Kuinka moni

• Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
antaa 4-8v. lapsen osallistua kotitöihin? Esim. jos lapsi haluaa pestä pyykkiä, niin annatteko vai kiellättekö sen takia kun "ei lapsi kuitenkaan osaa"? Tai jos lapsi haluaa tehdä ruokaa, niin annatteko vai kiellättekö vedoten siihen, ettei lapsi kuitenkaan osaisi tehdä polttamatta itseään? Tai tiskaaminen, pyykkien kuivumaan laitto, pyykkien kaappiin vieminen yms.

Annan, ellei hermot ole jo valmiiksi liian kireällä :D Parivuotiaskin auttaa jo noissa asioissa. Tosin hermot kiristyvät aina hiukkasen jos pyyhimme pölyjä yhdessä, lapsi käy itse (kielloista huolimatta) kastelemassa itse rättiä ja pyyhkii telkkarit, peilit ja ovenpielet vielä toisen kerran minun jälkeeni. Puhdasta jälkeä tulee :heart:

Oikeastaan kaikkeen ovat saaneet osallistua. Ainoa asia, jota en anna tehdä on kuumien uunipeltien ym. nostaminen..

Viime aikoina olen delegoinut pyykkipäivänä pyykin lajittelun lapsille (5v. & 8v.). Ripustamaan eivät viel ylety, joten attavat antamalla vaatteita kasasta. Pölyjen pyyhkimisen saavat usein hoitaa omista huoneistaan, vaikka jälki ei välttämättä ole aina niin hyvää. ;) Ruuanlaittoon ja leipomiseen pyydän lapsia aika usein mukaan.

Mitään kotitöitä ei ole varsinaisesti delegoitu aina lasten vastuulle (ainakaan vielä), mutta otan lapset mukaan touhuamaan jos vain suinkin tahtovat tulla.

kohta 2v tyhjentää tiskikonetta kaverinna, isompi poika kohta 5v tyhjentää pyykkikoneen, siivoaa oman huoneen leluista yms pikku juttuja. siivouksessa kummanki pitää saaha pöly tukko, pyyhkivät kans pölyjä :)

"jep"
Koko ajan on lapseni saanut olla mukana. Enpä osaa sanoa, minkäikäisenä on minun kanssani jo pyykkännyt, tiskannut ja muuta. Tokihan ihan oman kyvyn mukaisesti. Vielä ei saa uuninpeltejä tai kiehuvia kattiloita nostella, kun on vasta neljä.

v
Annan tehdä useita asioita. 5v. ottaa kuivat pyykit telineiltä ja laittaa ne pyykkikoriin, josta minä laskostan kaappiin.
Kattaa pöydän, laittaa tiskikoneesta lusikkatelineen tavarat laatikkoon.
Luutusi yksi päivä kontallaan lähes koko kämpän lattiat kun niin kovasti nitse halusi. :D

"Piika-äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;21964712:
Nuoremmankin kuin 4 vuotiaan.

Lapset 'auttaa' ja auttaa mua likipitäen joka hommassa jollain tapaa.
Joo, 3-vuotias on hyvä paiskomaan keittoon silputtuja vihanneksia, yrttejä ja pippureita kun ne on valmiina kulhoissaan. Eilen hän pesi aivan onnellisena legot isoveljen kanssa. Eli heti auttamaan töihin, kun halua ja kiinnostusta ilmenee.

Eihän niitä sitten myöhemmin saa käskemälläkään jos ei tee siitä rutiinia jo leikki-iässä.

ap
Kiva kuulla, että muillakin lapset saa osallistua kodin askareisiin! Meillä 6v. lapsi on osallistunut mm. ruuanlaittoon parin vuoden ajan ja nyt osaa itse kuoria ja keittää perunat, ruskistaa lihaa pannulla, tehdä keittoja itse yms. Välillä kyselee, onko liha jo tarpeeksi ruskeaa tai kauanko keiton pitää vielä kiehua.

Tätä ei kaverini suostu millään uskomaan ja pari kaveria jopa oikeastaan piruileekin tästä, kun eihän tämä voi olla mahdollista. Tämä ei niinkään loukkaa, mutta hämmentää... Pidetäänkö lapsia nykypäivänä niin tyhminä, ettei heidän anneta edes kokeilla ja opetella mitään normaaleja kodin askareita? Sitten ihmetellään, miten nykyaikana nuoret on niin uusavuttomia.

Lapset osaavat rakennella esim. legoista vaikka minkälaisia taideteoksia, sitten pidetään pyykkikoneen nappulaa liian vaikeana vääntää. Ristiriitaista...

2,5v touhuilee mukana kykyjensä mukaan.
Ja 8kk oli tyhjentänyt juuri pyykkikoneen (edestä täytettävä) kun isänsä kanssa laittelivat pyykkejä :D

Hyvä mieli tulee lapselle kun kokee olevansa vanhemmille avuksi.

Lapset 3,5v ja 10kk ovat mukana halunsa/taitojensa mukaan.Vanhemman kanssa kokkaamme ja hälle on ostettu oma moppikin jolla tulee perässä kun siivoamme.Pikkuselle annan aina jonku märän rievun jolla innoissaan pyyhkii pölyjä mistä millonkin=D

Yhteistyössä