Kuinka moni ruskistaa lihan ennen uuniin laittoa karjalanpaistia tehdessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Faelivrin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Faelivrin

Vieras
Itse olen äidiltä oppinut sen, että lihat aina ensin ruskistetaan. Ja näin oon aina tehnyt ja hyvää on tullut, mutta nyt vasta tajusin, että ilmeisesti kaikki eivät teekkään näin. :)

Kyllä mä käytä paistinpannulla, koska kuulemma näin säilyy mehevämpänä liha sitten. (Tää voi olla kukkupuhettakin, en mä näistä niin ymmärrä, mut joku joskus sanoi. Lihasnesteet ei pääse ulos kun pinnan ruskistaa tai jtn.)

No en siis ainakaan ole ainut. Joku vaan kovasti väitti, että niistä lihoista tulee "kumipalloja" jos ne ensin ruskistaa. Mutta eipä meillä ainakaan ole kumipalloja koskaan syöty. :)

Kyllä mä voin sanoa et edellisin karjalanpaisti jonka hirvestä väänsin oli niin mureaa että hampaatonki olis voinu syödä.

Jostaki just tällä viikolla lueskelin et se on urbaania legendaa et käristäminen säilyttäis mehevyyden mut ompahan se liha omasta mielestä ainakin esteettisempi ja jotenkin kypsemmän näköinen ku pinta on paistettu. Minkäväriseks se muuttuu jos sitä ei paista pannulla? O_o

joskus kotona paistan ennen uuniin laittoa mut yleensä en..eipä niissä kovasti eroa ole teki kummin tahansa, riippuu ihan fiiliksestä miten teen.
joskus myös laitan lihat uunivuokaan ja hetkeks kuumaan uuniin et tulee vähän väriä ja sit vasta kasvikset ja liemi.
töissä laitan raakana lihat liemeen ja uuniin (sen verran isompia määriä kun tekee niin helpommalla pääsee kun ei ala ruskistelemaan )

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28986850:
joskus kotona paistan ennen uuniin laittoa mut yleensä en..eipä niissä kovasti eroa ole teki kummin tahansa, riippuu ihan fiiliksestä miten teen.
joskus myös laitan lihat uunivuokaan ja hetkeks kuumaan uuniin et tulee vähän väriä ja sit vasta kasvikset ja liemi.
töissä laitan raakana lihat liemeen ja uuniin (sen verran isompia määriä kun tekee niin helpommalla pääsee kun ei ala ruskistelemaan )

Onko niissä lihoissa kumminkin joku väriero?

Minä. Just otin lihat lämpeemään pöydälle, kohta ruskistan ja vasta sitten pataan. Ja päälle tietenkin useamman tunnin haudutus 125-150 asteessa. Kumipalloja eivät ole ikinä olleet.

Voin kuvitella, että jos karjalanpaisti kypsennetään jossain parissa sadassa tai kovemmassa lämmössä, niin varmasti saa kumipalloja riippumatta siitä, onko lihat ruskistettu vai ei.

Joskus olen muistaakseni jonkun kokin kuullut sanoneen että pikaisesti kun ruskistaa lihan niin se pysyy mehevämpänä uunissa.

tää pätee ainakin jos tekee jotain muuta pataruokaa, missä on nestettä vähemmän.
periaatteessa sit taas jos ruskistaa lihan eikä nesteet valu lihasta ulos,jää liemi mauttomammaksi, joten en tiiä kumpi sit on parempi :D mut hyvää tulee molemmissa tapauksissa.

En Ruskista. Aiemmin ruskistin, mutta olen jättänyt tuon välivaiheen pois.

Tulee silti nätin ruskeaa lihaa ja kun karjalanpaisti kypsennetään kuitenkin liemessä, niin ei sillä ole mitään väliä mehevyyden kannalta, että onko ruskistettu pinta vai ei! :)

Minä olen taas äidiltäni oppinut, että liha, sipuli, suola ja pippurit kypsennysastiassa uuniin 200 asteeseen parinkymmenen minuutin ajaksi ilman kantta, että päälilihat ruskistuu ja sen jälkeen lihojen pyöräytys ympäri ja veden lisäys astiaan + kansi ja asteiden tiputus 125 asteeseen. Kolme tuntia uunissa ja on hyvää ja mureaa aina..

Laitoin just karjalanpaistin uuniin.
Ruskistin ensin osan lihoista voissa ja kaadoin ne valurautapataan. Seuraava satsi lihoja ruskistumaan, ja sillä välin pilkoin pataan porkkanaa, sipulia suurina lohkoina ja lanttua. Päälle sormisuolaa ja pippuria myllystä. Taas ruskistetut lihat päälle, joiden päälle uusi kerros kasviksia. Kun pata oli täynnä, kiehautin samalla paistinpannulla vettä, johon lietin lihaliemikuution. Kiehuva lihaliemi pataan, päälle vielä ripsaus pippuria ja sormisuolaa ja kansi kiinni. Saa muhia uunissa 125 astetta vähintään neljä tuntia, mitä pitempään, sen parempaa.

Kun liha tulee uunista, aion keittää perunoita valmiiksi ja katsoa hyvää leffaa. Lautasina minulla on Arabian arkticat ja ruokailuvälineet fiskarssia. Illemmalla otan pari sidukkaa, lakkaan varpaankynnet ja käyn iltakävelyllä. Huomenna aion mennä shoppailemaan ja mm. ostaa uudet kengät - luputiinit jos uffista löytyy.

Yhteistyössä