Kuinka monta koiraa on liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niin

Vieras
Kuinka monta koiraa mielestäsi voi olla, ennen kuin koirat kärsivät siitä että aikaa ei jokaiselle riitä? Meillä perheessä nyt kaksi pientä lasta ja neljä kääpiökoiraa. Kivasti menevät lauman jatkona, kaksi turkkirotua ja kaksi vähemmällä hoidolla menevää. Lenkkeillään päivittäin ja koulutan kaikkia säännöllisesti, harrastamme tokoa ja agilitya. Kaikki saavat hellyyttä ja huomiota päivittäin. Nyt mies haluaisi ottaa vielä ison koiran, mutta itseäni epäilyttää. Neljä pientä kulkee vielä kätevästi rattaiden vierellä, mutta iso voisi jo tuottaa hankaluuksia. Itse odottaisin ettei ratasikäisiä perheessämme enää ole, mutta mies on nyt löytänyt yhdistelmän, josta pennun haluaisi. Vähän epäilyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Jos mä ajattelen itteeni niin 2koiraa max mulle.. mut ihmiset on niin erilaisia jne mut 5koiraa tuntuu kyl paljolta..teillä on sitte iso talo?

100 neliön rivitalo, mutta rodut on tosiaan 28cm max. Menevät hyvin, kun kaikki koirat ovat omissa puuhissaan ja levossa, niin ei edes huomaa talossa koiria olevan. Edes karvaa ei nurkissa loju.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Kuinka monta koiraa mielestäsi voi olla, ennen kuin koirat kärsivät siitä että aikaa ei jokaiselle riitä? Meillä perheessä nyt kaksi pientä lasta ja neljä kääpiökoiraa. Kivasti menevät lauman jatkona, kaksi turkkirotua ja kaksi vähemmällä hoidolla menevää. Lenkkeillään päivittäin ja koulutan kaikkia säännöllisesti, harrastamme tokoa ja agilitya. Kaikki saavat hellyyttä ja huomiota päivittäin. Nyt mies haluaisi ottaa vielä ison koiran, mutta itseäni epäilyttää. Neljä pientä kulkee vielä kätevästi rattaiden vierellä, mutta iso voisi jo tuottaa hankaluuksia. Itse odottaisin ettei ratasikäisiä perheessämme enää ole, mutta mies on nyt löytänyt yhdistelmän, josta pennun haluaisi. Vähän epäilyttää.

Itse tiedän nuorenparin joka saa esikoisensa kuun lopussa. Pieni mökki 5 koiraa ja lauma kissoja. Eläinten ulosteita lattialla. Olen oikeasti huolissani syntyvästä lapsesta. Joten teillä ei todellakaan ole liikaa!

Tällä hetkellä noita on 4, jotka ei tule edes laumana toimeen, vanhin uros on pidettävä noista 2 muusta uroksesta erillään. Vähän aikaa sitten noita oli vielä 5 ja siinä oli kyllä se 1 liikaa, tuo 4 on aika passeli mulle. Tosin meillä on iso piha, jossa koirat saa ulkoilla, tilaa riittää kun noillakin tuota kokoa on vain n. 25cm säkä.

Ovat vielä turkkirotua, että se on syy miksi 4 on passeli, ei riitä aikaa enempään turkkeja, etenkään jos ne pitää näyttelyturkissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ilmoitanko lastensuojeluun?:

Itse tiedän nuorenparin joka saa esikoisensa kuun lopussa. Pieni mökki 5 koiraa ja lauma kissoja. Eläinten ulosteita lattialla. Olen oikeasti huolissani syntyvästä lapsesta. Joten teillä ei todellakaan ole liikaa!

