Kuinka paljon 1 vuotias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cisse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cisse

Jäsen
15.06.2006
378
0
16
tarvitsee maitoa/nesteitä päivässä? Meillä nyt meneillään tuttipullosta vieroitus ja mietin tässä että kuinka usein mukia tyrkytän lapselle. Riittääkö että vain ruokailun yhteydessä juo maitoa ja välillä vettä janoon?

litra päivässä on suositus.. eilen lääkärissä sanoivat että sen verran pitäisi päivässä mennä.. ruoan yhteydessä anna maitoa ja janojuomaksi vettä.. tarjoa mahdollisimman usein mukista, taikamuki on hyvä.. siihen vettä ja lapsi saa siitä sitten juoda kun on jano! vai tarkoitatko ihan tavallista mukia? tuttipullosta vieroitus kannattaa tehdä sillain että jättää kokonaan sen pois. meillä se meni nuin, ei enää annettu sitä ollenkaan ku se päätettiin jättää pois. tyttö oppi pikku hiljaa juomaan taikamukista, muutama päivä meni että ei juonu pahemmin ollenkaan kun ei osannut imeä siitä. mut muuten meni kyllä hyvin tuo vieroitus!

myö annettiin tuolle likalle unille mentäessäkin se nokka muki, juo vieläkin siitä unille mennessään. pitäis kyl vierottaa se nuista unimaidoista! ennenkuin on liian myöhäistä!

Jaa siis miten niin liian myöhäistä?
Meillä poju (nyt jo 17kk) juo illalla vielä tuttipullosta (hui kamalaa!!!) unimaidot ennen hampaitten pesua.
Muutoin juo mehut, vedet ja ruokamaidot vaihtelevasti taikamukista, tavallisesta mukista, pillillä purkista.....
Mä en oikein ymmärrä mikä kamala kiire sillä tuttipullosta vieroituksella oikein on? Senhän voi tehdä sillai pikkuhiljaa huomaamatta pitemmällä aikavälillä.
Muistaakseni esikoiseni luopui ihan omatahtoisesti (iso poika kun oli) iltatuttipullosta kun oli 2v4kk. Ja hampaat on ihan hyvät ja oikeilla paikoilla kaikki ;) :headwall: :p

olen samaa mieltä edellisen kanssa.en ymmärrä mikä kiire teillä vieroittaa heti ja nyt esim. tutista,tuttipullosta ym..kaikki pitää osata jo melkein laitokselta tultaessa.antakaa pienten olla pieniä.kaikki aikanaan.en halua ketään loukata mutta näin vain ajattelen.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja sanni2:
olen samaa mieltä edellisen kanssa.en ymmärrä mikä kiire teillä vieroittaa heti ja nyt esim. tutista,tuttipullosta ym..kaikki pitää osata jo melkein laitokselta tultaessa.antakaa pienten olla pieniä.kaikki aikanaan.en halua ketään loukata mutta näin vain ajattelen.. =)

helpompi saada nuorempana pois. vanhempana vaikeampaa vieroittaa. no haastetaan tässä nyt riitaa, otettiin lapselta tuttikin pois jo 1v2kk... no tuleeko lisää valituksia..?? en jaksa tapella sitten myöhemmin tuon kanssa ku on vanhempi ja omaa tahtoa!juu ja kohta tulee noottia tuostakin kun en jaksa tapella :kieh:

juups.. näin on päätetty meillä ja helppoo on ollu. ja miettikää nyt itse miltä näyttäis ku yli kaksi vuotias juo TUTTIPULLOSTA, huh huh ja anteeksi nyt vain! :laugh:

Samaa mieltä kuin Piipii ja sanni2, en myöskään ymmärrä tätä nykyajan vouhotusta siitä, että vuoden vanhana pitäisi kiskoa kaikki tutit ja tuttipullot veke ja tyyliin lapsen pitäisi itse jo omalla lusikalla ruokansakin osata syödä. Annetaan pienten olla pieniä ja lapsissa tosiaan on eroja. Toiset saattavat olla valmiita vieroittumaan tutista jo alle 1-vuotiaana, mutta on myös näitä "tutti/tuttipulloriippuvaisia", joille imeminen ja kaiken suuhun laittaminen on tapa lohduttautua ja tutkia maailmaa.

