Kuinka monen mielestä siis lapsi pitää hoitaa myös yli kolme veenä kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselyikä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselyikä

Vieras
Aika moni mikkosta puolustelee, mutta esim itse en tiedä kuin lestadiolaisperheitä, joissa äiti ei mene töihin ikinä. Ja se johtuu siitä, että kotona on aina alle kolme vee. :)

Eli moniko oikeesti allekirjottaa sen, että myös esim 5veen äiti, joka käy töissä on huono äiti?

En allekirjoita. Mulla kaikki vielä kotona, mitä nyt esikoinen eskarissa. Mutta johtuu siitä, että kotona on myös alle 2v. ENsi syksynä esikoinen menee ekalle ja keskimmäinen eskariin. Ja jos tilanne näyttää hyvältä, menee kuopus myös hoitoon.(jos raskin laittaa :whistle: )

ei pidä, vaan pitää viedä hoitoon jotta oppi toimimaan ryhmissä jne ennen eskaria ja koulua. ja tää on MUN mielipide! Niin paljon olen nähnyt vain kotona/mummuloissa kasvaneita ja lähes kaikista voin sanoa että ongelmia tulee jossain vaiheessA jollakin tasolla enempi kuin... varmaan olen jatkanut jo ihan tarpeeksi :D

Molemmat menneet hoitoon 2,5-vuotiaina ja on tehnyt todella hyvää. Hoidon aloitusikää tärkeämpää on kokonaisuus, miten paljon lasten kanssa ollaan läpi lapsuuden, mys kouluiässä. Meillä iso juttu hoidon aloittamisessa oli sekin, että isän panos lisääntyi arjessa. Lapset saivat olla paljon enemmän isän kanssa kuin ollessani kotona.

Isien osuus tuntuu näissä keskusteluissa olevan olematon. Ihan kuin heillä ei olisi mitään merkitystä lapsille äitien mielestä.

Ei pidä hoitaa kotona, jos ei äiti muusta syystä ole kotona. Itse olen hoitovapaalla, niin tuo viisivuotias on kotona, mutta jos ei olisi tuota pienempää, niin hoidossa kyllä olisi. Ja ihan hyvällä omallatunnolla veisin :laugh:

:attn: Missä mikkosen kanssa samaa mieltä olevat nyt ovat? Vai oisko niin, että he eivät YMMÄRRÄ mikkosen viestiä, haluavat vain väkisin jonkun lytätä huonoksi äidiksi?

Olen kotona, mutta vanhin menossa päiväkotiin. Yli 3 vuotiaan paikka ei todellakaan minusta ole äidin helmoissa istumassa. Mitä sen ikäinen lapsi voi siitä saada kun äiti istuu 10 tuntia päivässä syöttämässä vauvaa ja tekemässä kotitöitä eikä ehdi lapsi saamaan minkäänlaisia virikkeitä, ei ole naapurissa kavereita tms.

No en allekirjoita. Minusta lapsen on hyvä opetella ennen koulua ryhmissä olemista jne.

Mun mielestä tämä kotihoitohomma on aika paljon perhekohtaistakin. Kaikista EI OLE touhuamaan vuosikausia lapsen kanssa kotona. Toki, jos äiti tekee ravitsevan aamupalan, 2 lämmintä ruokaa ja välipalan, päivittäin ulkoillaan, askarrellaan, leikitään yhdessä, touhuillaan jne. niin mikäs siinä, ihanaahan se olisi sekä äidille että lapselle. Mutta näkemäni ja kokemani perusteella se kotiruoka on aika pitkälle purkkiruokaa ja eineksiä, ulkoillaan satunnaisesti, virikkeet on lähinnä pyykkikoneen tyhjentämistä ja naapureiden kyttäämistä. Ja nyt siis puhun yli 3-4-vuotiaiden kohdalla, pienellä vauvalla se rytmi ja rutiinit sekä virikkeet ei niin tärkeitä olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Jos lapset on erityislapsia niin ne pitää hoitaa kotona siihen asti kun jaksaa.

Mihin tämä perustuu :) Erityislapsille nimenomaan esim. dysfaatikoille suositellaan kuntoutusta hoidossa. Lapsi ei opi puhumaan jos istuu äidin kanssa kahden kotona. Ellei sitten joku äiti taukoamatta pälätä.. tuskinpa vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
No en allekirjoita. Minusta lapsen on hyvä opetella ennen koulua ryhmissä olemista jne.

