Kuinka paljon annatte periksi ekaluokkalaiselle?

• Viestiketjun aloittaja "Tiukkis"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiukkis"
Kuinka paljon annatte periksi lapselle esimerkiksi kotiintuloajoissa illalla tai ruoka-ajoissa, kun on kaverin kanssa leikkimässä? Onko kotiintuloajat suurinpiirtein samat kuin kavereilla vai aikaisemmat vai myöhäisemmät, ja mihin aikaan?

"Tiukkis"
Pitääkö tulla kuudelta kotiin vaikka kaikki kaverit on vielä ulkona, ja arestia tulee viikko, jos ei tule vapaaehtoisesti? Vai saako tulla kotiin, kun kaikki kaverit on menneet kotiin nukkumaan ja kukaan ei ota enää lastasi kotiin leikkimään, vai jotain siltä väliltä?

"Jenis"
No jotain siltä väliltä. Yleensä lähtee vasta ulos kuudelta, kun ruoka on about klo 17. Naapuruston lapsilla on kotiinmenoaika yleensä noin 19.30, ja meillä se on yleensä noin sama.

Mitään aresteja ei ole tarvinnut jaella.

"viekku"
Mitä tarkoitat kotiintulemisella? Pitääkö mielestäsi osata tulla itse kuudeksi, jos niin on sovittu vai tarkoitatko, että pitää tulla, kun soitat? Meillä ei vielä kolmosluokkalainenkaan osaa välttämättä tulla oikeaan aikaan kotiin, jos itse pitäisi kellosta katsoa. Joskus sovitaan aika etukäteen, joskus vain pyytää soittamaan, kun tarttee tulla kotiin. Kummassakin tapauksessa soitan. Toisinaan tuntuu kestävän puoli tuntia se kotimatka. Toruja siitä saa, muttei toistaiseksi ole ollut tarvetta kummempaan. Eipäs, kun kerran on ollut kaverikielto, kun jouduin soittamaan kolmesti ja silti matka kesti.

Tää on siis meillä se ongelma. Ei se, miten myöhään saa olla. Aika vähän edes ovat ulkona tähän vuodenaikaan, joten en osaa paremmin neuvoa. Paitsi mun mielestä teillä saa olla oma sovittu aika. Aina on niitä, joiden vanhemmat ei välitä tai jotka isompien sisarusten varjolla saa olla hyvin myöhään. Ruoka tullaan syömään kotiin, ja sen jälkeen voi olla mahdollista jatkaa leikkiä, JOS on tullut ajoissa.

[QUOTE="Tiukkis";30350119]Pitääkö tulla kuudelta kotiin vaikka kaikki kaverit on vielä ulkona, ja arestia tulee viikko, jos ei tule vapaaehtoisesti? Vai saako tulla kotiin, kun kaikki kaverit on menneet kotiin nukkumaan ja kukaan ei ota enää lastasi kotiin leikkimään, vai jotain siltä väliltä?[/QUOTE]

Onko nämä ainoat vaihtoehdot..?
Pelkistettynä näin. Meillä on joku tietty kotiintuloaika ja sitä on noudatettava. Lapsi ei voi itse päättää milloin tulee tai on tulematta. Meillä kukaan ei ole koskaan ollut tulematta, tai tullut huomattavasti myöhemmin kuin on sovittu. Pienet myöhästymiset eivät haittaa, mutta jo 15 minuutin myöhästymisestä tulee ilmoittaa.
Meillä kotiintuloaika on ollut alakoululaisilla klo 19.30-20. Ja aika samoja aikoja näyttää olevan muillakin. Mutta vaikka ei olisi niin en ala sovittamaan meidän perheen arkea, nukkumisia ja syömisiä siten kuin lasten kavereilla on.

[QUOTE="Tiukkis";30350191]Kotiintulemisella tarkoitan sitä, kun soitetaan ja käsketään kotiin, tai jos osaa katsoa kelloa, niin voi tulla itse.[/QUOTE]

Meillä kaikki ovat tulleet kotiin joko kelloa katsomalla TAI jos ovat olleet vielä sen verran pieniä, ettei kellosta ole osattu itse seurata niin silloin kun joko a) huudetaan pihalta tai b) soitetaan.
Heti lähdetään tulemaan. Mitään vetkuttelua en siedä. Ja muksut tietävät tämän.

