Kuinka pääsen mielenterveyssyistä eläkkeelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näin pääsi käymään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Näin pääsi käymään

Vieras
Aloitin opiskelun amk:ssa pari viikkoa sitten. Olen huomannut, että ei minusta ole tähän hommaan. En ymmärrä tehtäviä ja olen ihan paniikissa. Ei minusta ole työelämäänkään. Olin ennen opiskeluja vaativassa, hyväpalkkaisessa työssä taloushallinnossa toistakymmentä vuotta. Jätin työni, koska työ ei tuntunut antavan minulle mitään. Yritin saada helpompia töitä ennen opiskeluja, mutta alallani on paljon työttömyyttä enkä saanut uutta paikkaa. Nyt olen siis siinä tilanteessa, että en näytä selviytyvän tuolla oravanpyörässä. Minusta ei ole opiskelemaan eikä työhön. Mielenterveyssyistä en ole koskaan ollut sairaslomalla. Stressin takia monesti olisi ollut aihetta. Koin mielestäni burn outin jokunen vuosi sitten vaativassa työssäni enkä ole toipunut vieläkään. Saako joku tästä purkauksesta selvää. Idis on, että minusta ei ole mihinkään. Kuinka sairas täytyy olla, että saa sairaslomaa ja sitä myötä eläkkeen? En jaksa tätä oravanpyörää.

Työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää työntekijälle tai yrittäjälle, jonka työkyky on sairauden, vian tai vamman vuoksi alentunut vähintään vuoden ajaksi.

Osatyökyvyttömyyseläkkeen voi saada, jos työkyky on alentunut vähintään 40 %. Täyden työkyvyttömyyseläkkeen voi saada, jos työkyky on alentunut 60 %.

Eläkehakemukseen tulee liittää lääkärin kirjoittama lausunto (B-lääkärinlausunto) terveydentilasta. Työkyvyn alentumisen lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon muun muassa hakijan ikä, koulutus, aikaisempi työkokemus, asuinpaikka ja perhesuhteet sekä se, onko hakijalle saatavilla sellaista työtä, jota voi sairaudesta huolimatta tehdä.

Mustakin tuntuu tuolta keskimäärin kerran päivässä. Varsinkin nyt, kun opintotukikuukaudet uhkaa loppua ja valmistuminen ei oo lähelläkään. Mä en tiedä pystynkö mä elämään tän jatkuvan paineen alla, ja tuntuu etten työhnkään pysty.

muoks. ja tiedän kyllä, että eläkkeelle pääsee näin:

ensin 300 pv sairaslomaa
sitten kuntoutustuelle (=määräaikainen työkyvyttömyyseläke)
ja sen jälkeen eläkkeelle.

Joka portaassa on vaan kelantätien vastustus kova.

jos sinä täällä noin analyyttisesti olostasi kirjoittelet, niin tuskinpa täytät mitään eläkekriteerejä. Kannattaisiko ensin hakea apua ja koittaa parantua kuin miettiä eläkettä. Työkaverini teki kolmivuorotyötä, sairasti rankkaa fyysistä sairautta ja oli reilusti yli 50-vuotias. Siltikin odotti eläkepäätöstä monta vuotta. Ei ole ihan helppo prosessi.

No ensin ainakin pitää olla vuosi sairaslomalla, eikä se eläke taida helpolla irrota senkään jälkeen. Luulisin, että mielenterveyssyistä voi saada sairaslomaa aika helposti, jos tuntuu, että ei pärjää ja lomajakson jälkeen voi tilanne näyttää paljon paremmalta.

Oletko varma, että syyt ovat nimenomaan mielenterveydellisiä? Eli onko fyysiset syyt, esim. kilpirauhasen toimintahäiriöt poissuljettu?

Kyllä sun asenteessa olisi parantamisen varaa. Et sää mitään sairaseläkettä saa siksi, ettei työ huvita, etkä saa työstä sitä mitä haluaisit. Et ole ollut koskaan sairaslomalla mielenterveyssyistä.. Mikäköhän mielenterveyssyy se voi olla?

Mene johonkin sellaiseen työhön, missä sulta ei vaadita sillain. Ehkä voisi joku ruumiillinen työ olla parempi, jossa ei juuri aivoja tarvita?

Sun kannattaa mennä lääkärille kertoon, että epäilet mielenterveysongelmia. Voit saada hoidon mm. burn outiin.

