Kuinka monelle sektio myönnetty aikaisemman...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
..synnytyksen vaikeuden/komplikaatioiden takia? Kun mulla tilanne, että esikoisen syntymän jälkeen jouduin leikkaukseen, koska minut olisi pitänyt ommella leikkaussalissa synnytyksen jälkeen, muuta ompelija sanoi että hän onnistuu ompelemaan siinä ilman nukutusta. Ja hän oli ommellut vääri jonka vuoksi tikki repesi kotona ja teki 3cm arven emättimen aukolle, joka esti seksin harrastamisen ja kyykyssä olemisen, koska kiristi niin paljon eikä joustanut ollenkaan. Nyt odotan toista lastani ja pähkäilen onko sektion saaminen minulle vaikeaa, vai onko siihen hyvät syyt/edellytykset? Korjausleikkauksesta on vasta 9kk ja kun lapsi syntyy siitä on juuri ja juuri vuosi kulunut. Leikkauskohtaa jomottaa vieläkin toisinaan... Ja tosiaan 1,5-vuotta meni ennenkun minut leikattiin ja se koko aika piti olla ilman seksiä ja muutenkin kyykkimättä ja vessassa käyminen isommalla hädällä oli yhtä tuskaa. Hirveät traumathan siitä on itelleni jäänyt, että mit' jos repeää uudelleen.. Eli kysymykseni kuuluu, että ketkä ovat saaneet sektion sen perusteella että edellisessä synnytyksessä on ollut jotain ongelmaa?

Minä ainakin sain kun ensimmäisessä todettiin, että minulla on ahdas lantio ettei mahdu sieltä kai tulemaan. silloin tehtiin sektio. Nyt kun odotan toista sanoin lääkärille, että viimeeksi leikattiin sen takia ja kai minut nytkin leikataan. Lääkäri sanoi että ei kai se lantio ole mihinkään muuttunut joten kyllä leikataan. (tuntui että lääkäri oli huojentunut kun itse sitä ehdotin. kaít odotti että haluaisin synnyttää tms.)

Varmasti sinäkin saat jos sitä haluat. Ja jos nikotteleevat niin intä niin kauan kunnes leikkaavat ;)

Mulla on esikoisen syntymästä nyt reilu 3 vuotta, ja toista lasta odotan (la 2.10). Esikoisen odotus meni 16 päivää yli lasketun ajan, sitten käynnistettiin, mutta se ei onnistunut ja meidät lähetettiin takaisin kotiin. Seuraavana päivänä synnytys alkoi, mutta se oli tosi raju ja kesken synnytyksen supistukset loppuivat ja vauva juuttui synnytyskanavaan. Sitten meidät kiidätettiin hätäsektioon.

Synnytyksestä jäi traumoja ja masennuin, jota kestikin sitten melkein kaksi vuotta. Nyt toisen lapsen kohdalla vaadin sektiota ja raskausviikolla 18 sain sektiopäätöksen. Pelkopolilla kävin kerran juttelemassa, ja sitten lääkäri päätti, että saan itse päättää sektiosta ja sen sitten valitsinkin.
Nyt on olo tosi helpottunut, voin nauttia loppuraskaudesta kaikessa rauhassa. :D

Kun asiallisesti perustelee syynsä sektioon ja varsinkin kun on jo yksi synnytys koettuna, niin eiköhän sen saa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 13:52 wilmuri kirjoitti:
Mulla on esikoisen syntymästä nyt reilu 3 vuotta, ja toista lasta odotan (la 2.10). Esikoisen odotus meni 16 päivää yli lasketun ajan, sitten käynnistettiin, mutta se ei onnistunut ja meidät lähetettiin takaisin kotiin. Seuraavana päivänä synnytys alkoi, mutta se oli tosi raju ja kesken synnytyksen supistukset loppuivat ja vauva juuttui synnytyskanavaan. Sitten meidät kiidätettiin hätäsektioon.

