Kuinka moni tietää, että hoitotädit eivät saa sanoa kenen lapsia heillä on hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onnis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"onnis"

Vieras
Juridisesti on aivan sama asia sanoa "Lahtisen Pekka tuli eilen meille katkolle hoitoon", kuin sanoa, että "joo kyllä se Sievisen Liisa on meidän ryhmässä päiväkodissa"..

Esim. päiväkodin tädit eivät saisi (sama kuin vaikkapa sossun tädit) moikata lasten vanhempia, jos lapsen vanhempi ei ensin moikkaa hoitajaa. On oikeasti näitä tapauksia, jossa vanhemmat ovat suuttuneet, kun päiväkodin täti on tervehtinyt ja näin joku on osannut yhdistää "jaa se Lissu on varmaan tuolla hoidossa"..

Sama pätee tietenkin perhepäivähoitoihin ja ryhmiksiin.

Ihan nyt vaan tuli mieleen, kun teen opiskeludien ohella ryhmäperhepäivähoidossa ja päiväkodissa sijaisuuksia. Eräs vanha naapuri kysyi multa eilen, olenko päiväkodissa hoitanut XXXXX XXXX:ää. Vastasin vaan, että en yhtään muista, kun lapsia on niin paljon. Kysyi sitten, jos tänään voisin kysyä onko se lapsi sielä hoidossa.

No tiesin että en voi kertoa muille keitä lapsia on hoidossa, mutta tuo moikkausjuttu on ihan huuhaata. Voinhan minä tuntea ne vanhemmat ihan muutenkin kuin vaan lastenhoitajan ominaisuudessa :D ei siitä voi kukaan mitään päätellä. Ja vanhempi voi aina olla vastaamatta moikkaukseen, jos kokee ettei halua moikata.

Tiedän kyllä.

Ja tämän asian tiimoilta reklamoinkin aikoinaan eräästä lähihoitajaopiskelijasta, joka ei ollenkaan tajunnut että vaikka hän sattui lastani pk:ssa hoitamaan, niin se ei tehnyt meistä bestiksiä (juoksi perässäni kaupungilla, tunki samaan pöytään istumaan Hesellä, puhui perheemme asioista kovaan ääneen bussissa, yms - hassuinta on se, että pk:ssa en puhunut hänen kanssaan varmaan sanaakaan, enkä muistanut edes että siellä sellainenkin opiskelija oli ollut).

[QUOTE="vieras";25908596]No tiesin että en voi kertoa muille keitä lapsia on hoidossa, mutta tuo moikkausjuttu on ihan huuhaata. Voinhan minä tuntea ne vanhemmat ihan muutenkin kuin vaan lastenhoitajan ominaisuudessa :D ei siitä voi kukaan mitään päätellä. Ja vanhempi voi aina olla vastaamatta moikkaukseen, jos kokee ettei halua moikata.[/QUOTE]

No tuo moikkausjuttu on vähän niin ja näin. Esim. sosiaalialan amk/yliopisto-opiskelijoita opetaan siihen, että ei saa moikkailla. On näitä tapauksia, joista on tullut kauhea haloo, kun esim. sosiaalityöntekijä on tervehtinyt.
Mutta tuossa on vähän ihmisillä omakin vastuu.. Onko pakko sitten sanoa, että joo tuo on sosiaalityöntekijä ja käyn hänen luukullaan. Eli miksi ihmiset ovat niin tyhmiä, etteivät keksi mitään hätävalhetta sitten vaikka.. Esim. "äitini kaveri" "vanha naapuri" "lapsen kaverin isä" yms..

Jos mun joku kaveri moikkaa vaikkapa seurakunnan diakonia, niin ei mulla tule edes mieleen, että on hänen asiakkaansa, vaan automaattisesti ajattelen, että joku muu tuttu.

Joo, on tiedossa. Itse en moikkaa asiakkaita, jolleivat he moikkaa minua ensin. Niin se vain on, eikä se ole keneltäkään mistään pois. Ja kenenkään asia ei ole minulta kysyä, onko meillä asiakkaana joku lapsi vai ei. Sitä voi sitten uteliaisuuttaan kysyä lapsen vanhemmilta.

