Kuinka moni tietää, mitä mummot ja vaarit teki 1918?

• Viestiketjun aloittaja "qAz"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26921551]No kertokaa mitä isoisovanhemmat tekivät? Aiheeseen liittyen.[/QUOTE]

mun isoisovanhemmista miehet teki metsätöitä paitsi yks joka teki laukkukauppaa ja naiset hoiti lapsia ja lehmiä

kukaan ei ottanut osaa sotatoimiin

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26921566:
Et ole ainoa, omat vanhempani ovat syntyneet -23 ja -25. Isovanhempieni elämästä vuonna -18 mulla ei kyllä ole mitään hajua. Itse olen syntynyt -65.

ok. Isoisäni syntyivät 1800-luvun lopulla ja omat vanhemanpi 1920-luvun lopulla.
Itse olen sinua hitusen nuorempi.

"vieras"
Isoisoisovanhemmat viljeli maata ja harjoittivat ammattiaan, mein paikkakunnalla ei ollut kahnauksia punaisten ja valkoisten välilllä. Ja paikallishistoriikin mukaan sota näkyi vain tavarankuljetuksissa.

Äitini äidin isä pakeni tsaarin hovista Suomeen juuri vähän ennen ja heitettiin punaisena vankileirille Hennalaan. Isäni äiti oli 4-vuotias 1918. Äitini isän vanhemmat olivat suurtilallisia valkoisia. Siinä mitä tiijän.

liima
Isoäidin ison perhen monet sisatukset jakautui punaisten ja valkoisen leireihin enkä tiedä olivatko vastapuolet enää ikinä tekemisissä keskenään. Isoäidin veli teki itsemurhan, eli kamalia aikoja elettiin. Isän puolelta viljeltiin maata ja annettii palttua koko kahinalle, vaikka taisivat hekin olla hyvin valkoisia.

"vieras"
Isoäidin ison perhen monet sisatukset jakautui punaisten ja valkoisen leireihin enkä tiedä olivatko vastapuolet enää ikinä tekemisissä keskenään. Isoäidin veli teki itsemurhan, eli kamalia aikoja elettiin. Isän puolelta viljeltiin maata ja annettii palttua koko kahinalle, vaikka taisivat hekin olla hyvin valkoisia.
se miten pääset sisälle! Oman isän veli kosketti tappo ihtensä! Itse olin 2 vee joten en tuntenut joten ketomusten perusteella!

veras
[QUOTE="vieras";26921760]se miten pääset sisälle! Oman isän veli kosketti tappo ihtensä! Itse olin 2 vee joten en tuntenut joten ketomusten perusteella![/QUOTE]

mutta se jää nää nähtäväks!!!! elämä on elämää! viellä 2012.

Isukin pusseissa oli jokainen isovanhempani tuolloin.

Heidän vanhemmistaan en sen tarkemmin tiedä, kuin että valkoisia olivat ja joku punainen "häpeäpilkkukin" suvussa oli..
Isän puolelta en oikeastaan tiedä yhtään mitään, missä ovat silloin olleet.
Äidin puolelta olen sotilaallista sukua (pappani sanoin). :D

[QUOTE="vieras";26921750]Tuntuu jotenkin hassulta ajatella, että tosiaan sun ikäisellä on voinut olla isovanhemmat elossa jo 1800-luvulla. Ei niistä ajoista loppujen lopuksi olekaan niin kauan vaikka siltä usein tuntuukin.[/QUOTE]

ihan 1800-luvun lopulla syntyivät molemmat isoisät.
Toinen heistä eli liki 100 -vuotiaaksi, siinä ajassa ehti maailma kyllä muuttua ja paljon.

Iki-ihana
Jaa, että 1918, hmm. Menee isoisovanhemmista puhumiseksi:

* Alina eli Helsingissä pesijättärenä, oli itse asiassa jo yli kolmekymppinen. Pukkasi kyseisenä vuonna maailmaan kahdennentoista aviottoman lapsensa, isoisäni... lapsen isästä ei mitään tietoa... edes lapset eivät tienneet omia isiään.

* Marja oli 13-vuotias maalaistyttö, torpparin tytär. Hänellä oli jo tuossa iässä vastuulla ison lehmälauman hoitaminen. Äitinsä oli sairas, ja oli jo vuosikausia ollut sänkypotilaana, ja huollettavana oli myös huonosta terveydestä kärsivä isosisko ja useampi pahasta reumasta kärsivä vanhapiikatäti. Kansakoulunsa oli tuossa vaiheessa jo käynyt. Paikkakunnalla oli aika kiivaitakin taisteluita, mutta en tiedä oliko Marjan isällä, tai lukuisilla veljillä ja sedillä osuutta asiaan. Kirkonkirjoissa ei ainakaan mainita mitään. Olisi myös hieman vaikea tietää millä puolella olisivat olleet; osa suvusta oli talonpoikia, osa torppareita. Torpparithan ovat siitä vähän hankala yhteiskuntaluokka, että he eivät välttämättä olleet työväenluokkaa. Monet olivat talonpoikien poikia, ja "parempaa" yhteiskuntaluokkaa kuin työläiset.

* Julius oli ammattisotilas, 20-vuotias, joten oli varmaan armeijan leivissä. Hän ei vielä ollut tavannut tulevaa vaimoaan Lempiä, joka oli vasta 12-vuotias karjalaistyttönen, jonka vanhemmat olivat töissä isossa maalaistalossa. Eiköhän se Lempi jo tuossa iässä osallistunut talon töihin.

* Oskari ja Iida olivat jo lähemmäs 40-vuotiaita maanviljelijöitä, joilla oli iso lapsikatras. En ole kuullut että heillä olisi ollut osaa tai arpaa vuoden 1918 tapahtumiin, mutta mistäpä sen tietää. Kukaan perheen pojistakaan ei ollut vielä tarpeeksi vanha. Mummoni saapui sitten 7 vuotta myöhemmin perheen iltatähtenä.

Ei ole ikinä noista vuoden 1918 tapahtumista puhuttu, muuten kuin mainintana että täälläpäin oli taisteluja. Isoisovanhemmista en ehtinyt tavata ketään, eikä isovanhempiakaan enää ole elossa.

Äidin

Lunatic
Mun mummot ja papat on olleet sillon lapsia. Enkä ole VIELÄ ottanut selvää onko niiden vanhemmat olleet punasia vai valkosia, vai ei kumpiakaan. Kiinnostaa kyllä hemmetisti toi 1918.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Isoisoäiti oli 18-vuotias. En tiedä, mitä teki. Oli kenties jo naimisissa ja äiti?

Isän äiti ei ollut syntynyt vielä. Isän isä oli 7-vuotias, ja kävi varmaan sitä kiertokoulua josta monesti jutteli.

Äidin vanhemmat eivät olleet vielä syntyneet.

Äidin puolen suku oli valkoisia, mutta mummikaan ei ollut syntynyt vielä tuolloin. Isän puolesta en tiedä, oma pappani oli vuonna 1918 5-vuotias ja jossain siinä main joutui huutolaiseksi. Ei välttämättä ollut kovin ruusuista aikaa hänellä.

Yhteistyössä