niin silloin sitä on liikaa.
Kenkä ei saa olla liian jäykkä, sopiva tukevuus auttaa nilkkaa ja edistää oppimista. Käytetty luistin on nuorille (5-10-vuotiaille) monesti kaikkein paras vaihtoehto, kunhan luistimen kunto on ok ja kenkä sopiva. Luistimen nauhoja ei kannata sitoa ylimmäiseen reikään asti, jotta nilkka vahvistuisi - ja nilkkoja ei kannata tietenkään missään nimessä teipata! Nauhojen tulee olla sopivan mittaiset, jotta niitä ei tarvitse sitoa nilkan takaa. Nauhojen kiristyspaikkoja kannattaa myös vaihdella, jotta ne kestäisivät kauemmin.

Jos luistin kuitenkin painaa, niin on olemassa erilaisia keinoja esim. kengän venyttämiseen ja muotoilemiseen jalalle paremmin sopivaksi. Näitä keinoja ei ole tieteellisesti todistettu ja ovat enemmän tai vähemmän legendoja. Jotkut kastelevat kengän ja kuivattavat kengän pitäen niitä jalassa esim. saunassa. Jotkut ovat luistelleet ensimmäisellä kerralla märällä sukalla. Eräiden luistintyyppien kenkää on mahdollista muotoilla asiantuntevassa liikkeessä pitämällä jalassa olevia luistimia liikkeen uunissa (älkää kokeilko tätä kotona!).
Sukista ja jalan palelusta on ollut puhetta - paras neuvo on edelleen puhdas, kuiva jalka ja puhdas, oikeankokoinen sukka jokaiseen harjoitukseen. Yksi sukka riittää, hyväksi on havaittu hieman paksumpi urheilusukka, jossa pohja on "huopatyyppinen" Esim. Craft ja Seger valmistavat tällaisia sukkia.
Terä
Uusien luistimien terä tulee muotoiluttaa. Muotoilua tekee jääkiekkoon erikoistuneet urheiluliikkeet ja ne hallien teroittajat, joilla on muotoilukone. Muotoilussa määritellään terän suoran/tasaisen osan pituus - mitä pitempi, sen voimakkaampi ja tasaisempi potku ( ja luistin liukuu rauhallisemmin jäällä), lyhyt suora/tasainen osuus taas auttaa käännöksissä ja tekee kaarreluistelun vauhdikkaammaksi. Asiantunteva terän muotoilija osaa kysyä tarvittavat kysymykset ennen terän muotoilua. Terän suoran/tasaisen osan pituuteen vaikuttaa mm. pelaajan paino.

lähde: http://www.evu.fi/188
 
möö
Meillä on molemmilla tytöillä (3 ja 5) 2 numeroa kenkää isommat hokkarit. Yhdet villasukat laitetaan ja melko kireälle nyöritetään. Hokkarin varret eivät nouse niin ylös kuin kaunarit, joten varren korkeus ei ole ongelma.
 

Yhteistyössä