Mun serkku on lapseni päiväkotiryhmässä lastenhoitajana. Hän puhuu kyllä lapseni asioita aika auliisti muille sukulaisille. Mä olen ajattelut hienotunteisesti sanoakin hänelle ihan kahden kesken, että olisi hiljaa.. Ei ole kovin kivaa tuollainen juoruilu, vaikka mitää ns. pahaa hän ei ole sanonut.

tiedän ;)
Kuin myös sekin että taas jotkut vanhemmat vetää herneet hyvin syvälle nenään jos et heitä omalla vapaa-ajallasi tervehdi ensin.

esimerkiksi tällainen kuviteltu tilanne:
Eräs äiti koki minun olevan epäkohtelias kun en tullut häntä tervehtimään tai moikannut vaikka näimme toisemme kaupassa ( kassalla )
tilanne,
minä pakkaan ostoksia ja tämä seisoin vielä kassajonossa. Näin hänet ja hän minut mutta hän odottaa aina hoitopaikassakin minun olevan se ensimmäinen joka tekee tervehtemisen aloitteen.

Joopa joo. Surullista. Hulluksi on maailma mennyt. Ei ole helppoa päiväkodin tädeillä ei, kun tervehtiäkään ei saa. Ja katotaas miten on huomenna, jos tänään tädit jättää sanomatta heipat niin palsta on pullollaan vihaisia kirjoituksia siitä, miten ei tervehtiäkään enää osata.

Vähän maalaisjärkeä ei olisi pahitteeksi tässäkään asiassa. Sanot naapurille, ettet voi kertoa. Ei tarvitse valehdella muistamisista. Ilmeisesti sinä tiedät paremmin, koska alalla olet. Minä olen ollut siinä uskossa, että nimen voi vielä paljastaa, muttei mitään tietoja kyseisestä henkilöstä.

Äitini kaveri on pph. Kun asuin vielä kotona, niin hän kävi usein meillä lasten kanssa kylässä. Tuolloin en vielä tajunnut edes, miten suurta vaitiolovelvollisuutta koskevaa asiaa hän rikkoo.
Puhuin lapsista ja niiden perheistä ihan avoimesti äidillleni.. Siis tyyliin "joo tuo punapaitainen tyttö on se Petra, sen kallen ja liisan lapsi. Se isähän on alkoholisti ja asuu nykyään tuola mökkitie viidessä. Ovat asumuserossa.. Kyllä kuule tuolla Petralla on rankat kotiolot kun sitä ja tätä "
Tai "joo tuo on ville ja se on tosi vilkas lapsi.. Arvaa mitä se kerran teki meidän takkahuoneessa" jne..

No tuo moikkausjuttu on vähän niin ja näin. Esim. sosiaalialan amk/yliopisto-opiskelijoita opetaan siihen, että ei saa moikkailla. On näitä tapauksia, joista on tullut kauhea haloo, kun esim. sosiaalityöntekijä on tervehtinyt.
Mutta tuossa on vähän ihmisillä omakin vastuu.. Onko pakko sitten sanoa, että joo tuo on sosiaalityöntekijä ja käyn hänen luukullaan. Eli miksi ihmiset ovat niin tyhmiä, etteivät keksi mitään hätävalhetta sitten vaikka.. Esim. "äitini kaveri" "vanha naapuri" "lapsen kaverin isä" yms..

Jos mun joku kaveri moikkaa vaikkapa seurakunnan diakonia, niin ei mulla tule edes mieleen, että on hänen asiakkaansa, vaan automaattisesti ajattelen, että joku muu tuttu.

Nojoo. Ja muistetaan nyt kumminkin että lastenhoitaja on hieman eri asia kuin esim. sossun työntekijä tai kallonkutistaja.

Ei sillä ole ylpeyden kanssa mitään tekemistä ja sen kyllä voi niille vanhemmille sitten kertoa. Itse en todellakaan haluaisi, että mun lapsen asioita levittelis pitkin kyliä joku hoitotäti tai parhaimmassa tapauksessa meidän PERHEEN asioita. Ja kyllähän ne työntekijät moikkaa, kun niille moikataan ensin. En ymmärrä, että mikä siinä on vaikeeta

Hoitaja ei saa paljastaa nimeä, eikä mitään viitteitä, joista voisi päätellä kenen lasta hoitaa. Mua ei haittaa sinänsä, jos joku tietää missä päiväkodissa lapseni ovat, mutta monilla voi olla syitäkin siihen, ettei missään nimessä saa joku tietää.