Ei taida ihan helpolla mt-syistä päästä eläkkeelle.
Mulla on yksi tuttava, alle kolmekymppinen ihminen, jolla takana useita sairaalajaksoja masennuksen takai ja lukuisia itsemurhayrityksiä. Saikulla ollut monta vuotta jo, mutta ei siltikään saa eläkepäätöstä. Ihan hyvä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja piparisuu:
Kyllä sun asenteessa olisi parantamisen varaa. Et sää mitään sairaseläkettä saa siksi, ettei työ huvita, etkä saa työstä sitä mitä haluaisit. Et ole ollut koskaan sairaslomalla mielenterveyssyistä.. Mikäköhän mielenterveyssyy se voi olla?

Mene johonkin sellaiseen työhön, missä sulta ei vaadita sillain. Ehkä voisi joku ruumiillinen työ olla parempi, jossa ei juuri aivoja tarvita?

Sun kannattaa mennä lääkärille kertoon, että epäilet mielenterveysongelmia. Voit saada hoidon mm. burn outiin.

Jos on mielenterveydellinen sairaus, niin siihen asenteiden parantaminen ei valitettavasti auta... Eikä ole niistä kiinni. Mutta lääkärille menoa minäkin ap:lle ehdotan.

Alkuperäinen kirjoittaja annix:
Työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää työntekijälle tai yrittäjälle, jonka työkyky on sairauden, vian tai vamman vuoksi alentunut vähintään vuoden ajaksi.

Siis täh? Voiko työkyvyttömyyseläkkeen saada jos töitä pystyisikin jatkamaan aikaisintaan reilun vuoden päästä?? (vai kirjoititko vahingossa väärin?)

Siis täh? Voiko työkyvyttömyyseläkkeen saada jos töitä pystyisikin jatkamaan aikaisintaan reilun vuoden päästä?? (vai kirjoititko vahingossa väärin?)

Kyllä. Mutta tässä tapauksessa työkyvyttömyyseläke myönnetään määräaikaisena, ja siitä käytetään nimeä KUNTOUTUSTUKI.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Jos on mielenterveydellinen sairaus, niin siihen asenteiden parantaminen ei valitettavasti auta... Eikä ole niistä kiinni. Mutta lääkärille menoa minäkin ap:lle ehdotan.

Mää en usko, että sellainen mielenterveydellinen sairaus tulisi toistakymmentävuoden työelämän jälkeen ellei ole jotain tosi radikaalista elämälle tapahtunut. Ap. kirjoitti selkeesti, että työ ei anna sitä mitä haluaa.
"Jätin työni, koska työ ei tuntunut antavan minulle mitään."AMK tehtävät on vaikeita toki, jos ei ole vuosikausiin mitään tehtäviä tehnytkään. Kuka tahansa tuollaisestakin voi stressata. Ja hän on kärsinyt burn outin, joka on valitettavasti aika yleinen tämän päivän työelämässä. Varmaan se vaikuttaa edelleenkin ja kun saa hieman elämänsä "rauhoitettua" ja taakkaa niskastaan pois, elämä taas normalisoituu.

Ei voi, mutta työkyvyttömyyseläkettä ei voi edes hakea ennen kuin on ollut työkyvytön vähintään vuoden ajan. Ja jos joskus myöhemmin todetaan työkykyiseksi, niin työkyvyttömyyseläke voidaan käsittääkseni myös lakkauttaa ja palauttaa henkilö työelämään.

Kyllä. Mutta tässä tapauksessa työkyvyttömyyseläke myönnetään määräaikaisena, ja siitä käytetään nimeä KUNTOUTUSTUKI.

Ai olen aina luullut, että se on nimeltään sairasloma tjms..

Parannan mielelläni asenteeni, jos olotila siitä helpottuu. Se kuulostaisi helpolta ratkaisulta. Mutta miten se asenne muutetaan? Siis kysyn ihan vakavissani. Mulla on pieni lapsi ja kaikista mieluiten olisin hänen kanssaan kotona. Olen nelikymppinen ja tehnyt jo pitkä työputken kaiken kaikkiaan. Olo tuntuu vanhalta ja auttamattomasti kelkasta pois pudonneelta.

Eläkeprosesissa kartoitetaan myös millainen hoitosuunnitelma ja -kokeilut ovat olleet (lääkitys, avohoito, sairaalahoito?). Nyt vaan lääkärille. Tk:lle kuuluvat nykyään lievät ja keskivaikeat masennukset, lääkäri arvioi tarvitko erikoissairaanhoitoa. Eläke ei todellakaan ole nopea eikä helppo reitti eikä sitä voi edes hakea jos ei ole sairaslomia alla. Tarvitset apua ja selvittelyä tilanteeseesi jotta voisit nähdä muitakin vaihtoehtoja jatkolle kuin eläkkeen.

Ai olen aina luullut, että se on nimeltään sairasloma tjms..