No meillä menevät aina lasten tarpeet koirien edelle, touhuan päivittäin myös lasten kanssa. Teen töitä kotoa käsin, joten minulla on aikaa puuhata sekä lasten että korien kanssa ja likaa ei koirien vuoksi kotoamme löydy. Mutta siis jos ulosteita lojuu lattioilla, niin se on jo eläinsuojeluasiakin, saati sitten lastensuojelu, onhan se äärettömän epähygieeninen ja sopimaton ympäristö lapselle ja eläimelle kasvaa.

kait kukin itte tietää minkä määrän elukoita jaksaa ja haluaa elämäänsä!! mulla 2 isoa koiraa, mut asun maalla omakotitalossa ja metsätiet on äärellä joten sinällään helppoa!! miehes pitää olla valmis siihen että koira on hänen toiveensa ja lenkitettävänsä, siskon mies otti kauheen aktiivisen metsästyskoiran ja sit oli vihainen ku sisko ei ottanut sen koiraa lenkille ku meni oman ison koiransa kanssa, jos sulla jo 4 pikkukoiraa ei tod mene vielä iso mukana!!

Kyllä sinuna pysyisin nyt tuossa neljässä. Kun otat yhden ison koiran se on sama kun otat monta pientä. Syö enemmän, tarttee vielä enemmän liikuntaa ja tekee kaikkea enemmän kuin nuo pikkukoiratyhteensä.
Toivon suuresti ettet ota. Lapsillesi voi vaikka puhjeta allergia jos niitä on paljon. Sit joudutte hankaluuksiin. Mikä siinä on, että jos teillä nyt on asiat hyvin ja sopiva määrä koiria, niin sit pitää aina alkaa kokeilemaan rajoja niin kauan että niitä on varmasti liikaa ja jonkun hoito kärsii?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ilmoitanko lastensuojeluun?:

No meillä menevät aina lasten tarpeet koirien edelle, touhuan päivittäin myös lasten kanssa. Teen töitä kotoa käsin, joten minulla on aikaa puuhata sekä lasten että korien kanssa ja likaa ei koirien vuoksi kotoamme löydy. Mutta siis jos ulosteita lojuu lattioilla, niin se on jo eläinsuojeluasiakin, saati sitten lastensuojelu, onhan se äärettömän epähygieeninen ja sopimaton ympäristö lapselle ja eläimelle kasvaa.

Tämä nuoripari on erittäin eläinrakkaita. Olen tuntenut reilu vuoden. Yksi tuttu tuo meiile pari kertaa kuussa paljon ruokaa ja olen edelleen vienyt tälle nuorelle parille/eläimille. Mielestäni tämän tulevan äidin pitäisi tehdä ratkaisu, joko eläimet tai lapsi. En todellakaan ymmärrä, miten 1h+k mahtuu lauma eläimiä ja vauva?! En tiedä heidän sukunimeään, vain etunimet+ kylän jossa asuvat. Vonko soittaa neuvolaan ja pyytää tekemään kotikäynnin?

Alkuperäinen kirjoittaja :):
kait kukin itte tietää minkä määrän elukoita jaksaa ja haluaa elämäänsä!! mulla 2 isoa koiraa, mut asun maalla omakotitalossa ja metsätiet on äärellä joten sinällään helppoa!! miehes pitää olla valmis siihen että koira on hänen toiveensa ja lenkitettävänsä, siskon mies otti kauheen aktiivisen metsästyskoiran ja sit oli vihainen ku sisko ei ottanut sen koiraa lenkille ku meni oman ison koiransa kanssa, jos sulla jo 4 pikkukoiraa ei tod mene vielä iso mukana!!

Omani kulkevat kyllä nätisti rattaiden vieressä vaikka ilman hihnaa. Varmaan isonkin koiran saa koulutettua samalla tavalla kulkemaan nätisti, sinänsä en usko, että ulkoilutus olisi pitkällä aikavälillä ongelma (aluksihan toki iso pentu varmaan kiskoo ja riuhtoo ja kokeilee). Vähän epäilyttää että miten iso koira porukkaan sulautuu, kun en halua kompastella koiriin kuitenkaan. Nämä pienet pysyvät poissa jaloista ja muutenkin ns. sulautuvat sisutukseen, kun sisätiloissa lähinnä lepäävät tai leikkivät itsekseen. Aidatulla pihalla ja harrastuksissa sitten virtaa piisaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kyllä sinuna pysyisin nyt tuossa neljässä. Kun otat yhden ison koiran se on sama kun otat monta pientä. Syö enemmän, tarttee vielä enemmän liikuntaa ja tekee kaikkea enemmän kuin nuo pikkukoiratyhteensä.
Toivon suuresti ettet ota. Lapsillesi voi vaikka puhjeta allergia jos niitä on paljon. Sit joudutte hankaluuksiin. Mikä siinä on, että jos teillä nyt on asiat hyvin ja sopiva määrä koiria, niin sit pitää aina alkaa kokeilemaan rajoja niin kauan että niitä on varmasti liikaa ja jonkun hoito kärsii?