[QUOTE="vieras";25908685]Nojoo. Ja muistetaan nyt kumminkin että lastenhoitaja on hieman eri asia kuin esim. sossun työntekijä tai kallonkutistaja.[/QUOTE]

Juridisesti asia on aivan sama. Eli periaatteessa se ei ole eri asia, vaikka ymmärrän mitä ajat takaa. On aivan yhtä väärin paljastaa potilaan nimi, kuin päiväkodissa olevan lapseni nimi ulkopuoliselle.

[QUOTE="vieras";25908685]Nojoo. Ja muistetaan nyt kumminkin että lastenhoitaja on hieman eri asia kuin esim. sossun työntekijä tai kallonkutistaja.[/QUOTE]

Ymmärrän pointtisi. Laissa tuo ei ole kuitenkaan eri asia. Jos joku haluaisi nostaa haloon siitä, että perhepäivähoitaja on sanonut naapurilleen hoitavansa Möttösen tyttöä, niin pph olisi vastuussa siitä yhtälailla, kuin minä lääkäriopiskelijana sanoisin, että Möttösen isä on meillä hoidossa psyk.osastolla, kun se sekosi.

[QUOTE="...";25908705]Juridisesti asia on aivan sama. Eli periaatteessa se ei ole eri asia, vaikka ymmärrän mitä ajat takaa. On aivan yhtä väärin paljastaa potilaan nimi, kuin päiväkodissa olevan lapseni nimi ulkopuoliselle.[/QUOTE]

Juu, puhuin kyllä vain tuosta moikkausasiasta, joka jo itsessään on vähän kyseenalainen. Ja todellakin varmasti on eri asia esim. sosiaalityöntekijällä ja lastenhoitajalla siinä suhteessa, miten suhtaudutaan tuohon tervehtimisjuttuun jos asiaa lähtisi puimaan oikeudessa.

[QUOTE="...";25908705]Juridisesti asia on aivan sama. Eli periaatteessa se ei ole eri asia, vaikka ymmärrän mitä ajat takaa. On aivan yhtä väärin paljastaa potilaan nimi, kuin päiväkodissa olevan lapseni nimi ulkopuoliselle.[/QUOTE]

Perin amerikkalaista meininkiä, että kaikesta pitää tehdä juridisia asioita.

Ymmärrän pointtisi. Laissa tuo ei ole kuitenkaan eri asia. Jos joku haluaisi nostaa haloon siitä, että perhepäivähoitaja on sanonut naapurilleen hoitavansa Möttösen tyttöä, niin pph olisi vastuussa siitä yhtälailla, kuin minä lääkäriopiskelijana sanoisin, että Möttösen isä on meillä hoidossa psyk.osastolla, kun se sekosi.

Niin, puhuin moikkaamisesta. Sanoinkin jo että nimiä ei saa paljastaa.

En tiennyt. Mä sanon rehellisesti, että en tiennyt. Olen lähihoitaja ja tehnyt paljon keikkaa päiväkotiin. Mä en ole ikinä kuullutkaan, ettenkö voisi kertoa lasten nimiä. Ymmärrän, etten muuta saa sanoa.. Olen joskus varmaan saattanut sanoakin, että "joo hoidan sun siskon poikaa" tms..
Tulipa tämäkin asia selväksi.

mun mielestä hullua, mitä salattavaa ihmisillä on? itse en ainakaan koskaan ole ajatellut, että siitä olisi jotain haittaa, että joku tietäisi mun lapsen olevan hoidossa päiväkoti xxxx:ss´ä, tai joku huomaisi mun moikkaavan lapsen hoitajaa kaupoilla.
mitä tästä siis voi seurata? siis miksi se on niin hirveä synti jos naapurin pekka näkee sua moikkaavan päiväkodin tädin?
mulla ainakin on paljon ystäviä päikyntäteinä ja heille moikkailen tuolla kaupungilla ja juttelenkin, olettaako nyt siis kanssaihmiset että mun lapseni ovat hänen hoidokkejaan.

Yhteistyössä