Meillä tulee kun käsketään. Pyörii vielä tossa lähellä silleen että huutamalla tai sitte soitan. Kerrotaan uloslähtiessä kauanko on aikaa.Ite ei muista ja osaa seurata. Aika tarkkaa rutiinia tuo lapsi tarvitsee joten sisälle tullaan sopivasti rauhottumaan ennen nukkunmaanmenoa. Vaikka tuonne jäis vielä muita leikkimään. Lomilla ja vkonloppusin on joustavampaa.Ei oo viel tarvinnu rankkuja jaella eikä se oo jättäny tulematta.

"kieppi"
Ekaluokkalainen tulee itse iltapäiväkerhosta kotiin, on kotona noin klo 16.30. Eipä kyllä sen jälkeen kotoa yleensä minnekään inahda, illat ollaan yleensä sisällä. Eikä muutenkaan liikuskele yksinään ulkona, kun ei siellä yksin viihdy. Toisaalta, olen vähän sitä mieltä muutenkin, että 10-vuotias on vasta tarpeeksi iso kulkemaan itekseen. Minä olen joutunut pienenä koululaisena useammankin kerran vaaraan yksin kulkiessani, joten olen varovainen.

"Jenis"
[QUOTE="kieppi";30350302]Ekaluokkalainen tulee itse iltapäiväkerhosta kotiin, on kotona noin klo 16.30. Eipä kyllä sen jälkeen kotoa yleensä minnekään inahda, illat ollaan yleensä sisällä. Eikä muutenkaan liikuskele yksinään ulkona, kun ei siellä yksin viihdy. Toisaalta, olen vähän sitä mieltä muutenkin, että 10-vuotias on vasta tarpeeksi iso kulkemaan itekseen. Minä olen joutunut pienenä koululaisena useammankin kerran vaaraan yksin kulkiessani, joten olen varovainen.[/QUOTE]

Tämä on musta jotenkin hirmu surullista. Ei meidän ekaluokkalainen kyllä istu yhtään iltaa vapaaehtoisesti sisällä :( Miksi et mene seuraksi, jos ei kavereita ole?

Ja jos vasta 10-vuotias on tarpeeksi vanha kulkemaan itsekseen, niin miten ekaluokkalainen voi tulla itsekseen kerhosta kotiin?

"pipari"
[QUOTE="Jenis";30350416]Tämä on musta jotenkin hirmu surullista. Ei meidän ekaluokkalainen kyllä istu yhtään iltaa vapaaehtoisesti sisällä :( Miksi et mene seuraksi, jos ei kavereita ole?

Ja jos vasta 10-vuotias on tarpeeksi vanha kulkemaan itsekseen, niin miten ekaluokkalainen voi tulla itsekseen kerhosta kotiin?[/QUOTE]

Jos on koona 16.30 ja sitten syö, aikaa ennen iltapalaa on vain muutama tunti. MIKSI se pitäisi viettää ulkona? :O

Olen tiukkis. Kaikki kotona viimeistään klo 19. Ekaluokkalainen "ulkoilee" yksin muutaman sadan metrin säteellä kotoa (eli naapurissa olevilla kavereilla ja lähipuistossa), kouluun ja takaisin (kouluun matkaa noin 500m). Muuten ulkoilemme paljon koko perheen voimin.

"pipari"
Ekaluokkalainen on vielä pieni, kyllä hänellä ON OIKEUS viettää aikaa myös vanhempiensa + sisarustensa kanssa. Samoin koen, että minulla vanhempana on oikeus viettää aikaa pienen koululaiseni kanssa.

