Kuinka moni täällä on eläkesäästäjä ja miksi on tai ei ole?

Keep calm and carry on

Aktiivinen jäsen
09.04.2011
2 393
0
36
Tuli toisesta ketjusta mieleen, kun eräs äiti sanoi säästävänsä ettei joudu lasten riesaksi jäämään vanhempana. Itse olen aloittanut eläkesäästämisen reilu kolmikymppisenä, mutta keskeyttänyt sen opintojen ajaksi. Olin kyllä jo mielessäni päättänyt, että lopetan ko. firmaan rahojeni tuhlaamisen ja mietin toisia vaihtoehtoja.

Mutta nyt vasta tajuan, että elämässäni on tapahtunut asioita, jotka puoltavat eläkesäästämisen lopettamista kokonaan. Onko täällä muita, jotka eivät harrasta eläkesäästämistä, koska eivät luota omaan vanhenemiseensa? Entä teitä, joiden mielestä koko touhu on rahan tuhlausta tai huijausta?

Mielestäni koko touhu on aika epäilyttävillä kantimilla, lähestulkoon huijausta. Saman tuottoprosentin saavuttaa suhteellisen simppelisti esim. osake- tai rahastosijoituksilla, ja rahansa saa nostaa milloin tahtoo ilman erityisehtoja, jos elämä yllättää ja rahaa tarvitsisikin jo aiemmin kuin hamassa tulevaisuudessa.

Niin ja olen 21-vuotias, joten en koe asiaa vielä ihan ajankohtaiseksi muistakaan syistä.

En ole, pankit ja verottaja ottavat omansa jo kertaalleen verotetusta tulosta... lainsäädäntö ehtii vähennysten suhteen muuttua vielä moneen kertaan ennen eläkkeelle menoa.

Minä aloitin jo tosi kauan sitten, silloin minulla ei ollut vielä vakituista työpaikkaa ja tein töitä yrittäjänä vähän aikaa. Halusin itselleni jotakin eläketurvaa, joten aloitin eläkesäästämisen. Olen sitten jatkanut sitä, vaikka olenkin vakitöissä. Aloitin sen niin kauan sitten, että ehdotkin olivat paremmat kuin nykyisissä systeemeissä.

En tiedä onko se hyvä sijoitus, mutta kyllä siitä jotakin "ylimääräistä" kuitenkin jossain vaiheessa käteen saa, lisäksi siihen liittyy henkivakuutus. Vaikka vain satakin euroa kuussa pääomatuloverotettuna on kiva lisä, jos sen saa about 10 vuoden ajan.

Mutta en siis osaa sanoa kannattaako se vai ei, olen nyt kuitenkin itse sitä pitkään jatkanut enkä ajatellut enää lopettaa.

En ole, joskus harkitisin sitä. Mutta silloisessa elämäntilanteessa pitkän äitiys, vanhempainraha- ja kotihoidontuki vuosien aikaan, se ei ollut mahdollista. Ystäväni oli puolisonsa kanssa eläkesäästäjä, mutta he luopuivat siitä. Ystäväni puoliso sairastui syöpään ja menehtyi. Jotenkin siitä jäi sellainen olo, että elämää ei voi suunnitella pitkäksi aikaa eteenpäin. Siis tokihan eläkepäiviin olisi syytä jollainlailla varustautua, mutta elää siten, ettei eläisi vaan niitä odotellessa, jos ne eivät koitakaan.

Yhteistyössä