Kuinka nopeasti antibiootti alkaa vaikuttamaan? Tietääkö joku varmuudella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Mulla on kurkku niin kipeä, että nieleminen tosissaan sattuu ja puhekin kuulostaa "sammaltavalta". Peitteitä oli lääkärireissulla, ja nyt kun katsoin itse uudelleen, koko vasen (ilmeisesti) kitarisa on enemmän tai vähemmän valkoisen peitteen kattama. Vasen korvakin kipuilee, kun sattuu niin paljon.

Sain antibiootit kohonneiden tulehdusarvojen takia, niitä olen syönyt vuorokauden. Streptokokkia mulla ei viljelyn mukaan ole. Eli kyseessä ei ole angiina. Kuume yhä kolmekasissa, tosin tulee särkylääkkeillä alas. Kurkkukipu vaan pahenee.

Mietin, pitäisikö huomenna varata aika nenä- ja kurkkutautilääkärille? Vai onko tosiaan niin, että antibiootti ei vaan vielä ole purrut tautiin?

Jep, jos ei ole bakteeria niin ei ne auta mitään. Itse sairastin todella hirveän mononukleoosin vuosituhannen alussa. Menin päivystykseen, lääkäri katsoi että kun kuume oli ollut 40 jo muutaman päivän ja nielu melkein turvonnut umpeen +mahtavat peitteet, niin alotetaan heti ne antibiootit. Viljelyn mukaan ei ollut sitten angiina, ei ollut itseasiassa bakteeritulehdus ollenkaan. Lääkäri käski syömään kuurin loppuun. Menin sitten kuurin jälkeen uudelleen lääkäriin (eri lääkäri, sama tk) joka määräsi uuden antibioottikuurin ja viljelyn. Taas oli viljely negatiivinen ja taas syötiin turhaan antibioottia. Lopulta tajuttiin tutkia muita vaihtoehtoja kun sairastuin antibioottien takia Clostridium difficileen. Melkein lähti henki turhien antibioottien takia.

[QUOTE="vieras";23558402]Jep, jos ei ole bakteeria niin ei ne auta mitään. Itse sairastin todella hirveän mononukleoosin vuosituhannen alussa. Menin päivystykseen, lääkäri katsoi että kun kuume oli ollut 40 jo muutaman päivän ja nielu melkein turvonnut umpeen +mahtavat peitteet, niin alotetaan heti ne antibiootit. Viljelyn mukaan ei ollut sitten angiina, ei ollut itseasiassa bakteeritulehdus ollenkaan. Lääkäri käski syömään kuurin loppuun. Menin sitten kuurin jälkeen uudelleen lääkäriin (eri lääkäri, sama tk) joka määräsi uuden antibioottikuurin ja viljelyn. Taas oli viljely negatiivinen ja taas syötiin turhaan antibioottia. Lopulta tajuttiin tutkia muita vaihtoehtoja kun sairastuin antibioottien takia Clostridium difficileen. Melkein lähti henki turhien antibioottien takia.[/QUOTE]

Mun oireeni tuntuvat täsmäävän tuohon mononukleoosiin. Epäilen kovasti, että kyse on siitä. Myös minä söin jo yhden kuurin ennen tämän aloittamista, tosin toiseen ilmeisesti tulehduksen aiheuttamaan vaivaan, joka oli ennen kurkkukipua.

Onko tuohon mononukleoosiin olemassa testiä? Entä mitään hoitokeinoa?

Popsin täällä Panacodia ja Ibumaksia, että pystyn olemaan... Olo on aivan järkyttävä.

[QUOTE="a p";23558432]

Popsin täällä Panacodia ja Ibumaksia, että pystyn olemaan... Olo on aivan järkyttävä.[/QUOTE]

Joo, sehän ero siinä oli tavalliseen angiinaan että kivut on ihan hirveän paljon kovemmat. Siis kyllähän mulla angiinassakin kurkku tulee kipeäksi mutta mononukleoosissa mulla jopa kieli oli kärkeen asti niin kipeä ettei sitä voinut liikuttaa. Juominen oli mahdotonta ja lopulta sitten jouduin tiputukseen. Sen tekee vaaralliseksi aikuisiällä se, että perna voi joissain tapauksissa turvota mielettömästi ja lopulta revetä (tosi harvinaista). Taudin toteamiseksi on verikoe, mutta hoitoa ei vissiinkään.

[QUOTE="vieras";23558486]Joo, sehän ero siinä oli tavalliseen angiinaan että kivut on ihan hirveän paljon kovemmat. Siis kyllähän mulla angiinassakin kurkku tulee kipeäksi mutta mononukleoosissa mulla jopa kieli oli kärkeen asti niin kipeä ettei sitä voinut liikuttaa. Juominen oli mahdotonta ja lopulta sitten jouduin tiputukseen. Sen tekee vaaralliseksi aikuisiällä se, että perna voi joissain tapauksissa turvota mielettömästi ja lopulta revetä (tosi harvinaista). Taudin toteamiseksi on verikoe, mutta hoitoa ei vissiinkään.[/QUOTE]

Täytyy tilata huomisaamuna kurkku- jne. tautien erikoislääkäri, ja pyytää että ne tekee testin, jos olo on vielä pahentunut.

Mulla on kurkku niin kipeä, että nieleminen tosissaan sattuu ja puhekin kuulostaa "sammaltavalta". Peitteitä oli lääkärireissulla, ja nyt kun katsoin itse uudelleen, koko vasen (ilmeisesti) kitarisa on enemmän tai vähemmän valkoisen peitteen kattama. Vasen korvakin kipuilee, kun sattuu niin paljon.

Sain antibiootit kohonneiden tulehdusarvojen takia, niitä olen syönyt vuorokauden. Streptokokkia mulla ei viljelyn mukaan ole. Eli kyseessä ei ole angiina. Kuume yhä kolmekasissa, tosin tulee särkylääkkeillä alas. Kurkkukipu vaan pahenee.

Mietin, pitäisikö huomenna varata aika nenä- ja kurkkutautilääkärille? Vai onko tosiaan niin, että antibiootti ei vaan vielä ole purrut tautiin?

[QUOTE="a p";23558432]

Popsin täällä Panacodia ja Ibumaksia, että pystyn olemaan... Olo on aivan järkyttävä.

Joo, sehän ero siinä oli tavalliseen angiinaan että kivut on ihan hirveän paljon kovemmat. Siis kyllähän mulla angiinassakin kurkku tulee kipeäksi mutta mononukleoosissa mulla jopa kieli oli kärkeen asti niin kipeä ettei sitä voinut liikuttaa. Juominen oli mahdotonta ja lopulta sitten jouduin tiputukseen. Sen tekee vaaralliseksi aikuisiällä se, että perna voi joissain tapauksissa turvota mielettömästi ja lopulta revetä (tosi harvinaista). Taudin toteamiseksi on verikoe, mutta hoitoa ei vissiinkään.
No,näinhän se vähän tuppaa nykyään olemaan kun lääkäriin menee,että pilleriä vaan ja ulos,ja seuraava. Kyllä itse pitää osata nykyään vaatia tutkimuksiin. Ja mitä vanhempi oot,niin sitä paremmin tämä pätee

Nykyään saa astmalääkettä joka vaivaan, vaikka antibiootti olisi oireita auttanut.

T. Vedin astmalääkkeitä turhaan, oireet ei parantunut yhtään. Vaihdeltiin vain astmalääkkeitä.
Sitten sain vasta antibiootin, kun otettiin päivystyksessä kuvat keuhkoista ja todettiin kuumeeton keuhkokuume.

Yhteistyössä