kuinka monen lapsi sairastaa astmaa???

• Viestiketjun aloittaja merelle
  • Ensimmäinen viesti
LeenaK
Meillä on nuoremmalla (2v2kk) puoli vuotta ollut astmalääkitys. Ei ole ainakaan meidän kohdalla ollut mitenkään kauhea juttu. Ruoka-aineallergiatkin tietty kuuluu kuvaan, mutta nekin on kovasti helpottaneet.

Huhtimamma 2005
Meillä on pojalla ollut infektio-astma nelikuisesta lähtien ja nyt puolitoistavuotiaana joutu alottaa päivittäisen lääkityksen, kun puhkes niin rajuna. Kans ruoka-aine-allergiat kuvioissa mukana.

tigru
Meillä pojalla todettiin astma hieman alle 2 vuotiaana ja vuoden verran rempattiin sairaalassa,joka kuukausi.Nyt on poika 3v6kk,hieman helpottanut,säännöllinen lääkitys edelleen,mutta onneksi sairaala reissut ovat jääneet.Lääkkeinä käytetään Pulmicort (aamuin ja illoin) ja tarvittaessa Bricanyl.

merelle pikaseen
mulla paha rasitus astma ja miehellä allergiaa ja lieviä astma oireita.
tiedän omasta kokemuksesta mitä se on kun ei saa kunnolla happea, tuntuu vaan niin pahalta ajatella asiaa. joudutaan ilmeisesti antamaan rakas haukku pois, onneksi äidilläni on kenneli ja mårten pääsee hyvään kotiin. molemmilla tytyillä on alkanut silmät ja nenä kutiamaan, joten luovutus pitäis varmaankin suorittaa huomenna :\| .

Roze Harmaana
Itelläni alko 2 vuotiaana, mut tytöllä vielä ei oo...ja toivon ettei tuukkaan vaikka hyvin palijolti samanlainen kun minäkin tuon ikäsenä.
Ja sitten on mun veljelläni ollut ja miehen siskon pojalla on kanssa raju, että siitä lähetään kattelemaan meijänkin tytsyn juttui. Allergioita jo on, joten ei oo mahotonta etteikö astmaa tulis

Meillä vanhemmalla pojalla on astma, 3,5 v. Tammikuusta asti oireillut yhtäkyytiä ja toukokuussa sai lääkkeet ja astmadiagnoosin. Elokuussa sai sitten vielä vahvemmat lääkkeet flunssakausia varten. Saa aamuin illoin Flixotideä ja tarvittaessa Ventolinea. Heti kun vähän nenä vuotaa tai yskittää pitää alkaa antamaan Seretideä, ja sen lisäksi saa vielä tarvittaessa antaa näitä kahta muuta lääkettä. Ei ole elokuun jälkeen ollut montaa viikkoa pelkällä Flixotidellä. Koko ajan yskittää. Lisäksi atooppinen ihottuma, joka sekin näyttää nyt pahentuvan taas.

Meillä kans tytöllä 6-v. ja pojalla 2v 6kk astma. Tytöllä todettiin vähän alle kaksivuotiaana ja pojalla jo alle vuoden vanhana. Hyvin ovat hallussa. Infektioaikana pahemmat jutut, mutta nyt jo tytöllä helppaa. Lääkkeinä meillä tytöllä seretide25/125, joka vaihdetaan loppuvuodesta easyhaleriin, kun saavat tuon yhdistelmälääkkeen markkinoille. Pojalla flixotide 125 ja ventoline tarvittaessa, mutta olen huomannut, että salbuvent mikstuura jeesaa paremmin kuin ventoline...
Saahan kaikki kelalta sairaanlapsen hoitotukea???

Meillä on suvussa mun puolella todella paljon astmaa, ja mua lääkäri sanoi astmaattiseksi. :$ Lapsista on astma todettu vain vanhimmalla eli 16v. pojalla ja hänellä on nyt aikas hyvin aisoissa eri lääkekokeilujen jälkeen. =) Tuolla meidän 5kk pojalla oli kuukausi sit korvatulehdus ja samalla kuului keuhkoista kovasti rohinoita. Lääkäri sanoi, että hänen mielestään viittaa astmaan, mutta odotellaan... :eek: Sai kyllä ventolineä kotiin.

såkamamma
Esikoisella 5v9kk todettiin astma reilu kaksi vuotta sitten. Itse olimme sitä epäillee tjo puolisen vuotta, kun jatkuvasti oltiin tk:ssa spiralla. Tällä hetkellä on menossa helpompi kausi ja riittää kerran pvässä otettu Fixotide 125. Allergiaa on eläinpölylle.

Pojalla 3v11kk on lääkitys infektioiden aikana. Muuten pysyy hyvässä kunnossa. Hänellä kyllä atpoiaa ja heinäallergiaa ja ehkä ruoka-aine allergioitakin...?!?