En myöskään ymmärrä näitä taikamukeja/nokkamukeja, sehän on vähän niinkuin ojasta allikkoon, ensin vieroitetaan tuttipullosta ja vähän ajan päästä täytyy kuitenkin opettaa juomaan tavallisesta mukista eli nokkamukivieroitus alkaa...No, se on vain minun mielipiteeni. Siihen aikaan kun itse olin pieni, ei edes ollut olemassakaan mitään nokkamukeja, vaan mukin reunalta sitä juomaan opeteltiin. Myöskään oma lapseni (13kk) ei koskaan ole nokkamukeista välittänyt, tav. mukista/lasista hörpyttämällä osaa jo juoda melko hyvin, mutta määrät ovat silti tosi pieniä (n. 50ml/ateria), joten olen antanut vielä tuttipullosta juoda ennen päikkäreille ja yöunille menoa, jotta saa nesteitä (maitoa) tarpeeksi päivän aikana ja tuttipullo on tytölle vielä myös erittäin tärkeä. Kyllä ne niistä tuteista/pulloista vieroittautuvat kun ikää tulee ja vähän vanhempaa (n. 2v.) lapsi ymmärtää jo ihan eri lailla, ettei tarvitse enää tuttia, mutta yritäpäs selittää sitä 1-vuotiaalle, joka lohduttomasti itkee tutin perään. Myöskin kaverit, jotka ovat vieroittaneet tuttipullosta/tutista lapsensa n.parivuotiaana, ovat kertoneet sen menneen tosi hyvin kun on jo sen verran ikää, että tutti voidaan "viedä vaikka oravanpojille" ja vastaavasti "oravanpojat" ovatkin tuoneet tilalle jonkin uuden lelun tms. :)

Meni nyt vähän otsikon vierestä, mutta siis n. litra nesteitä tosiaan 1-vuotiaan on hyvä saada/vrk:ssa, josta maitoa (kalsiumia) tulisi saada n.500-600ml/vrk. Ja nesteisiin tosiaan voidaan laskea myös nestemäiset ruuat kuten kiisselit ja jogurtit eli ei tuota koko litraa juomalla tarvitse saada.

ei meidän tyttö tutin ja tuttipullon perään itkenyt yhtään. joten onko sillä silloin niin väliä vaikka jätin sen pois? enkä minä sitä mistään nokkamukista aio vieroittaa pois, vaan siitä ettei se joisi enää nukkumaan mennessä.

Hyvä ettei teidän tyttö itkenyt, mutta meillä ja kenties joillain muillakin itketään. Kuten sanoin, lapset on erilaisia, hyvä että sait vieroitettua jos se tuntui teidän perheessä tällä hetkellä hyvältä ratkaisulta, mutta meillä se ei vielä toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Bbbbbb:
Hyvä ettei teidän tyttö itkenyt, mutta meillä ja kenties joillain muillakin itketään. Kuten sanoin, lapset on erilaisia, hyvä että sait vieroitettua jos se tuntui teidän perheessä tällä hetkellä hyvältä ratkaisulta, mutta meillä se ei vielä toimi.

kyllä se meillä oli ihan hyvä ratkaisu ku tyttö ei muutenkaan pahemmin sitä syönyt ku unille mentäessä. juu lapset ja vanhemmat on erilaisia :D ja tuosta meidän tutti vieroituksesta on aikaa jo 3kk ja tuttipullo vieroituksesta on aikaa jo 7kk..

tarkoitus ei ollu tuolla kysymyksellä nyt kuitenkaa tappelua aiheuttaa. jos nyt jokaisen annetan tehdä tyylillään kuitenkin :) tuttia meillä saa lupsuttaa vielä kuitenkin mut pyrin ny siihen ettei tarvitsisi sängyssä enää sitä pulloa vaan syötäis ja juotais ennen sitä nukkumaan menoa. näin meillä.

En ymmärrä, miksi vauvaiän ohittaneella PITÄISI olla tutti tai tuttipullo? pois vaan, se joka uskaltaa ottaa. Vanhempien kantistahan se on kiinni ja useammilla ei kanttia ole. Tutti ja tuttipullo on vauva-ajan juttuja. Pahimmallaan haittaavat hampaita, puhumaan opettelua, ja vievät pohjaa syömiseltä. Itse olen ekan lapsen vieroittanut 1v ja tokan (10kk) vieroitus on jo esiasteella. Ei homma helpotu, kun aika kuluu, vaikeutuu vaan. Monet vaan luulee päinvastasta. Tahtoa tulee enempi ja rutiini vaan vankistuu! Kun varhain ottaa, on paljon kivuttomampaa. ja musta ihan oikeasti isot lapset tutin tai tuttipullon kanssa on tosi typerän näköisiä.Pienet on pieniä, mutta turhuuksista eroon.TSEMPPIÄ CISSE

Maitoa tai maitotuotteita tarvitsee saada puoli litraa. Se tulee TOSI helposti täyteen, 1,5dl-2dl menee jo puuroihin aamulla ja illalla yhteensä, antaa jugurttia välipalaksi=2dl ja sen lopun mukelo taatusti jo juokin nokkiksesta. Veden kulutusta en ole koskaan omilla laskenutkaan. Kyllä lapsi juo janoonsa. En alkaisi tyrkyttämään muuten kuin helteillä.

Yhteistyössä