Mun mielestä tämä kotihoitohomma on aika paljon perhekohtaistakin. Kaikista EI OLE touhuamaan vuosikausia lapsen kanssa kotona. Toki, jos äiti tekee ravitsevan aamupalan, 2 lämmintä ruokaa ja välipalan, päivittäin ulkoillaan, askarrellaan, leikitään yhdessä, touhuillaan jne. niin mikäs siinä, ihanaahan se olisi sekä äidille että lapselle. Mutta näkemäni ja kokemani perusteella se kotiruoka on aika pitkälle purkkiruokaa ja eineksiä, ulkoillaan satunnaisesti, virikkeet on lähinnä pyykkikoneen tyhjentämistä ja naapureiden kyttäämistä. Ja nyt siis puhun yli 3-4-vuotiaiden kohdalla, pienellä vauvalla se rytmi ja rutiinit sekä virikkeet ei niin tärkeitä olekaan.

Mä yhdyn tähän niin täysillä omalta kohdaltani (ja myös kavereiden). Päiväkodissa saa olla monta tuntia ulkona ja ruokaa on pöydässä. Kotona on vauvojen/pienten kanssa niin paljon töitä ettei toivoakaan ehtiä ulos ja on onnellinen jos pää kolmantena jalkana ehtii jotai ruokaa saada pöytään ja asuntoa siistittyä joka tosin on haasteellista jos monta lasta samaa tahtiin sotkee.. Lapselta puuttuu tällaisessa kodissa virikkeet kun aikaa ei ole kun perus hoitoon.

minä se tulen olemaan kotona kun viimeinenkin on yli 3vuotias jos rahatilanne antaa vain periksi.
kyllä kotona ollessaankin lapset näkee toisia lapsia jos jaksaa vain käydä perhekerhoissa. ulkoilla leikkikentillä sun muuta. ihan samat virikkeet lapsi voi saada kotihoidossa kuin tarhassakin tosin sillä erolla että huomiota lapsi voi saada kotona paljon enemmän, mutta kavereita tarhassa taas on enemmän.

itse olen saanut kasvaa aikapitkälle kotona (satunnaisesti olin lapsena hoidossa). enkä ole myöskään purkissa kasvatettu. aina olen osannut käytöstavat. jutella vieraille. saanut muuta ruokaa kuin eineksiä.

mielestäni jokainen tekee kumminkin niinkuin parhaaksi näkee enkä pidä toisia sen parempinakaan kuin huonompanakaan.

Kyllä lapset tulee hoitaa täysi-ikäiseksi asti ja vielä senkin jälkeen, eli lasta ei saa koskaan hylätä. Lapsi pitää kasvattaa ja kannustaa että osaa elää itsenäisesti ja omillaan sitten, kun aikanaan muuttaa kotoa pois, eikä hylätä häntä sen jälkeen.'

Mutta pitääkö olla kotiäitinä ja odottaa kotiin poikaa armeijasta lomille? Se onkin eri asia.

Ja kenellä on varaa olla kotona, kenellä on varaa ja mahdollisuutta elää vain miehen palkalla???
Onko kotihoidetulla lapsella lupa käydä kerhoissa ja harrastuksissa? Onko äiti hylännyt lapsensa jos tämä on kerhossa 3 x vko:ssa 3 h kerrallaa? JA vielä päälle harrastaa jotain?

Saako äiti mennä ikinä minnekään, eli saako HYVÄ ÄITI hylätä lapsensa tämän oman isän, siis lapsen isän, hoiviin, ja lähteä harrastamaan jotain, vaikkapa liikuntaa, mikä jollekin nina mikkosen kokoiseksi päässeelle voisi tehdä hyvää?

Miksi ajatellaan aina, että työssäkäyvä äiti on automaattisesti URAÄITI- URANAINEN ja tekee URAA???
Mitäs siivoojat tekee? Luutuusuraa? Entäs postinjakajat? Jakouraa? Mitä uraa tekee kaupan kassa? Myyntiuraa?
Mitä tekee autokuski, bussikuski, tekstinkäsittelijä, sairaala-apulainen, päiväkodin täti, vastaanottovirkailija ... tavalliset duunarit? Sitä samaa hommaa he kyntävät eläkeikään asti ja ainoa ura on että palkka nousee kun ikälisiä tulee ja elinkustannusindeksit yleisesti korottaa palkkaa. Mutta ainakin eläke kertyy. On muutakin kuin pelkkä kansaneläke.
Valtaosa naisista ja miehistä käy töissä siksi, että saisi palkan, rahaa, kun sitä ei muualta tule kuin käymällä töissä, koska muuten ei pysty vuokraansa maksamaan ja vaatteita ostamaan, eikä turvaamaan lapselleen yhtään mitään. Pelkällä kotona olemisella ja rakkaudella ei edes lapsia ruokita ja vaateteta.

