Kuinka päästä tupakasta eroon!!!!!

  • Viestiketjun aloittaja koukussa
  • Ensimmäinen viesti
fas
Mä lopetin kertalaakista. Päätin, että nyt loppu ja sit loppu. Nyt 1,5 vuotta savuttomana ja huomaa kyllä selvästi eron. Enää ei hengästytä, haistaa ja maistaa paremmin.
Välillä tekis mieli polttaa, mutta sitten ajattelen jotain muuta ;)

Tsemppiä koitokseen!
 
no
Lopetin koska ajattelin miten se pieni vauva sielä kärsii :( ajattelin että itse jos olisin sielä masussa en haluaisi että äiti myrkyttää minua, näin ajattelin. No, söin jonkin aikaa sitä nikotiinipurkkaa millä pääsin hyvin eroon tupakasta, ja nyt olen sen avulla lopettanut kokonaan! nyt olen vain koukussa purkkaan :( siitäki vois vielä päästä eroon...
Lopeta tupakointi vaikka vaikeaa se on, mutta olet saamassa lapsen joten et voi ajatella enää niin itseäsi, vaan lapsesi parasta! tsemppiä :)
 
nikotiini
Niin, eikö se lapsi ole riittävän hyvä syy lopettaa tuo itsetuhoinenkin tapa... Itse olen polttanut yli 15 vuoden ajan ja kuitenkin olen raskaudet ja imetykset pystynyt olemaan ilman. Suurin riippuvuus tupakkaan on henkinen, sen sain tälläkin kertaa huomata. Nyt toivon niin, etten ole niin idiootti, että aloittaisin uudelleen. Mutta sekin on vaan ihan omasta päästä kiinni...
 
juu
Ensimmäiset viikot on vaikeimpia, mutta kyllä se sitten oikeasti helpottaa! Vaan en usko että ikinä enää ei haluttaisi tupakkaa. Kyllä kerran tupakoinut on aina tupakoitsija, toinen juttu vaan että tupakoiko..
 
yöks, lopeta äkkiä
raskaana olevat jotka polttaa, on minusta todella ällöjä :( siis oikeasti, silloin saatan ajatella että no tuon olis pitäny kyllä vähän miettiä ennenku lapsen hankkii jos ei osaa ajatella lapsen parasta...
tsemppiä lopetukseen!
 
.
no kyllä itselle se motivaatio nimenomaan lähti siitä että ihan sama mitä omalle terveydelle itse teen, mutta en halunnut aiheuttaa vielä syntymättömälle mahdollisesti terveyshaittoja, varsinkin kun itse olisi niihin täysin syytön ja kyllä se ajatus kanssa auttoi että löisitkö vauvan suuhun tupakan (hieman kärjistettynä)? lyhyesti sanottuna kyllä se sikiö ja tuleva vauva siitä tupakasta kärsii tavalla tai toisella vaikka kaikki eivät sitä halua myöntääkään.
 
Mielikuvaharjoittelulla
Kuvittelin, kuinka se vauva on kohdussa savun ympäröimänä. Yritä olla vaihtamatta tupakkaa kuitenkaan nikotiinivalmisteisiin vaan mieluummin purkkaan, pastilleihin jne.
 
.
niin ja tuo lause että en pysty olemaan polttamatta on ihan puppua, henkinen riippuvuus tupakkaan on myös kova ehkä jopa kovempi kuin itse fyysinen, ihan jokainen pystyy olemaan polttamatta, kunhan sen päätöksen vaan tekee ja siinä pysyy.
 
Nono
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ensimmäiset viikot on vaikeimpia, mutta kyllä se sitten oikeasti helpottaa! Vaan en usko että ikinä enää ei haluttaisi tupakkaa. Kyllä kerran tupakoinut on aina tupakoitsija, toinen juttu vaan että tupakoiko..
Loppuosasta olen eri mieltä. Yli 10 vuotta on mennyt ilman tupakkaa, voin sanoa että jo polttamisen ajattelu tökkii.. ekat 2v joskus (lähinnä kapakassa) teki mieli.
 
nikotiini
Alkuperäinen kirjoittaja .:
niin ja tuo lause että en pysty olemaan polttamatta on ihan puppua, henkinen riippuvuus tupakkaan on myös kova ehkä jopa kovempi kuin itse fyysinen, ihan jokainen pystyy olemaan polttamatta, kunhan sen päätöksen vaan tekee ja siinä pysyy.
niin totta!
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja Nono:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Ensimmäiset viikot on vaikeimpia, mutta kyllä se sitten oikeasti helpottaa! Vaan en usko että ikinä enää ei haluttaisi tupakkaa. Kyllä kerran tupakoinut on aina tupakoitsija, toinen juttu vaan että tupakoiko..
Loppuosasta olen eri mieltä. Yli 10 vuotta on mennyt ilman tupakkaa, voin sanoa että jo polttamisen ajattelu tökkii.. ekat 2v joskus (lähinnä kapakassa) teki mieli.
Hyvä juttu että joillakin noinkin! Itselläni kyllä tekee tupakkaa silloin tällöin mieli, vaikka edellisestä tupakasta onkin aikaa jo 7 v...:)
 
