Kuinka moni katsoi ykkösdokumentin lapsille suunnatuista mainoksista?

No joo, antoihan se kieltämättä ajattelemisen aihetta. Mut oon kyllä ajatellut noita juttuja ihan itsekin. Reilu viikko sitten kävin Hesan keskustassa Forumin BR-Leluissa etsimässä kaverin lapselle synttärilahjaa ja mua alkoi suoraan sanottuna ällöttää se krääsän ja franchise-lelujen määrä, mikä siellä oli. :x Järkyttävät määrät kaikkea leffa- ja tv-sarjaroinaa ja sen seitsemää sorttia mitä ihmeellisimpiä hilavitkuttimia. :$

(Ostin tytölle lahjaksi palapelin, koska olen sitä mieltä, että peruslelut on parhaita.)

Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
No joo, antoihan se kieltämättä ajattelemisen aihetta. Mut oon kyllä ajatellut noita juttuja ihan itsekin. Reilu viikko sitten kävin Hesan keskustassa Forumin BR-Leluissa etsimässä kaverin lapselle synttärilahjaa ja mua alkoi suoraan sanottuna ällöttää se krääsän ja franchise-lelujen määrä, mikä siellä oli. :x Järkyttävät määrät kaikkea leffa- ja tv-sarjaroinaa ja sen seitsemää sorttia mitä ihmeellisimpiä hilavitkuttimia. :$

(Ostin tytölle lahjaksi palapelin, koska olen sitä mieltä, että peruslelut on parhaita.)

Joo kyllähän tuosta on tiennyt, kun oon joitakin lastenkulttuurin kursseja opiskellutkin, mutta en mä ole kyllä käsittänyt sen olevan noin räikeää :x Tosin kyllähän tuo mainonta lapsille on meillä jonkinverran rajoitettua ja varmaan tuohon dokumenttiin oli valittu vähän provosoiviakin esimerkkejä, mutta SILTI, esimerkkejä nekin! Esimerkiksi ne videopelien väkivaltakohtaukset oli mulle ihan uutta, tuli ihan fyysisesti huono olo.

Minusta siihen oli valittu vähän erikoisesti Hannah Montana-sarjasta pätkiä, ne ovat ainakin käsittääkseni olleet olevinaan siinä ironisia, mutta tuossa yhteydestään irrotettuina vaikuttivat erilaisilta.

kuvastaahan tuo aika hyvin tätä aikaa. ehkä lama opettaa meille perusarvoja ja vanhemmat käyvät markkinavoimia vastaan tehokkaammilla aseilla kuin tuo materia on:aika ja yhdessäolo. täälläkin tuntuu materian kerääminen lapsille olevan monesti niin tärkeää, ettei oma muksu olisi kaveriaan huonompi. sanottiinhan siinä, ettälapset halutaan saada uskomaan, että tavaroiden ostaminen on tärkeintä elämässä. ei voi kuin kauhulla odotella tällaisen sukupolven aikuistumista.

tulee vaan mieleen kuinka erilaista kaikki on nykyään siitä kun itse olin lapsi, vaikka en edes vanha ole vielä...

Mulla oli mun parhaan kaverin kanssa tapana käydä hakemassa lähikaupausta kaikki tyhjät pahvilaatikot ja pakkaukset jotka sieltä meille annettiin, ja kaikki vessapaperirullat yms muut oli säästettynä sitä varten että rakennettiin niistä meidän pienille pupuhahmoille ja muille ötököille taloja ja huonekaluja . Ja niistä pahvilaatikoista oli rakennettu kokonainen kaupunki joka oli nimeltään hötterökylä :D siinä oli kauppoja ja kotitaloja ja sairaaloita yms ja niihin laitteita, huonekaluja ja tavaroita, kaikki itsetehtyjä pahvista ja teipistä ja kaikesta romusta.

Lisäksi tän mun kaverin kotona oli yksi kokonainen huone pyhitetty "valintatalolle", johon tehtiin itse myytävät tavarat ja rahat ja luottokortit :) Mulla on vieläkin luottokortti tallessa :)

Ja nää leikit ei olleet mitään päivän kestäviä, vaan ne oli koko ajan päällä, aina kun oli joutilasta aikaa :o

Voi että kun osaisi olla samanlainen äiti kun tämä mun kaverin äiti, se antoi meidän aina rauhassa mellastaa, ei ikinä valittanut paperisilpusta eikä mistään sekasotkusta joka oli väistämätöntä näiden leikkien ohessa. Hötteröt työnnettiiin aina sängyn alle odottamaan seuraavaa päivää, ja valintatalo pysyi paikoillaan suljetun oven takana.

Yhteistyössä