Synnytyksestä jäi traumoja ja masennuin, jota kestikin sitten melkein kaksi vuotta. Nyt toisen lapsen kohdalla vaadin sektiota ja raskausviikolla 18 sain sektiopäätöksen. Pelkopolilla kävin kerran juttelemassa, ja sitten lääkäri päätti, että saan itse päättää sektiosta ja sen sitten valitsinkin.
Nyt on olo tosi helpottunut, voin nauttia loppuraskaudesta kaikessa rauhassa. :D

Kun asiallisesti perustelee syynsä sektioon ja varsinkin kun on jo yksi synnytys koettuna, niin eiköhän sen saa.

Miten noin aikaisin sait sektiopäätöksen? Missä kaupungissa näin aikaisin? Mulla vasta viikolla 36, vai mitä lie, laitetaan lähete synnytystapa-arvioon... tosin en tiedä joudunko pelkopolilla käymän ollenkaan.

Synnytystapa- arvio on rv 36 paikkeilla ja pelkopoli on eriasia, eli sinne laitetaan neuvolasta lähete, jos on pelkoja edellisestä synnytyksestä jäänyt. pelkopolille pääsyn ajankohdan suhteen taitaa olla aika paljon kaupungeittain eroja, sillä ainakin Treella mulle laitetaan lähete sinne vasta rv 26 ja sitä en sit tiedä, että milloin Tayssin puolesta kutsu sinne tulee.

Mulla kans eka synnytys vaikea, joka päättyi kiireelliseen sektioon. Vastaavanlaista en pystyisi enään kokemaan ja todellakin toivon tässä raskaudessa suunniteltua sektiota, mutta sitä päätöstä taidan joutua odottamaan vielä aika spitkään (nyt rv23). Minuakin kiinnostaisi, että miten "helposti" saa sektion traumaattisen ensimmäisen synnytyksen jälkeen??

Minulla ekasta synnytyksestä kolmannen asteen repeämät, jotka kirurgi ompeli. Toipuminen oli todella hidasta. Silloin lääkäri sanoi, että mahdollinen seuraava lapsi syntyy sektiolla, koska jos paikat repeää uudelleen, ei niitä välttämättä enää saada yhtä hyvin korjattua.

Nyt odotan toista (rv 28) ja olen sanonut asiasta neuvolassa. Huomenna on lääkäriaika ja lääkärin pitäisi antaa lähete sairaalaan keskustelemaan asiasta. Aio todellakin vaatia sektiota ja uskon että sen myös saan, mutta silti näen koko ajan painajaisia siitä, etten saakaan ja joudun synnyttämään alakautta!

Tammisaaren sairaalasta on kyse, ihan itse varasin niskapoimu-ultran yhteydessä ajan pelkopolille, mitään lähetettä neuvolasta ei tarvittu. Sitten rakenneultran yhteydessä oli tuo pelkopolikäynti, jossa sitten lääkärin kanssa juttelin (mieheni oli myös keskustelussa mukana) ja sitten päätös saatiin. Kirjallisena saadaan se seuraavassa ultrassa heinäkuussa (vauvan sydäntä tarkkaillaan, kun esikoisella oli reikiä sydämessä).

Mulla tilanne on sellainen, että esikoisen syntymästä en voi itkemättä puhua, ja öisin näen unta, että joudun synnyttämään alakautta. Pelkopolillakin itkeä tuhersin koko ajan, ja näkihän se lääkäri että menen paniikkiin heti, kun pitää alakautta synnyttämisestä keskustella.

Jo ennen raskautta otin neuvolasta selvää saisinko sektion jos hankkisimme toisen lapsen, muuten olisi jäänyt tekemättä. Silloin jo neuvolassa sanoivat, että ei ketään pakoteta alakautta synnyttämään ja tämän turvin uskalsin hankkiutua raskaaksi. Mutta on nämä pelot sen verran kamalia, että tämä jää sitten viimeiseksi raskaudeksi.
Nyt vaan toivon etten uudestaan masennu kun vauva syntyy.....

Tsemppiä muille, kyllä sektion saa, jos siihen on oikeasti aihetta!

Yhteistyössä