Kuinka monen lapsi (alle 4vee) saa nukkua arkiaamuisin niin pitkään kuin itse haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Halloummi
  • Ensimmäinen viesti
Halloummi
Tuli tuosta ketjusta mieleen, jossa ap kyselee, että pitäisikö lapsi (1v10kk) herättää päiväunilta vai miten rytmiä saisi muutettua, sellainen asia, että kuinka monen lapsi (alle 4v) saa aamulla nukkua niin pitkään kuin haluaa?

Itse ajattelen, että parempihan lapsi on aamusta herättää kuin päiväunilta. Aamullahan on jo niin pitkät unet takana. Ja kun miettii, niin aika moni lapsi joutuu jo 1-vuotiaasta alkaen heräämään herättelyihin arkiaamuisin, koska päivähoitoon on lähdettävä, nukutti tai ei. Päiväunilta ei välttämättä sitten herätelläkkään, vaan niitä saa nukkua sitten tahtonsa mukaan.

vierass
Alle 2-vuotiasta en herättänyt käytännössä koskaan. Rytmi sai olla se, mikä hänelle oli luontainen. Sitten menin töihin ja rytmiä piti siirtää parilla tunnilla aikaisemmaksi. Tein sen aika kertarysäyksellä ja nykyisinkään lapsen ollessa kolme en herätä häntä kuin ehkä kerran kahdessa viikossa. Vapaapäivinä en herätä koskaan.

Juuuu-uuu
Mutta aika harva tuohon pystyy... Tai ainakin minun tuttavapiirissä lapset pitää herättää siinä puoli 7-7 aikaan ja harvoin itse heräävät.. Työt kun alkavat klo 8 usealla, niin lapsi on vietävä päiväkotiin aiemmin tietysti.

Välillä saa, välillä ei. Riippuu siitä mihin aikaan herää. 3v ja 1v heräävät yleensä siinä 7-8 välillä ja jos siis heräävät lähempänä seitsemää saavat nukkua niin pitkään kuin haluvat. Muussa tapauksessa herättelen puolen kahdeksan aikaan, kahdeksalta täytyy kuitenkin lähteä saattelemaan isompia kouluun ja välillä 3v:ta päiväkotiin. Jos miehellä on vapaa-aamu ja hän voi viedä koululaisia saavat pienet nukkua niin pitkään kuin haluavat, samoin viikonloppuisin.

Kuopus nukkuu päiväunet aina ok ja nukahtaa hyvin yöunille. Tosin en anna päiväunien venyä liian pitkään vaan sopivassa vaiheessa avaan huoneen oven ja annan herätä omaa tahtia. Toisinaan jos päiväunet venyvät liian pitkään joudun herättämään kun lähdetään hakemaan siskoja koulusta/päiväkodista.

3v nukkuu päikkärit vain päiväkodissa, ei kotona.

vierass
Mutta aika harva tuohon pystyy... Tai ainakin minun tuttavapiirissä lapset pitää herättää siinä puoli 7-7 aikaan ja harvoin itse heräävät.. Työt kun alkavat klo 8 usealla, niin lapsi on vietävä päiväkotiin aiemmin tietysti.
Minäkin menen kahdeksaksi töihin ja lapsen pitää olla silloin hereillä seitsemältä. Kun laitan ajoissa nukkumaan, niin herää pääosin aamulla itsestään. Jos edellisenä päivänä päiväunet ovat venyneet, tehdään jotain väsyttävää illalla eli esimerkiksi ulkoillaan paljon, että uni tulee illalla. Minulla ei ole kuin yksi lapsi, joten näiden uniasioiden kanssa on aika helppo kikkailla niin, ettei juuri herättelemään joudu.Useamman kanssa varmasti vaikeampaa.

Wieruus
Meillä saavat nukkua aamuisin niin kauan kuin nukkuvat. Hoidossa ollaan arkisin kahdeksalta. Lapset nukkuvat korkeintaan seitsemään vaikka saisivat nukkua pidempääkin.
Ja päiväunet saavat nukkua päikyssä ja viikonoppunakin nukutaan kotona päikkärit, ihan niin pitkät kuin haluavat.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
yksi kotiäiti
Meidän lapsemme saavat nukkua arkisin ja viiikonloppuisin aivan niin pitkään kuin haluavat. Ovat nyt 3v 6 kk ja 16 kk vanhoja. Isompi ei nuku enää päiväunia, nuorempi nukkuu ja nekin ovat aivan sen mittaiset kuin hän haluaa. Mutta eipä meillä sitten olekkaan koskaan mitään väsy-rätinöitä kun eivät ole puoliunisina liikkeellä.

Meillä on aina saanu lapset nukkua niin pitkän kuin haluaa -koulun alkuun asti. Päiväunet onkin jääny aika aikasin pois, mutta en kyllä enää yhtään muista miten. 4-vuotaana tuskin kukaan enää nukkui säänölisä päiväunia.

"Jepjep"
3 v. saa nukkua niin pitkään kuin huvittaa, herää kuitenkin viimeistään kasilta, yleensä seiskalta. Isänsä vie pk:iin ysiltä, hyvin ehtivät syödä aamupalan ja pukea ja leikkiäkin vähän.

Yhteistyössä