Jotenkin jo lapsena säälin niitä "kyläluutia", jotka pyörivät toisten nurkissa tai pitkin kyliä iltamyöhään. Ihmettelin, miksi eivät viihdy kotonaan.

ddx
Maalla lapsi ei ole kavereiden kanssa leikkimässä ilman että olisi sovittu kellon aika milloin hänet haetaan kotiin. Kotiin on luonnollisesti lähdettävä silloin kun hakija tulee. Ruoka-ajat joustaa tilanteen mukaan ja kavereiden ruoka-ajoista ei kovin tarkkaa tietoa ole. Arestia ei ole saanut vielä koskaan.

ekaluokkalaisen äiti
Meidän ekaluokkalainen tyttö tulee yksin kotiin iltapäiväkerhosta kello 15.30. Me vanhemmat tullaan samoihin aikoihin ja sitten tehdään ensin läksyt. Ruoka on noin kello 16.30 joten sen jälkeen voi mennä kavereilleen/ulos. Ottaa puhelimen mukaan ja me soitetaan, kun pitää tulla kotiin. Yleensä se on noin kello 19. Välillä vitkuttelee, välillä tulee nopeastikin. Asiasta sanotaan/keskustellaan jos tulee vitkutellen mutta ei saa siitä jäähyä, arestia tms. Ekaluokkalainen on vielä tosi pieni.

Koulusta pääsee 11-14 aikaan, syö välipalan (kaverin kanssa jos kaveri tulee suoraan koulusta meille), tekevät läksyt ja leikkii 16- 17 saakka. Puistoon lähtee usein ruuan jälkeen leikkimään, sieltä tai kaverilta tulee viimeistään siihen aikaan kun on käsketty, aiemminkin joskus varmuuden vuoksi, kellon osaa hyvin ja sen mukaan toimii.

"Tiukkis"
Onko kaikki niin täydellisiä äitejä ja lapsia, että lapset tulee kotiin aina, kun käsketään? Entä jos hän sanoisikin puhelimessa, että en tule kun ei kaverinkaan tarvi? Minä soittelen lastani kotiin seitsemän aikoihin, ja kaverit voi olla pitempään ulkona. Muutaman kerran on pitänyt antaa kotiarestia, kun ei suostu tulemaan ajoissa. Yleensä tulee sitten, kun uhkaan kotiarestilla, mutta joka kerta on marinaa, että ei vielä, kun on leikit kesken. Olen miettinyt, että antaisin tulla puolta tuntia myöhemmin, ei siitä vielä meidän iltatoimet menisi sekaisin, mutta en halua "palkita" viime aikojen tottelemattomuuksista. En tiedä olisiko sekään ratkaisu, sillä parhaalla kaverilla ei ole oikein säännöllisiä kotiintuloaikoja. Hän lähtee kotiin, kun ei ole kavereita, joten todennäköisesti hänkin lähtisi vain myöhemmin, ja edelleenkin olisi leikit kesken.

Liekkiö
Kotiintuloaika on joka päivä klo 19.00. Ja ruoka-ajat on sovitut ja jos silloin ei tulla syömään saa olla syömättä.
Ja nämä koskee kaikkia, ei vain ekaluokkalaista. Ja en ole kysellyt kavereiden aikatauluja, koska meillä eletään meidän mukaan ei kavereiden.

Liekkiö
[QUOTE="Tiukkis";30350579]Tuleeko kaikkien lapset kotiin, kun käsketään, jos kavereita jää vielä ulos? Mitä siitä seuraa, jos ei tule?[/QUOTE]Tulevat kun käsketään, tietävät että jos eivät usko niin silloin rajat tiukkenee entisestään. Ei tarvitse olla täydellinen vanhempi tai lapsi, kun on tehty selväksi että sääntöjä noudatetaan. Kaverien mukaan ei eletä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Tiukkis";30350579]Tuleeko kaikkien lapset kotiin, kun käsketään, jos kavereita jää vielä ulos? Mitä siitä seuraa, jos ei tule?[/QUOTE]

Ei kaikkien tule. Olen sivusta seurannut ihan uskomattomia näytelmiä...
Meillä tulee. Ovat pienestä pitäen oppineet ymmärtämään, että jos sovittuja sääntöjä ei noudateta siitä tulee seurauksia. Sovittuihin juttuihin kuuluu myös se, että tullaan kotiin kuten on sovittu.

