Kuinka pahaa pilaa lapsen pitää sietää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Kun meilläpäinkin on poikien keskuudessa pilat välillä sellaisia, että toiset pahoittavat niistä mielensä. Meidänkin toinen poika on valittanut, kun esikoisen kaverit kiusaavat häntä, mutta esikoisen mielestä se on vain pilaa ja samanlaista kuittailua heittävät myös toisilleen (kuullut olen itsekin). Mielestäni toisen poikani pitäisi oppiasietämään tuota pilailua, mutta mielestäni kuitenkin sitä pilailua ei saisi tehdä sellaiselle lapselle, joka ei sitä ymmärrä ja pitää sitä kiusantekona.

Yksi poikien pila toiselle pojalle oli sellainen, että pilankohteen vanhemmat tekivät siitä rikosilmoituksen poliisille. Tähän esikoiseni ei ollut miyenkään osallisena, kun on eri koulussa, mutta muuten vain mietin sitä, että missä menee pilailujen raja ja milloin niihin pitäisi aikuisten puuttua?

Tunnet oman lapsesi ja silloin on puututtava viimeistään, kun menee lapsesi sietokyvyn yli. Ite ajattelen,että mikä minusta on huono pilaa, siihen puututaan. Kiusanteon kyllä huomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
Ei kaikki koe asoiota samana,se mikä tuntuu pahalta niin tuntuu. Ei kenenkään tartte oppia sietämään.

Mun mielestä elämässä pitää oppia sietämään yhtä sun toista. Pitää oppia toiset jutun menemään toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Jos me vanhemmat puutumme jokaiseen pienimpäänkin juttuun, niin silloin ainakin lapsemme joutuvat silmätikuiksi. Mutta kaikkea ei tietenkään pidä sietää, mutta sitä rajaa tässä kyselenkin, että missä se menee?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä olisin selvittänyt juurta jaksaen kuka idean on keksinyt/ketä ollut mukana ja käynyt kasvotusten keskustelun vanhempien kanssa asiasta.

Siis mun pojan kohdalla se on ollut lähinnä sellaista huulenheittoa. Mitä itse olen joskus kuunnellut, niin se kohdistuu jonkin verran kaikkiin leikissä/pelissä mukana oleviin.

Esim. rannalla: ei se uskalla jänishousu ja ehkä jotain ilkeämpiä sanoja väliin vielä. Voi siis olla pojilla toisilleen ilkeitä nimittelyjä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ei kaikki koe asoiota samana,se mikä tuntuu pahalta niin tuntuu. Ei kenenkään tartte oppia sietämään.

Mun mielestä elämässä pitää oppia sietämään yhtä sun toista. Pitää oppia toiset jutun menemään toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Jos me vanhemmat puutumme jokaiseen pienimpäänkin juttuun, niin silloin ainakin lapsemme joutuvat silmätikuiksi. Mutta kaikkea ei tietenkään pidä sietää, mutta sitä rajaa tässä kyselenkin, että missä se menee?

No esimerkiksi tuossa perättömässä rikosilmoituksessa....

JA siinä kohden jos pilanteon kohde ei ymmärrä pilaansa ja kovasti pahoittaa siitä mieltään.

Mä käsitän pilan jonain pikku jekkuna, nastana tuolilla tai kengännauhojen sitomisella tai vastaavalla. En tuollaista piinaamista pitäis enää pilana.

Eikä lapsen todellakaan tarvitse oppia olemaan jatkuvan kiusanteon kohde!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä olisin selvittänyt juurta jaksaen kuka idean on keksinyt/ketä ollut mukana ja käynyt kasvotusten keskustelun vanhempien kanssa asiasta.

Siis mun pojan kohdalla se on ollut lähinnä sellaista huulenheittoa. Mitä itse olen joskus kuunnellut, niin se kohdistuu jonkin verran kaikkiin leikissä/pelissä mukana oleviin.

Esim. rannalla: ei se uskalla jänishousu ja ehkä jotain ilkeämpiä sanoja väliin vielä. Voi siis olla pojilla toisilleen ilkeitä nimittelyjä yms.

TÄMÄ on vielä normaalia munkin mielestäni.

Se raja on juuri siinä että se mikä tuntuu toisesta pahalta, ei ole oikein. Yksinkertaista. Silloin asiaan on puututtava ja aikuisella on oltava siihen keinot.

eli älä sitten pahoita omaa mieltäsi jos sinua nimitelään ja haukutaan koulussa,töissä tai muuten vaan kaupungilla. :)
Mä ainakin pahoitan ja teen kunnialoukkaus syytteen:)

Alkuperäinen kirjoittaja yksikkö:
eli älä sitten pahoita omaa mieltäsi jos sinua nimitelään ja haukutaan koulussa,töissä tai muuten vaan kaupungilla. :)
Mä ainakin pahoitan ja teen kunnialoukkaus syytteen:)

Eräässä nimeltä mainitsemattomassa kaupungissa kotiäidit harrastavat tätä. Ehdin hetken asua kyseisessä paikassa ja minusta tehtiin huhupuheiden perusteella kunnianloukkaussyyte. Poliisi ei kyllä ottanut onneksi asiaa edes käsittelyyn ja liian vähäisten näyttöjen takia lopetti käsittelyn.

MUOK. Että hulluja on joka puolella :)

Se raja on juuri siinä että se mikä tuntuu toisesta pahalta, ei ole oikein. Yksinkertaista. Silloin asiaan on puututtava ja aikuisella on oltava siihen keinot.

Nyt puhutaan kuitenkin +12 lapsista. Se mikä toisille on vain leikkiä, tuntuukin toisesta pahalle. Jos äitinä olisin joka kerta puhuttelemassa lapsia, jos omaa herkkää lasta hänen mielestään on kiusattu, tekisin itseni ja lapseni ihan naurettaviksi. Mutta tietenkään ei pidä antaa toiseten pahoittaa jatkuvasti lapseni mieltä, vaan joskus on toki puututtavakin.

Oman lapsen kohdalla olen esikoiselleni sanonut, ettei pienempää saa kiusata, koska hän tuntee sen pilailun kiusaamisena ja olen opettajallekin asiasta maininnut... siltäosin, kun osa näistä vielä tuossa ala-asteellakin on. Kuitenkaan en ole syyttänyt ketään kiusaamisesta, vaan siitä, että kaikki pilailu ei mielestäni ole sopivaa aina kaikille.

Pilailun ja kiusaamisen raja on melko "veteen piirretty viiva" se mikä toisen mielestä on pilaa voi toisesta tuntua kiusaamiselta ja kiusaaminen usein naamioidaan pilailuksi.
Mun mielestä ei ole pilailua jos se on julmaa ja jatkuvaa ja kohdistuu aina samaa henkilöön ja jos sen voi käsittää rikokseksi (tossa rikosilmoitusjutussa) .

Alkuperäinen kirjoittaja yksikkö:

Hulluksihan sitä tulee jo pelkästään tällä palstalla, jos ei oppisi sietämään monenmoisia juttuja. Mutta toisaalta, kaikkea kiusantekoa ei pidä kenenkään sietää.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
kiusaaminen usein naamioidaan pilailuksi.

Tätä olen miettinyt juuri sen "pilan" kohdalla, josta kiusatun vanhemmat rikosilmoituksen teki. Tekijä oli poikani sanojen mukaan vain tehnyt pienenpilan. Tässä tapauksessa on tälle samalle pojalle tehty talven aikana enemmänkin näitä "piloja", niin se pienikin pila alkaa tuntua silloin isolta.'

Voi kun lapset pysyisivätkin aina pieninä...

Yhteistyössä