Kuinka monesti imetätte kohta 9kk vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti.....

Vieras
Otsikonlainen kysymys on siis mielessäni. Vauva täyttää pian 9kk ja imetän, nyt kun ateriat menee jo niin hyvin (kiinteät aloitettiin 6kk iässä) meinaa maitonälkä olla tosi pieni välillä... Tähän asti vauva on ottanu hömpsyt ruuan jälkeen mutta nyt ei.

Olen sitten koittanu antaa jonkun ajan päästä (30 min-1h) useinmiten kelpaa. Imetyskertoja tulee päivässä nyt 5-7. Pissavaippoja samallalailla kun tähänkin saakka. Vauva juo aterialla vettä vähäsen.

Kuinka monesti imetätte 9kk vauvaa, aterian yhteydessä vai omana kertanaan? Mistä tiedän että imetys riittää, en kyllä haluais alottaa nyt mitään korvikkeita...

Minulle lääkäri sanoi 8kk neuvolassa, että vuoden ikäinen tarvitsee puoli litraa maitoa päivässä kalsium-tarpeen tyydyttämiseen. Eli hyvin riittää, jos esim. imettää n. 1 dl kuusi kertaa päivässä (mikä on mielestäni aika vähän). Imetyskertoja meillä tulee suunnilleen saman verran kuin teillä ja uskon että saa riittävästi. Yleensä annan ruuan laskeutua hetken ja imetän sitten. Joskus voi tulla pelkkä imetyskin välipalaksi.

Jostain (olisiko imetystuki-sivuilta) luin, että kun imetysmäärät vähenee, niin maito "tiivistyy". Eli lapsi saa silti kaikki tarvitsemansa vaikka volyymi vähenee. Rintamaitosi on varmasti parempaa kuin korvike. Olethan imettänyt jo monta kuukautta, systeemi pelaa varmasti!

Vauvani on n. 8,5 kk. 8 kk:n neuvolassa kävin just terkkarin kanssa läpi tätä asiaa. Meillä syödään 5 krtaa päivässä (aamulla pelkkää maitoa, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapuuro) ja siis olen antanut rintamaitoa jokaisella ruokailukerralla. Lisäksi vauva syö yhden kerran aamuyöstä. Eli 6 imetyskertaa on ollut tähän asti.

Itse haluan nyt alkaa vähentää imetystä, ja kysyin, tarviiko mun antaa korviketta tilalle jos pikkuhiljaa alan vähentää imetyskertoja.

Terkkari sanoi, että voisin hyvin jättää pois jopa 2 imetyskertaa ILMAN että tarvii antaa korviketta tilalle. Että vauva saa riittävästi maitoa jäljelle jäävillä kerroillakin.
Ja että vasta sitten, kun imetyskerrat jäävät sitä vähäisemmälle, voisi tarjota korviketta. Niin ja vettä kehotti tarjoamaan ruokajuomaksi niillä aterioilla, kun jätän imetyksen pois.

Näin siis minulle sanottiin. Eikös ne vuoden iässä ala sitten jo lehmänmaitoakin juomaan? eli välttämättä ei ehkä tarvitsisi käyttää korvikkeita jos säilyttää jonkun 3-4 imetyskertaa vuorokaudessa? siirtyisi sitten vaan suoraan lehmänmaitoon.

Yhteistyössä