[QUOTE="Tiukkis";30351123]Onko kaikki niin täydellisiä äitejä ja lapsia, että lapset tulee kotiin aina, kun käsketään? Entä jos hän sanoisikin puhelimessa, että en tule kun ei kaverinkaan tarvi? Minä soittelen lastani kotiin seitsemän aikoihin, ja kaverit voi olla pitempään ulkona. Muutaman kerran on pitänyt antaa kotiarestia, kun ei suostu tulemaan ajoissa. Yleensä tulee sitten, kun uhkaan kotiarestilla, mutta joka kerta on marinaa, että ei vielä, kun on leikit kesken. Olen miettinyt, että antaisin tulla puolta tuntia myöhemmin, ei siitä vielä meidän iltatoimet menisi sekaisin, mutta en halua "palkita" viime aikojen tottelemattomuuksista. En tiedä olisiko sekään ratkaisu, sillä parhaalla kaverilla ei ole oikein säännöllisiä kotiintuloaikoja. Hän lähtee kotiin, kun ei ole kavereita, joten todennäköisesti hänkin lähtisi vain myöhemmin, ja edelleenkin olisi leikit kesken.[/QUOTE]

Tämä ei tee yhdestäkään lapsesta tai vanhemmasta täydellistä. Mun mielestä tämä on nyt ihan peruskauraa. Sovtuista kotiintuloajoista pidetään kiinni.
Jos meillä joku jättäisi tulematta tai löisi luurin korvaan (kuten kaverin lapsi teki) tai ei vastaisi puhelimeen... Hakisin lapsen itse kotiin. Puhelin menisi takavarikkoon kunnes sitä osataan käyttää. Tiukka keskustelu säännöistä ja niiden noudattamisesta. Toistuessaan tulisi jo muitakin seuraamuksia.

Sinun tapauksessa, ottaisin vähän tiukemman linjan. Kotiin tullaan kun käsketään tai kuten on sovittu. Kotiarestilla uhkailu ei helpota eikä auta. Kerrot säännöt selviksi ja sitten npudatat niitä. Eli seuraamus heti seuraavasta myöhästymisestä / vonkumisesta puhelimessa. Ja kertaat vielä, että näillä säännöillä mennään. uskoisin, että lastakin helpottaa kun tietää varmasti mitkä ovat säännöt ja missä menee raja.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
vvieras.
[QUOTE="Tiukkis";30351123]Onko kaikki niin täydellisiä äitejä ja lapsia, että lapset tulee kotiin aina, kun käsketään? [/QUOTE]

Ekaluokkalaisena jos lapsi ei vanhempiaan tottelisi, syyttäisin nimenomaan vanhempia, en lasta. Kun ei ole opetettu vonkaamaan takaporttia eikä sääntöjen venyttämisiä, niin ei niitä seitsemänvuotias vielä osaa vaatiakaan. Itse asiassa moni ekaluokkalainen on sääntöiässä, jossa elämää hallitaan sovituilla säännöillä ja niistä kiinnipitämisellä.

"Tiukkis"
Tämä ei tee yhdestäkään lapsesta tai vanhemmasta täydellistä. Mun mielestä tämä on nyt ihan peruskauraa. Sovtuista kotiintuloajoista pidetään kiinni.
Jos meillä joku jättäisi tulematta tai löisi luurin korvaan (kuten kaverin lapsi teki) tai ei vastaisi puhelimeen... Hakisin lapsen itse kotiin. Puhelin menisi takavarikkoon kunnes sitä osataan käyttää. Tiukka keskustelu säännöistä ja niiden noudattamisesta. Toistuessaan tulisi jo muitakin seuraamuksia.