Kuopus 1v9kk on kova sairastelemaan kurkunpääntulehduksia ja jännätään tulevaa...

Olimme keskussairaaalan erikoissairaanhoidon järjestämällä Astmalasten perhekurssilla muutama viikko sitten. Oli avartava kokemus - todella!

saga04
Meillä kahdella pojalla,4v.8kk ja 3v.,astma.
Vanhemmalla todettu 1v.3kk vanhana ja lääkitykseä seretide.
Ja nuoremmalla 8kk vanhana,hänellä flixotide ja lisäks molemmilla ventoline tarvittaessa sekä muut allergialääkkeet.
Välillä huonompia kausia mut nyt ollaan pärjätty paremmin. Keväisin on tosi rankkaa siitepölykaudella kun molemmat yskii ja röyskii koko ajan.
Nyt vaan toivotaan että nuorin,tyttö,ei alkaisi oirehtimaan. Riski todella suuri ja nyt jo oirehtii iholla ja mahalla mun syömiin ruokiin.

\[quote="27.10.2004 klo 00:04 såkamamma kirjoitti"
Olimme keskussairaaalan erikoissairaanhoidon järjestämällä Astmalasten perhekurssilla muutama viikko sitten. Oli avartava kokemus - todella!
[/quote]

Millainen oli kurssi? Minulle lääkäri sanoi (K-PKS, kenties sama sairaala, ajattelin nimimerkistäsi), että astmaneuvojalta voi kysellä kursseista. Olenkin ajatellut kysäistä, mutta on unohtunut. Tuntuisi ihan mukavalta saada lisätietoa astmasta, kun on niin outo juttu. Aina on niin epävarmana, kun se taas pahenee, kuten viimeyönä taas.

vaahteramäen muori
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 15:15 MelinaT kirjoitti:
Meillä kans tytöllä 6-v. ja pojalla 2v 6kk astma. Tytöllä todettiin vähän alle kaksivuotiaana ja pojalla jo alle vuoden vanhana. Hyvin ovat hallussa. Infektioaikana pahemmat jutut, mutta nyt jo tytöllä helppaa. Lääkkeinä meillä tytöllä seretide25/125, joka vaihdetaan loppuvuodesta easyhaleriin, kun saavat tuon yhdistelmälääkkeen markkinoille. Pojalla flixotide 125 ja ventoline tarvittaessa, mutta olen huomannut, että salbuvent mikstuura jeesaa paremmin kuin ventoline...
Saahan kaikki kelalta sairaanlapsen hoitotukea???
HOITOTUKEA??????!!! Ei me saaha, vaikka astmalääkkeet on jne... miten sitä voi saaha????

Kelalta voi saada hoitotukea. Lääkäriltä pitää olla jokin todistus, joten kannattaa kysyä hoitavalta lääkäriltä vielä tuesta. Me saadaan, kun pojalla on astman lisäksi vaikea atooppinen ihottuma. Päätös tuli noin viikko sitten, iloinen yllätys. Maksavat vielä viisi kuukautta takautuvasti, eli siitä asti kun lääkkeet ollu käytössä.
Hakemukseen kannattaa tosi tarkasti merkitä mitä vaivaa ja kuluja sairaudesta on. Muutkin kuin rahalliset vaivat. Yövalvomiset, lääkäriin kuskaamiset... Mulla oli lappu ainakin viimeistä riviä myöten täyteen kirjoitettu. Kela vaatii myös, että pitää olla vuodessa kuusi kuukautta ylimääräistä hoitoa vaativa sairaus.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2004 klo 20:52 vaahteramäen muori kirjoitti:
joo....kait..... :/ :/
Siis astmalääkkeistähän saa ison korvauksen kelalta, jos on astmadiagnoosi, ja kelakortin takana tunnus. Tänään just hain pojalle Seretideä apteekista, ennen jäi tavallisen korvauksen jälkeen maksettavaksi 41 ?, nyt vain 22?.

villi lupiini
meidän pojalla astma. mahdollisuus kait tulla muillekkin meidän lapsille koska mulla on astma ja suvusa tosi paljon....siskolla pappalla, kahdella mun veljellä, myös miehen äidillä.

Jasu
Meillä 5v tytöllä infektioastma 2,5 vuotiaasta asti, ei allergioita. Ei enää säännöllistä lääkitystä. Viime talvi lähes lääkkeittä, nyt jouduttu taas antamaan, mutta vain infektioiden aikana.
Alussa sain pari vuotta hoitotuen ja 70%:n (?) korvauksen lääkkeistä, nykyään vakuutus korvaa kaikki asman takia tehdyt lääkärikäynnit ja lääkkeet eikä mene omavastuuta.

Yhteistyössä