koukussa
Kiitos... Vaan kun ei oikeen osaa sisäistää vielä tätä raskautta...
Mielikuvaharjoitukset vois auttaa.
Kyllä se niin on että henkinen riippuvuus se on. vaikkei fyysisesti edes mieli tekis niin silti "pakko" mennä pihalle tupakalle. Otan itseäni niskasta kiinni.
Hyvää viikonloppua <3
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Huomaa että aika harvalla täällä on minkäänlaista käsitystä kovasta nikotiiniriippuvuudesta, mutta arvostelu on helppoa ja ilmaista.
no miten määritellään kova nikotiiniriippuvuus? ajalla kauanko on polttanut vai millä?? mun mielestä toi riippuvuuden laatu on hyvin pitkälti yksilöllistä. itse poltin 10 vuotta säännöllisesti askin päivässä josku jopa enemmän, ja ajattelin myös ennen että en voi olla polttamatta, mutta yllättävän helposti se lopettaminen sitten kävikin kun oli "pakko" eli vauvan teko aloitettiin, nyt olen ollut kolme vuotta polttamatta ja toivottavasti en enää koskaan aloita.

mieheni on nyt myös lopettamassa, terveyssyistä, polttanut hän on 20 vuotta säännöllisesti 1-2 askia päivässä ja ero tupakasta ollut myös yllättävän helppoa, kun ajatussuhde tupakkaan muuttui, eli ihan tosi tämä aine vie minulta hengen jos en lopeta.



 
.
Alkuperäinen kirjoittaja koukussa:
Mietin asiaa jatkuvasti! Siksi juuri tahdon lopettaa. Siksi juuri kysyn täällä kuinka se on teiltä onnistunut.
itse lopetin tällä tavalla. eli radikaalilla vähentämisellä

ekalla viikolla annoin itselleni luvan polttaa 5/tupakka/päivä (ennen siis meni aski)

toisella viikolla poltin enää vain aamu ja iltatupakin.

ja kolmannella enää sen aamutupakin ja kyllä se aamutupakki alkoi maistumaan jo todella pahalta+ pyörrytti sen jälkeen ja oli jotenkin epätodellinen olo.... joten tätä olotilaa muistellessa jäi se viiminenkin tupakka pois.

vieroitusoireita toki oli univaikeuksia, päänsärkyä yms. mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja koukussa:
Mietin asiaa jatkuvasti! Siksi juuri tahdon lopettaa. Siksi juuri kysyn täällä kuinka se on teiltä onnistunut.
Älä ajattele tupakkaa. OK, helppo sanoa, mutta käytäntö on eri. Jos himo iskee niin mene vaikka tiskaamaan tai järjestämään jotain kaappia jne.
 
koukussa
itse lopetin tällä tavalla. eli radikaalilla vähentämisellä

ekalla viikolla annoin itselleni luvan polttaa 5/tupakka/päivä (ennen siis meni aski)

toisella viikolla poltin enää vain aamu ja iltatupakin.

ja kolmannella enää sen aamutupakin ja kyllä se aamutupakki alkoi maistumaan jo todella pahalta+ pyörrytti sen jälkeen ja oli jotenkin epätodellinen olo.... joten tätä olotilaa muistellessa jäi se viiminenkin tupakka pois.

vieroitusoireita toki oli univaikeuksia, päänsärkyä yms. mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.


KIITOS! Sainhan jonkun järkevän neuvon! Tota olen jo alotellut, joka toisen tupakan olen jättäny väliin... koittanu touhuta jotain muuta ja siirtää sitä röökitaukoo.
 
nikotiini
Eihän kukaan ole väittänyt, että tupakanpolton lopettaminen on helppoa! Ja miten tosiaan määritellään se kova nikootiniriippuvuus. Itse ehkä määrittelisin sen niin, että miten paljon sillä tupakalla on sijaa henkilön elämässä? Kuinka paljon siihen tupakan varaan on ladannut asioita? Kuinka paljon polttamiselle on tekosyitä?

On monenlaisia riippuvuuksia, joista tulee niitä vältettäessä fyysisiä vieroitusoireita. Tupakka ei siis todellakaan ole ainoa. Ja fyysiset vieroitusoireet häviävät muutaman päivän kuluessa. Lopettamiselle suurin este on selittely.

Ja kyllä, olen itse polttanut todella paljon. Niin paljon, että keuhkot oli jo melkoisen paskana. Siitä huolimatta, vaikka olin teholla keuhkojen petettyä, on tehnyt mieli tupakkaa. Monta kertaa! Mutta en kyllä kehtaa kenellekään väittää, että en pysty olemaan polttamatta. Kyllä pystyn, kun tarpeeksi haluan. Ja nyt on vielä parempi syy olla ilman tupakkaa, kun olen raskaana.

Kannattaa lopettaa selittely ainakin sen vauvan tähden.
 

Yhteistyössä