Nina mikkosella on asiat hyvin, kun on hyvätuloinen mies joka mahdollistaa sen, että hänv oi olla kotona. Kotiäitiys sopii hänelle... vaikka kyllä ne jutut on niin kapeita, niin ehdottomia, että tulee väitämättä mieleen, että kodin ulkopuolinen elämä tekisi hänelle ja hänen lapsilleen enemmän kuin hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Vai ei lapsi opi kotona puhumaan ... No jaa ...

Ei opi erityislapset jos vaikea asteinen dysfasia. Kuntoutukseen tarvitsee puhuvia ihmisiä ympärille on jo jokaisen lääkärinkin suositus. Puheen kehitys nopeutuu huomattavasti kun hoito aloitetaan. Nyt en puhu tavan lapsista vaan nimenomaan lapsista joilla ongelmia synnynnäisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja minä...:
minä se tulen olemaan kotona kun viimeinenkin on yli 3vuotias jos rahatilanne antaa vain periksi.
kyllä kotona ollessaankin lapset näkee toisia lapsia jos jaksaa vain käydä perhekerhoissa. ulkoilla leikkikentillä sun muuta. ihan samat virikkeet lapsi voi saada kotihoidossa kuin tarhassakin tosin sillä erolla että huomiota lapsi voi saada kotona paljon enemmän, mutta kavereita tarhassa taas on enemmän.

itse olen saanut kasvaa aikapitkälle kotona (satunnaisesti olin lapsena hoidossa). enkä ole myöskään purkissa kasvatettu. aina olen osannut käytöstavat. jutella vieraille. saanut muuta ruokaa kuin eineksiä.

mielestäni jokainen tekee kumminkin niinkuin parhaaksi näkee enkä pidä toisia sen parempinakaan kuin huonompanakaan.

Riippuu paljon kontakteista ja missä asuu. Esim. maaseudulla kerhot vähissä. Ja itse taas kaupunkilaisena.. mikään paikka ei vastaanota isoa porukkaa eikä ulkona ole mitään äitiryhmiä. Että toisilla ne kotiäitiyden virikkeet on hyvin vähissä. Perhekerhot mm. monilla paikkakunnilla vastaanottaa vain 1-2 lasta. ja omalla vastuulla. Entäs jos lapsia 3-4, eri ikäisiä ja yksin vahdit niitä ja kuskaat.. asiat kun ei ole aina niin yksinkertaisia :)

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Alkuperäinen kirjoittaja minä...:

Riippuu paljon kontakteista ja missä asuu. Esim. maaseudulla kerhot vähissä. Ja itse taas kaupunkilaisena.. mikään paikka ei vastaanota isoa porukkaa eikä ulkona ole mitään äitiryhmiä. Että toisilla ne kotiäitiyden virikkeet on hyvin vähissä. Perhekerhot mm. monilla paikkakunnilla vastaanottaa vain 1-2 lasta. ja omalla vastuulla. Entäs jos lapsia 3-4, eri ikäisiä ja yksin vahdit niitä ja kuskaat.. asiat kun ei ole aina niin yksinkertaisia :)

virikkeitä on varmaan myös maaseudullakin. siellä on paljon enemmän tekemistä. lapsi saa peuhata lumessa auttaa lumien kolaamisessa, mikäli on vielä joitain eläimiä niin mielellään auttaa hoitamisessa. eli periaatteessa lapsi tykkää tehä työtä jos sen annetaan olla leikin omaista eikä pakoteta.

tuosta en ole kuullutkaan että perhekerhoissa on säännöksiä kuis monta lasta niihin voi viedä.
ja tähän että muita äitejä tapaisi leikkikentällä: sitä kun tarpeeksi usein jaksaa ravata eriaikoihin siellä leikkipuistossa niin rupeaa oppimaan monelta siellä ihmisiä oikein on. pitää vaan olla omaa jaksamista ja halua.

Yhteistyössä