Ei se allergioiden puhkeaminen koirien määrään liity. Ongelma on siinä, että nämä neljä ei tunnu yhtään liialta, ottaisin vaikka heti uuden kääpiön jos sopiva sattuisi kohdalle. Mutta iso epäilyttää, juurikin siksi kun tilantarve on ihan eri luokkaa.

tällä hetkellä 4 koiraa joista 3 häkkikoiraa. tammikuussa ajokoira nukku pois :( joten tyhjää on. sisäkoira on vanha ja uutta katellaan kokoajan. ellei ois hieman karsittu oiis koiria yhteensä 7

Jokaisella on omat voimavarat ja tilat. Toiselle yksi koira on liikaa toinen pärjää kuuden kanssa. Jos tunnet olevasi valmis lisääntyvään työmäärään, mikä estäisi ison koiran hankintaan? Kaikki on sinusta itsestäsi kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
rivitalo...joten sanoisin ei mitään isoa koiraa sellaseen koppiin!! ne vaatii tilaa

En sainoisi kopiksi 100 nelion rivariasuntoa. Lisäksi varmaankin jonkinlainen oleskelupihakin per asunto on. Koiran koko ei ole suhteessa neliöihin esim. isokokoiset borzoitkin viihtyvät hyvinkin "pienissä huusholleissa"

Lähinnä tuo isokokoisen koiran pentu on etenkinkakaravaiheessa riski kääpiö/pienikokoisille aikuisille koirille. On iso, kömpelö eikä tajua voimiaan, voi vahingossa leikkiin innostuessaan loukata tai peräti tappaa pikkukoiran esim. astumalla selkärangan päälle.

Meillä on 20 neliöö pienempi asunto kuin teillä, myös rivari ja yksi keskikokoinen koira.
Jos minä tohon vielä järkeilisin 4 pientä lisäksi (vaikka se 20 neliöö enemmän olisikin), järki multa lähtisi. Tosin tuo meidän rontti on melko vaativa koira, koko ajan pitäisi leikkiä tai olla ulkona.

Kuka hoitaisi tämän uuden tulokkaan? Mieti oman jaksamuksen mukaan, iso koira kuitenkin tarvitsee enemmän liikuntaa, ruokaa yms. kuin pieni.

Meille 3 koiraa on maksimi. 2 menee ihan helposti, kolmas vaatii jo isompia järjestelyjä...neljännelle ei aika riitä, sitten pitäisi jo jonkun koirat treenejä tms. karsia.

3 isoa koiraa,yksi vanha ja kaksi nuorempaa. Kahdella nuoremmalla harrastetaan, vanhus kulkee muuten vaan mukana.
Iso omakotitalo ja 1600 neliöö tontti, josta yli 1000 aidattua pihaa.

Minun peheessäni on 4 omaa puhdasrotuista portugalinvesikoiraa, kaksi omaa sekarotuista ja yksi sekarotuinen on pari vuotta hoidossa. Tuntuu olevan ihan liikaa, mutta lapsien iloksihan kaikki on otettu. Koiristamme osa on saanut pentuja, joista kaikista yksi on pidetty. Lisäksi yksi meidän tyttäristämme saa tänään ihan oman koiran, joka on puhdas portugalinvesikoira. Olen harkinnut vanhimman antamista pois, mutta lapsilta tuli sellainen itku kuoro, että pitää miettiä uudelleen. Mitä mieltä te olette? Pitäisikö antaa yksi pois, vai ei? Koirat ovat kaikki terveitä eivätkä tee jätöksiään lattialle. Tarvitsen kipeästi apua! Kiitos avustanne!

Yhteistyössä