kuinka nopea synnytys, jos lapsi etuajassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiireinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kiireinen

Uusi jäsen
30.10.2005
3
0
1
Viikkoja on nyt 34 ja vauva yritti kovasti jo ulos, mutta kuinkakohan nopeasti synnytys etenee kun uusi lähtö tulee.. Eli jos vauva tulee etuajassa niin onko synnytys kaikkineen mahd. nopeampi? Ajattelin vaan kun matkoihin menee n.puoltoista tuntia ennenkuin on sairaalassa. Toinen lapsi tulossa.

Poikani "yritti ulos" viikolla 32 ja syntyi lopulta rv 38. Kohdunkaula oli kokonaan pois ja kohdunsuu jonkun verran auki jo tuollon 32. Synnytys kesti 8 tuntia, eli keskimääräsesti vähemmän kun ensisynnyttäjillä, mutta ei sillä kestolla kyllä pahemmin ole tuon ennenaikasuuden kanssa mitään tekemistä.
Tosin lääkäri kyllä varoitti ennen synnytystä, että älä lähde mihinkään kovin kauas, sillä synnytys saattaa olla nopea.

Mulla meinasi synnytys käynnistyä rv 33, mut se estettiin lääkitysellä. Kun kotiutusta sairaalasta tehtiin, ylilekuri sanoi, että se tod.näk. syntyy ennenaikaisesti ja käskettiin tulla ambulanssilla. (matkaa kotoa sairaalaan on 50 km)

Lapsi syntyi rv 36, synnytyksen kesti oli 3h50 min, eikä ambulanssia tarvittu. Synnytys oli kaikin puolin nopea, raju ja mulla kesti kauan toipua siitä henkisesti ( kätilön kaa ei oikeen kemiat toimineet). Nyt kun siitä on aikaa yli vuosi, oisin jo valmis uudelleen samaan rääkkiin =)

Mulla on neuvola korttiin merkattu esikoisen synnytyksen kestoksi 6,5 tuntia. Esikoinen syntyi viikolla 35+2. No toinen synty viikolla 38+2 ja se synnytys kesti 4 tuntia, joten yleisesti ottakin taidan olla nopea synnyttäjä.

Mulla molemmat raskaudet on olleet tosi hankalia ennen aikaisten supistusten vuoksi. Molemmissa raskauksissa jouduin vuodelepoon loppuraskaudesta (esikoisesta noin rv 30 ja kuopuksesta jo rv 26). Synnyttämään mennessä olin esikosta noin 2-3 senttiä auki ja kuopuksesta 4 senttiä auki. Esikon synnytys kesti 5 tuntia ja kuopuksen 1 h 20 min. Mutta minäkin taidan kuulua näihin ripeisiin synnyttäjiin ihan luonnostaan. Ei sitä aina voi niin sanoa suoraan, joku on yhtä ja toinen on toista. Yksi tuttu oli jo 26 viikolla 4 senttiä auki ja peloteltiin, että vauva syntyy tosi paljon ennen aikojaan ja kuitenkin meni 2 viikkoa yliaikaiseksi ja jouduttiin käynnistään. Se käynnistely kesti 3 päivää ja lopullinen synnytyksen pituus (oli hänen kolmas lapsensa) oli kai jossain 12 tunnin nurkilla...

Lähdin synnyttämään esikoista (ja toistaiseksi ainokaista) aivan ylläen viikolla 36 ja koko toimitus vei 15 h 45 min. En sitten tiedä olisinko saanut rehkiä vuorokausitolkulla, jos pidemmälle olisi mennyt ;)

Yhteistyössä