Ne ensimmäiset 300 päivää ovat sitä sairauslomaa, jolloin maksetaan sairauspäivärahaa. Sen jälkeen täytyy hakea määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä, eli kuntoutustukea. Eli heti ei voi siis sitä kuntoutustukeakaan saada, vaan vasta sitten, kun on nähty, että työkyvyttömyys jatkuu sen lähes vuoden vähintään. Tätä kun ei kelan mielestä voi mitenkään ennustaa.

Niin ja sisulla olen puurtanut ja itkenyt omissa oloissani. Mielestäni sairaslomalle pyrkivät pitäisi olla todella huonossa kunnossa. Onko se niin? Siis minulla ei ole pää kainalossa. En pysty kuitenkaan olemaan missään muualla kuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Aapee:

Parannan mielelläni asenteeni, jos olotila siitä helpottuu. Se kuulostaisi helpolta ratkaisulta. Mutta miten se asenne muutetaan? Siis kysyn ihan vakavissani. Mulla on pieni lapsi ja kaikista mieluiten olisin hänen kanssaan kotona. Olen nelikymppinen ja tehnyt jo pitkä työputken kaiken kaikkiaan. Olo tuntuu vanhalta ja auttamattomasti kelkasta pois pudonneelta.

Ensinnäkin ota turhat vaatimukset itseltäsi pois. Kaikista suurin syy burn outiin on kun on liian vaativa itselleen, jolloin palaa tosi nopeasti loppuun.

Sinuna menisin johonkin mielenterveystoimistoon tjms. jotta saisit apua tuohon burn outin jälkihoitoon. Uskon, että se vaikuttaa edelleen.

Opiskelu on todella rankkaa ja stressaavaa. On varmaan vaikeaa taas tehdä niitä laskuja kun edellisistä on vuosikausia aikaa. Ei kannata ottaa itselleen turhan suuria tavoitteita vaan menee hiljalleen eteenpäin päivä kerrallaan. Opiskelut odottaa kyllä, jos se on tosiaan sitä mitä haluat.

Samaa mieltä, töihin vaan. Mua ei kiinnosta elättää terveitä ihisiä, joita ei kiinnosta työnteko.

Saat varmasti sairaslomaa kun sanot ettet jaksa henkisesti että olet aivan loppu.Päivä kerrallaan,ensin pitää parantua ja jaksaa henkisesti hyvin että jaksaa sen oravanpyörän kyytiin hypätä.Tsemppiä ja hyvää syksyä =)

Se, että työnteko ei kiinnosta ei tarkoita etteikö mikään kiinnosta ja ettetkö edelleen voisi olla tärkeä ja hyödyllinen osa yhteiskuntaa. Ymmärrän erittäin hyvin APtä, minuakaan ei voisi vähempää kiinnostaa vaan joku 'työ', vaan tunnen että on tärkeämpää käyttää elämäni lasteni ja muiden läheisteni parissa tehden asioista joista pidän. Enkä aio mennä töihin ennen kun tarjolla on työ, jota oikeasti haluan tehdä.
(mitään rahaa en ole saanut mistään jotakuinkin viiteen vuoteen, elellään miehen pienellä palkalla ja kasvatellaan itse osa ruoasta, ja nautitaan elämästämme)

Arvostan suuresti heitä jotka pystyvät päivästä toiseen menemään vaikka johonkin tehtaalle töihin, mutta oikeasti en vaan voisi. Kuten joku toinen 'ei voisi' toimia vaikka teurastajana.

Ehkä joku mieto mielialalääke ja terapia eli jonkun luona juttelemassa käynti olisi ap kirjoittajalle nyt paikallaan, että tilanne selviäisi. En tiedä miten hyvin tk-lääkärit osaavat auttaa, ehkä ohjaavat mielenterveystoimistoon tai ainakin tk-psykologille. Burn out on kyllä aika yleinen syy nykyään pitkille sairaslomille. Ethän sinä jaksa olla äitinä, jos et saa vähän toivoa elämääsi. Kyllä kaikki järjestyy, toiv löydät sinulle sopivaa apua ! :hug:

Lääkityksestä voisi olla apua. Itselläni oli vaikea tilanne useampi vuosi sitten, mutta vuoden lääkitys korjasi tilanteen normaaliksi. Psykologillakin kävin muutaman kerran, mutta se ei kolahtanut.

Mun kaveri pääsi eläkkeelle (tosin ei lopulliselle) jo joskus 21-vuotiaana, eikä hän tosiaankaan ole ollut missään sairaalahoidossa. Hänellä on ollut keskivaikea masennus. Nykyään shoppailee ym. enemmän kuin moni opiskelija, kun saa sossusta rahaa+eläkkeen. hän ei jaksa mennä töihin, kun ei kiinnosta esim. siivoustyö tms. johon pääsee ilman koulutusta.

Yhteistyössä