Kuinka paljon etumaitoa yleensä tulee? ( + muuta imetyksestä )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sara

Vieras
Mistä tiedän, että heruuko maitoa, kun ei ainakaan tunnu missään, mutta kumminkin vauva hetken imemisen jälkeen alkaa niellä useasti? Mietin, että tuleeko sieltä sitä etumaitoa vain, voiko olla, ettei mulla heruminen käynnisty laisinkaan? Kuitenkin maidon tulo loppuu jossain vaiheessa ja vauva lutkuttaa tyhjää rintaa. jos heruminen kunnolla käynnistyy, niin loppuko maidon tulo ennen kuin vauva on tyytyväinen?

Mulla on imetys aina mennyt mönkään ja nyt yritän taas kerran onnistua. Vauva on lauantaina kaksiviikkoinen ja keskiviikkona käytiin painokontrollissa ja painoa oli tullut viikossa 120 grammaa. Ilmeisesti hintsusti, mutta th kannusti kuitenkin jatkamaan.

Näin heltellä pitää tosiaan juoda usein ja paljon, jotta maitoa tulee. Jos on synnytyksen jälkeistä masennusta, voi olla, ettei heruminen ala. Huolet ja murheet vaikeuttaa myös imetystä. Tee jotain, mistä tulee hyvä mieli. Soita ystävälle. Vietä aikaa vauva lähelläsi. Älä murehdi kotitöistä, teet vain välttämättömän.

En osaa sanoo ku omasta kokemuksesta että mulla ainenki sen herumisen tunsi selvästi (jopa sattu vähä ku tissit tuli nii täytee), eikä maito loppunu kesken vauvan imemisen täysimetyksen aikana.

Mutta joo, kannattaa soittaa sinne imetystukipuhelimeen :)

Hei Sara ja HIENOA että jaksat huonojenkin kokemustesi jälkeen yrittää imetystä!

Vauvan paino on noussut hyvin. Ja selvästikin maitoa siis tulee. Se ns. etumaito ja takamaito ovat vanhaa teoriaa, on tutkittu että maitoa alkaa erittyä heti lisää rintaan kun sitä alkaa rinnasta vauvan imiessä valua. Imetysten välissähän rintojen maitopoukamat täyttyvät siellä rauhasissa maidolla ja se sieltä ensimmäisenä alkaa herua kun vauva imee. Rasvaisempi maito valuu rinnasta hitaammin ja siksi imetyksen alussa maito näyttää laihemmalta. Ja se tosiaan vain näyttää siltä. Kuten sanoit, imetyksen aikana ensin kuuluu kovasti nielemistä ja sitten tuntuu että vauva imee tyhjää rintaa. Maitoa kuitenkin erittyy tuolloinkin, ihan niin kauan kuin vauva vain imee. Ja se kiihdyttää maidon tuotantoa myös imetysten välillä.

Imetys on nyt lähdössä hyvin sinulla käyntiin! Imetä usein ja aina kun vauva hamuaa tai on tyytymätön. Jos vain jaksat, älä anna nyt lisämaitoa ettei se häiritse maidontuotantoa äläkä myöskään tuttia jos imuotteessa on vielä hakemista. Yöllä on tärkeää imettää että tuotanto pysyy yllä. Kohta teidän vauvalla on jo ensimmäinen tiheän imun kausi, voimia siihenkin! Kun muutaman päivän jaksat, maitomäärä sitten nousee tarvetta vastaavaksi ja vauva imee taas hieman harvemmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Hei Sara ja HIENOA että jaksat huonojenkin kokemustesi jälkeen yrittää imetystä!

Vauvan paino on noussut hyvin. Ja selvästikin maitoa siis tulee. Se ns. etumaito ja takamaito ovat vanhaa teoriaa, on tutkittu että maitoa alkaa erittyä heti lisää rintaan kun sitä alkaa rinnasta vauvan imiessä valua. Imetysten välissähän rintojen maitopoukamat täyttyvät siellä rauhasissa maidolla ja se sieltä ensimmäisenä alkaa herua kun vauva imee. Rasvaisempi maito valuu rinnasta hitaammin ja siksi imetyksen alussa maito näyttää laihemmalta. Ja se tosiaan vain näyttää siltä. Kuten sanoit, imetyksen aikana ensin kuuluu kovasti nielemistä ja sitten tuntuu että vauva imee tyhjää rintaa. Maitoa kuitenkin erittyy tuolloinkin, ihan niin kauan kuin vauva vain imee. Ja se kiihdyttää maidon tuotantoa myös imetysten välillä.

Imetys on nyt lähdössä hyvin sinulla käyntiin! Imetä usein ja aina kun vauva hamuaa tai on tyytymätön. Jos vain jaksat, älä anna nyt lisämaitoa ettei se häiritse maidontuotantoa äläkä myöskään tuttia jos imuotteessa on vielä hakemista. Yöllä on tärkeää imettää että tuotanto pysyy yllä. Kohta teidän vauvalla on jo ensimmäinen tiheän imun kausi, voimia siihenkin! Kun muutaman päivän jaksat, maitomäärä sitten nousee tarvetta vastaavaksi ja vauva imee taas hieman harvemmin :)

Kiitos tästä :)
Tämä alku on ollut yhtä tiheän imun kautta koko ajan, mutta oon sitkeästi imettänyt välillä lähes tauotta. Oon ajatellut, että ehkä mulla on vain hitaat tissit ja maito määrän kasvu laahaa koko ajan vähän jäljessä. Tänään on ollut itseasiassa helpompi päivä ja vauva on nukkunutkin välillä :D

Ehkä yritän vielä luottaa itseeni ja tisseihini ja jatkan harjoituksia.

Kätilö kirjoittikin tuossa hyvin. Ja jos tuntuu, että vauva luputtaa tyhjää rintaa ja on tyytymätön(ei nieleskele) voit vaihtaa toiselle rinnalle, jolloin maitoa alkaa taas tulla. Kaikki eivät tunne herumista ollenkaan, mutta silti maitoa tulee. Yöimetykset ovat tärkeitä, älä korvaa niitä pullolla. Muista myös huolehtia omasta ravitsemuksestasi ja varsinkin näillä keleillä juo reippaasti!

Tsemppiä ja toivomallasi tavalla onnistunutta imetystaivalta tällä kertaa! :)

Ps. Täältä löytyy kullanarvoista tietoa liittyen imetykseen: http://maitolaituri.imetys.fi/

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:

Kiitos tästä :)
Tämä alku on ollut yhtä tiheän imun kautta koko ajan, mutta oon sitkeästi imettänyt välillä lähes tauotta. Oon ajatellut, että ehkä mulla on vain hitaat tissit ja maito määrän kasvu laahaa koko ajan vähän jäljessä. Tänään on ollut itseasiassa helpompi päivä ja vauva on nukkunutkin välillä :D

Ehkä yritän vielä luottaa itseeni ja tisseihini ja jatkan harjoituksia.

Juu ja jotkut vauvat ne on muutenkin enempi tissin perään kuin toiset, onhan siinä mukava lupsutella ja köllötellä :) oma poika oli kans tuota sorttia vaikka maitoa tuli hyvin, vieläkin (1v3kk iässä) kaivaa paitaa jatkuvasti ja haluaa tissitellä tuon tuosta. Myös öisin... Jaksamista sinne helteen keskelle :)

Yhteistyössä