kuinka monta kuukautta aikasemmin hait hoitopaikkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pk

Vieras
olen kulluut, että päivähoitojonot on tosi pitkiä. Miten aikasin te haitte hoitopaikkaa? Mulla tosiaan vasta puolen vuoden ikäinen ja en ainakaan puoleen vuoteen oo hoitoon häntä laittamassa. Neuvolassa kuitenkin neuvottiin, että voi nyt jo hakea ja sitten siirtää sitä siihen asti, kunnes hoitoon haluaa lapsen laittaa. Ajattelin sinnitellä kotihoidontuella niin kauan, että vauva täyttää ainakin 1vuotta.

voithan sä hakea, mutta täällä ainakaan ei ole väliä sillä, koska hakemuksen on laittanut vaan sillä koska hoidon tarve alkaa.. jos laitat hakemuksen esim. 17.7. ja hoidontarpeesi alkaa 1.12. niin sun edelle menee se, jonka hoidontarve alkaa 30.11. vaikka hän olisikin laittanut hakemuksen sun jälkeen, oliko selkeetä :D ? muualla voi tietysti olla eri käytäntö, mutta näin erään pk:n johtaja mulle selitti.

Itselläni kun ei ole koskaan ollut työpaikkaa odottamassa, niin 2 viikossa on hoitopaikat aina löytyneet. Mutta jos työpaikka on, niin se 4kk ennen on sääntönä ja jos syksyllä aloittaa, niin keväällä johonkin tiettyyn päivään mennessä on hakemus jätettävä.

Heti kun tiedettiin hoitopaikan tarpeesta, vissiin noin 6kk ennen. Toisaalat sillä ei ollut mitään väliä, koska alkavan syksyn paikat jaettiin joskus kesä-heinäkuussa. Kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka kahden viikon varoajalla, jos tilanne tulee äkisti eteen. Muuten kai noin 4kk ennen pitäisi hakea, että saavat järjestettyä paikan.

Alun perin hain hoitopaikkaa 9kk ennen hoidon alkamista eli hyvissä ajoin. Kyselin paikkaakin jo ajoissa ja sanoivat, että ilmoitetaan paikasta sitten n 2kk ennen hoidon alkamista. Mitään ei kuulunut ja kyselin jälleen ja selvisi, että hoitopaikkahakemus oli unohtinut "johonkin" eikä meidän lapsi siis ollut hoitopaikkajonossa ollenkaan. No, paikka saatiin lopulta silloin kun pitikin ja mieleisestä paikasta.

Yhteistyössä