Sinun tapauksessa, ottaisin vähän tiukemman linjan. Kotiin tullaan kun käsketään tai kuten on sovittu. Kotiarestilla uhkailu ei helpota eikä auta. Kerrot säännöt selviksi ja sitten npudatat niitä. Eli seuraamus heti seuraavasta myöhästymisestä / vonkumisesta puhelimessa. Ja kertaat vielä, että näillä säännöillä mennään. uskoisin, että lastakin helpottaa kun tietää varmasti mitkä ovat säännöt ja missä menee raja.
Mitä ne seuraamukset sitten on, jos ei kerran kotiarestilla saa uhata? Ja siis se ei meillä jää pelkästään uhkailuksi, vaan myös toteutan, jos lapsi ei tule kotiin, kun käsken. Kun lapsi mankuu puhelimessa, että ei vielä, sanon että jos et nyt tule, huomenna et lähde ollenkaan. Enkä tosiaan päästä seuraavana päivänä. Muutaman kerran on pitänyt toteuttaa, kun yleensä tulee, kun olen uhannut, mutta lähes joka kerta ensin marisee.

Ai niin, kerroit että hakisit itse. Yleensä lähdenkin vastaan, kun ei uskalla pimeässä tulla yksin. Se on siis se tilanne, kun tottelee. Mutta jos ei halua tulla kotiin, niin ei niitä löydä pimeästä. Täytyy ilmeisesti käskeä kotiin ennen auringon laskua.

[QUOTE="Tiukkis";30351364]Mitä ne seuraamukset sitten on, jos ei kerran kotiarestilla saa uhata? Ja siis se ei meillä jää pelkästään uhkailuksi, vaan myös toteutan, jos lapsi ei tule kotiin, kun käsken. Kun lapsi mankuu puhelimessa, että ei vielä, sanon että jos et nyt tule, huomenna et lähde ollenkaan. Enkä tosiaan päästä seuraavana päivänä. Muutaman kerran on pitänyt toteuttaa, kun yleensä tulee, kun olen uhannut, mutta lähes joka kerta ensin marisee.

Ai niin, kerroit että hakisit itse. Yleensä lähdenkin vastaan, kun ei uskalla pimeässä tulla yksin. Se on siis se tilanne, kun tottelee. Mutta jos ei halua tulla kotiin, niin ei niitä löydä pimeästä. Täytyy ilmeisesti käskeä kotiin ennen auringon laskua.[/QUOTE]

Kuvitellaan nyt tilanne jossa muksu vinkuu puhelimeen, ettei halua tulla vielä kotiin tms.. Seuraavalla kerralla olen hakemassa jo silloin kun kotiinlähdön aika on. Eli kävellään yhdessä kotiin. Olettan että on siis kaverillaan. Ekaluokkalaisen kohdalla todellakin tiedän kenellä kaverilla on tai missä ulkona leikkimässä.
Kotiintuloaika myös varhaistuu.
Keskustelua asiasta. vaikka konkreettisin esimerkein, miksi sääntöjä täytyy noudattaa. Siitäkin kannattaa keskustella, että miksi lapsi ei oikeasti lähde silloin kun on sovittu. Jos esim pelkää pimeää ja yksin kulkemista. Silloin asiaa voi helpottaa se että joku tuttu ja turvallinen aikuinen (tai isompi sisarus) tulee aina jakemaan / vastaan. Sovittuna aikana.

"Jenis"
[QUOTE="pipari";30350446]Jos on koona 16.30 ja sitten syö, aikaa ennen iltapalaa on vain muutama tunti. MIKSI se pitäisi viettää ulkona? :O

Olen tiukkis. Kaikki kotona viimeistään klo 19. Ekaluokkalainen "ulkoilee" yksin muutaman sadan metrin säteellä kotoa (eli naapurissa olevilla kavereilla ja lähipuistossa), kouluun ja takaisin (kouluun matkaa noin 500m). Muuten ulkoilemme paljon koko perheen voimin.[/QUOTE]

No vaikka siksi, että on istunut koulussa ja ip:ssa lähinnä sisällä? Ulkona voi liikkua, saa raitista ilmaa, uni tulee paremmin, ruoka maistuu paremmin - ei kai tämä voi mikään uutinen olla kellekään?

Yhteistyössä