Kuinka paljon alkuperäistä neuleohjetta pitää muuttaa, että sitä voi sanoa omaksi malliksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neulova
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neulova

Vieras
Teen neuleita jonkun verran myyntiin ja mietin, että kuinka hyvällä omalla tunnolla noita voi myydä jos eivät ole täysin alkuperäisellä ohjeella tehty. Siis eihän noita toisten malleilla tehtyjä neuleita saisi myydä.

Eli miten paljon ohjetta pitää muuttaa, että voi sanoa ettei ole sama kuin ohjeen malli? Jos muutan esim. raidoituksen kerrosmääriä, muutan ohjetta omalle käsialalle sopivaksi (mulla löysähkö käsiala joten pitää vähentää silmukkamäärää).

Ymmärtääkseni tuohon ei ole suoraa vastausta. Perusneuleessa voi riittää, että vaihdat langan väriä, mutta jossain tosi uniikissa mallissa ei välttämättä riitä, vaikka muuttaisit lankaa, väriä ja tiheyttäkin. Ei liity neulontaan, mutta mä esimerkiksi ompelin itselleni sellaisen nyt tosi suositun rusettipipon. En ikinä uskaltaisi myydä tuollaista, vaikka en ole "aitoa" Papun rusettipipoa nähnytkään kuin nettikuvissa.

No nyt teen esimerkiksi erästä sukkaa jossa varren alun joustinneuleen muutin 2o 2n kun alkuperäisessä oli, että 1o 1n. Raidoitus menee eri tavalla ja pääkuvion pohja on erivärinen toisin sanoen vaihdoin värityksen toisinpäin. Kuvio on kuitenkin sellainen, että sen voi kuka tahansa neuloa koska ei ole mikään erikoinen kuvio.

No kyllä ap sinä tuota hetken pohdittuasi varmaan itsekkin tiedät vastauksen. Se mietintä voisi esim olla se, miten paljon sinun tekijäoikeutta loukkaisi jos joku on tehnyt sinun luovaa tuotetta vastaavan ja myy sen omanaan? Tai haluatko olla tuli perseen alla ja huonolla mielellä kun et tiedä onko tuote ...liian samanlainen... (tuo ajatus jo kertoo väärinteosta)?

Ikävä kyllä tämä on tosi vaikea kysymys. itse suosittelen, että suunnittelet mallin kokonaan itse, sitten sitä voi myydä. Jos valmis tuote näyttää samalta kuin mallineule, ollaan aika harmaalla alueella, jos sitä rupeaa myymään. ylen satakunnan uutiset kirjoitti parisen vuotta sitten, että teoriassa voi syyllistyä rikokseen eli tässä tapauksessa piratismiin, jos tekee samanlaisia sukkia mallin mukaan lahjaksi suurelle porukalle. Ei siis edes myyntiin, kuitenkaan ketään ei ole asiasta sakotettu (no ei tietenkään, onhan tämä nyt aika typerää, jos joku neuloo paljon ja mummo vaikka haluaa antaa kaikille sukulaisille samanlaiset sukat lahjaksi, kuin lehdessä näki... niin olisikin piratismia.) Kannattaa tutustua neuleen mallisuojaan, jos muutat muutamilla silmukoilla, et muuta tarpeeksi alkuperäistä ohjetta.

Yhteistyössä