Samaa mieltä kuin Piipii ja sanni2, en myöskään ymmärrä tätä nykyajan vouhotusta siitä, että vuoden vanhana pitäisi kiskoa kaikki tutit ja tuttipullot veke ja tyyliin lapsen pitäisi itse jo omalla lusikalla ruokansakin osata syödä. Annetaan pienten olla pieniä ja lapsissa tosiaan on eroja. Toiset saattavat olla valmiita vieroittumaan tutista jo alle 1-vuotiaana, mutta on myös näitä "tutti/tuttipulloriippuvaisia", joille imeminen ja kaiken suuhun laittaminen on tapa lohduttautua ja tutkia maailmaa.
En myöskään ymmärrä näitä taikamukeja/nokkamukeja, sehän on vähän niinkuin ojasta allikkoon, ensin vieroitetaan tuttipullosta ja vähän ajan päästä täytyy kuitenkin opettaa juomaan tavallisesta mukista eli nokkamukivieroitus alkaa...No, se on vain minun mielipiteeni. Siihen aikaan kun itse olin pieni, ei edes ollut olemassakaan mitään nokkamukeja, vaan mukin reunalta sitä juomaan opeteltiin. Myöskään oma lapseni (13kk) ei koskaan ole nokkamukeista välittänyt, tav. mukista/lasista hörpyttämällä osaa jo juoda melko hyvin, mutta määrät ovat silti tosi pieniä (n. 50ml/ateria), joten olen antanut vielä tuttipullosta juoda ennen päikkäreille ja yöunille menoa, jotta saa nesteitä (maitoa) tarpeeksi päivän aikana ja tuttipullo on tytölle vielä myös erittäin tärkeä. Kyllä ne niistä tuteista/pulloista vieroittautuvat kun ikää tulee ja vähän vanhempaa (n. 2v.) lapsi ymmärtää jo ihan eri lailla, ettei tarvitse enää tuttia, mutta yritäpäs selittää sitä 1-vuotiaalle, joka lohduttomasti itkee tutin perään. Myöskin kaverit, jotka ovat vieroittaneet tuttipullosta/tutista lapsensa n.parivuotiaana, ovat kertoneet sen menneen tosi hyvin kun on jo sen verran ikää, että tutti voidaan "viedä vaikka oravanpojille" ja vastaavasti "oravanpojat" ovatkin tuoneet tilalle jonkin uuden lelun tms.
Meni nyt vähän otsikon vierestä, mutta siis n. litra nesteitä tosiaan 1-vuotiaan on hyvä saada/vrk:ssa, josta maitoa (kalsiumia) tulisi saada n.500-600ml/vrk. Ja nesteisiin tosiaan voidaan laskea myös nestemäiset ruuat kuten kiisselit ja jogurtit eli ei tuota koko litraa juomalla tarvitse saada.