Kuinka pahaksi tulehduksen voi antaa mennä ennen kuin hakeutuu lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastatkaa pliis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastatkaa pliis

Vieras
Rakko puhjennut ja tulehtunut ärhäkästi. Koko nilkka turvoksissa ja lähes ympäriinsä tulehtunut ja turvonnut. On kosketusarka eikä jalkaa pysty nilkasta kunnolla taivuttamaan. Käveleminen sattuu..

Voiko näin laaja tulehdus parantua itsekseen vai onko haettava antibiootit?

Ei parane itsekseen vaan ehdottomasti pitää hakeutua lääkäriin.Kuulostaa siltä, että jalassasi voisi olla jo jopa ruusu kun noin pahasti on tulehtunut. Rikkonainen haava on aina infektioportti.

Juu.. elikä tää on paisunut ja turvonnut tällaseks nyt vähä reilu vuorokaudessa. Koskaan ennen ei ole rakot tällaseks menny.

Ja sitte vielä yks asia. Miksi tätä jalkaa ja eritoten koko tulehdusaluetta kutittaa aivan älyttömästi?

Ehdottomasti HETI! Jos jalka kerran turvoksissa eikä sitä kärsi liikuttaa niin varmasti infektio on jo pitkällä. Saat vielä sepsiksen, jos et itteäs hoida! :o

Alkuperäinen kirjoittaja vastatkaa pliis:
Miksi tätä jalkaa ja eritoten koko tulehdusaluetta kutittaa aivan älyttömästi?

Turvotus kiristelee ihoa ja se alkaa kutista. Vrt. mahan kutina raskauden aikana.
Mutta oikeesti, HETI aamulla lääkäriin :attn: :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Ehdottomasti HETI! Jos jalka kerran turvoksissa eikä sitä kärsi liikuttaa niin varmasti infektio on jo pitkällä. Saat vielä sepsiksen, jos et itteäs hoida! :o

Alkuperäinen kirjoittaja vastatkaa pliis:
Miksi tätä jalkaa ja eritoten koko tulehdusaluetta kutittaa aivan älyttömästi?

Turvotus kiristelee ihoa ja se alkaa kutista. Vrt. mahan kutina raskauden aikana.
Mutta oikeesti, HETI aamulla lääkäriin :attn: :attn:

Ok. pitääpä hälyyttää miekkoselle töihin että joutuu aamulla valvomaan lapsen kanssa.

Oon mä jo vääntäny mielessäni jotain skenaarioita että jalka joudutaan amputoimaan.. kääk. Tuskin nyt sentään, mutta sitä mäkin vähä ajattelin että ei tämä itsekseen taidao ohi mennä.

Mä menisin kyllä jo nyt ottaan jonkun piikin. =/
Mut et taida päästä jos mies töissä?

Särkylääkettä kannattais varmaan ottaa max-annos? Sehän on myös tulehdus(kipu)lääke?

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Juu kuulostaa kyllä sitä että kunnon erysipelas siellä jyllää...
Varaudu siihen että joudut jäämään sairaalaan suonensisäiselle antibiootille.
Ei parane itsekseen.

Eikä??? Älä ny maalaa piruja.. :o
Voisko olla, että eilispäivänen lentomatka olis edesauttanu tulehudsta? Koska sen jälkeen turvotus oikeestaan vasta tuli..

Alkuperäinen kirjoittaja hui:

Särkylääkettä kannattais varmaan ottaa max-annos? Sehän on myös tulehdus(kipu)lääke?

Joo, ei pysty jättään tuota 8kk ku mies yön töissä.

Mä oon sitä sorttia että aina vähättelen vaivoja ja en kehtaa jostain syystä lähteä lääkäriin ennen kun on pää kainalossa.. tuntuu että ne lääkärit ajattelee että miksi niin pienistä asioista pitää niitä käydä häiritseen :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei parane itsekseen.

Voisko olla, että eilispäivänen lentomatka olis edesauttanu tulehudsta? Koska sen jälkeen turvotus oikeestaan vasta tuli..

Tulehdushan etenee koko ajan hoitamattomana. Ja jos kyseessä tosiaan on ruusu niin tulehdusarvosta (crp) riippuen voi olla, että joudut suonensisäiselle antibiootille ensialkuun. Juuri tuon takia kun huomaa tulehduksen olevan päällä kannattaisi hakeutua sinne lääkäriin ajoissa eikä vasta sitten kun on "pää kainalossa". Ota nyt yöksi tulehduskipulääkettä ja laita vaikka kylmää käärettä jalan ympärille. Aamulla sitten heti lääkärille!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei parane itsekseen.

Oletko varma että rakosta tullut? Lentomatka ei edesauta tulehdusta (muutakuin hoitoonviivastymisellä), mutta periaatteessa voisi olla veritulppakin.
Onko kuumetta?
Jos on erysipelas (eli ruusu) , veikkaan että sairaalaan sun on jäätävä' sisälle muutamaksi päiväksi.

Googletin tuota ruusua ja mulla kyllä on ollut pahoinvointia eilen ja tänään sekä järjetöntä päänsärkyä. Meni ohi levolla ja särkylääkkeillä. Kuumetta ei ole kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hui:

Riippuu särkylääkkeestä, kaikki ei ole tulehduskipulääkkeitä;), mutta esim. Burana ja sen rinnakkaisvalmisteet on. Kuulostaa kyllä pahalta tuo Ap:n jalka, äkkiä lääkäriin!

Lääkärissä käyty. Antibiootit sain, lääkäri ei muuta kuin vilkaisi jalkaa. Ei tunnustellut eikä mitään. Aikaa meni ehkä 1 min. Päivystyksessä tosin jonotin lääkärille melkein 3h :kieh:

On kyllä nyt niin kipee tuosta lääkärireissusta tuo jalka ku joutu käveleen että pitää vissiin sisällä kyhjöttää tää kaunis päivä ku ei pysty käveleen.

Enpä ois uskonu että pelkkä rakkohiertymä voi aikaansaada tällasen tilanteen. Tietääpä toiste ottaa matkalle jossa pitää kävellä paljon vain kunnollisia kenkiä.

Tää on vähän myöhänen tää mun viesti, mutta tollasessa tilanteessa otetaan mukula kainaloon ja kun on jalasta kyse ni mielellään taksilla lähimpään päivystykseen joka on auki.
Ei noin pahan tulehduksen kanssa jäädä ihmetelemään, että mitäs nyt tehään vaan heti toimitaan.

Yhteistyössä