Kuinka monella on asuntolainaa??

Ollaan harkittu oman asunnon ostoa mutta kun olemme myös lasta yrittämässä ja eikä sit tiietä miten tullaan toimeen ku olen äitiys lomalla(toivottavasti joskus tulevaisuudessa) :/ Miehellä on hyvä palkka mut näillä siivojan palkoilla ei paljoon juhlita.Tiiättekö paljon vero prosentti alenee ku ottaa lainaa??Asunnon vuokraaminenkin on nykyään niin kallista et mielummin maksaa omaa.Toiveissa olisi rivitalo kolmio =)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2004 klo 19:59 melli kirjoitti:
Meillä on asuntolainaa sellaset 120 000 euroo. 25 vuotta oli aluksi maksuaika. Paljon on lusimatta vielä. Mies on töissä, minä kotona. Pärjätään kuitenkin :)
Paljonkos miehesi tienaa?Mun miehelle jää joku 1400e/kk käteen ja sit on viel autolaina 250e/kk :/ Minkä mä olen tähän asti maksannu.Mut sekin loppuu1,5v päästä et vaikka tulisin raskaaksi ni ei sitä enää kauaan tarvii äippälomalla maksaa,onneks ;)
 
Määriä en nyt äkkiseltään jaksa muistaa. Asuntolainaa kuitenkin on ja paljon. Mies on töissä, mutta ei tienaa mitenkään ihmeellisiä summia. Lisäksi vastike rivitaloneliössämme on korkea. Ihan hyvin kuitenkin olemme selvinneet. Hyvähän se on kuitenkin tietää että jos hätä tulee niin lainan maksussa voi pitää taukokuukausia.
 
noubadi
Haaveissa olis oman talon rakennus, mutta toivottavasti ei tartte ottaa lainaa. Ensin käytetään säästöt ja sitte lainaa jos tarttee; mahdollisimman lyhyellä maksuajalla, ettei tartte korkoja maksaa vuositolkulla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2004 klo 20:26 Emily-80 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2004 klo 19:59 melli kirjoitti:
Meillä on asuntolainaa sellaset 120 000 euroo. 25 vuotta oli aluksi maksuaika. Paljon on lusimatta vielä. Mies on töissä, minä kotona. Pärjätään kuitenkin :)
Paljonkos miehesi tienaa?Mun miehelle jää joku 1400e/kk käteen ja sit on viel autolaina 250e/kk :/ Minkä mä olen tähän asti maksannu.Mut sekin loppuu1,5v päästä et vaikka tulisin raskaaksi ni ei sitä enää kauaan tarvii äippälomalla maksaa,onneks ;)
Miehelle jää käteen sellanen 1200 kuussa. Mulla tulee nyt liiton rahaa joku 900 ja joskus saan tehä töitä täältä kotoa. Meillä ei oo autolainaa.
 
hei!!!
meillä on asuntolainaa sellaset kepeet 90 000 euroo...
mies tienaa kk:ssa noin 1200... joskus vähemmän joskus enemmän....tekee pitkää päivää mutta 4 päivänä viikossa jotta näkis poikaa hieman enemmän....

otettiin laina ko oli raskaana.... nyt minä siis kotona 3.5 kk ikäsen poitsun kanssa....

lainaa lyhenee noin 500 e kk:ssa, autoon uppoo viel vähän vajaa pari vuotta n 130 e kk:ssa...
lisäks suurmpia menoja on viel vastike noin 210 e kk:ssa + tietty sähkö, puhelin laskut, paikallislehen tilaus maksu yms... muut normaalit juoksevat kulut....

en voi sanoo et miljonäärejä ollaan mut kyl toimeen tullaan ja ei tertte viel ees pelkäl kaurapuurolla ja hernekeitolla elää...

jokainen tekee valintansa ja toivottavasti löydätte oman ratkaisunne....
meille raskaus oli se käänne kohta joka laitto kivet vierimään ja halun päästä vuokra kerrostlo alueelta vähn rauhallisempaan ympäristöön.... :) :) :)
 
Eiköhän me se rivitalo asunto joskus saada.Alko vaan askarruttaa se toimeen tuleminen ku äippälomalla on,mut kyl me pärjättäis koska moni muukin pärjää =) Ne rahat mitkä nyt menee turhuuteen menisi elämiseen sensijaan;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2004 klo 19:24 Emily-80 kirjoitti:
Ollaan harkittu oman asunnon ostoa mutta kun olemme myös lasta yrittämässä ja eikä sit tiietä miten tullaan toimeen ku olen äitiys lomalla(toivottavasti joskus tulevaisuudessa) :/ Miehellä on hyvä palkka mut näillä siivojan palkoilla ei paljoon juhlita.Tiiättekö paljon vero prosentti alenee ku ottaa lainaa??Asunnon vuokraaminenkin on nykyään niin kallista et mielummin maksaa omaa.Toiveissa olisi rivitalo kolmio =)

Meillä on myös laina ja asunto ja täytyy sanoa että vuokralla meillä ei olisi varaa elää. Ystäväni maksaa suunnilleen samankokoisesta asunnosta vuokraa melkein 200 euroa enemmän kuukaudessa kuin me lainanlyhennystä!! Hullua....=/
 
Peppilottasikuriina
Asuntolainaa jälellä reippaat 127000 ja autolainaa öpaut 12000. Lyhennetään 950e kuussa asuntolainaa (vaikka korko kyllä nielaisee leijonan osan tosta summasta) ja lapsilisät 300e menee autolainan lyhennyksiin. Suht hyvin pärjätään, mitä nyt mies valittaa kun hänelle ei jää paljon käyttörahaa, vaan minä pyöritän taloutta.. :whistle:
 
dagu
lainaa on 97 000 ja ei oo mitkään jätti tulot, pärjäämisestä en osaa vielä sanoa ku ostimme talon vast pariviikkoa sitten ja muutamme kesäkuussa jolloin alkaa lainanlyhennykset ja muut kulut juoksemaan. miehellä jää käteen 1200 ja minä olen minimi äitiyspäivärahalla.
TIUKKAA TULEE VARMASTI USEASTI OLEMAAN!
ihanaa saada oma piha jossa lapset saa rauhassa leikkiä, et mielummin syön makaroonia ja tonnikalaa "omassa"kodissa kun kraavilohta hikisessä kerrostalo kaksiossa!

no joo se nyt oli vaan tommonen sanonta, nyt asutaan viel kerrostalossa 2h+k+s 54m2 ja hyvä on olla!!!!!!!!!!
 
Eipä olla otettu lainaa koska täällä Helsingissä on niin hurjat hinnat ettei viitsi kituuttaa maksaa loppuikää.Nyt asutaan vuokralla kaupungin uudessa rivarikolmiossa,lapsella oma piha leikkiä ja maksetaan 700e kuussa.
 
Asuntolainaa on (karvan alle sata tonnia) ja suurella osalla muistakin suomalaisista on takuuvarmasti sitä velkaa. Kai maar sitä iso osa asuntolainojen kanssa elävistä on ihan tavallisia keskivertoduunareita perheineen ja arkisine menoineen.

Joskus rahaa riittää pieneen hemmotteluun ja joskus taas sitä revitään itku silmässä selkänahasta, mutta aina on selvitty. Ainahan on mahdollisuus myydä asunto ja palata vuokra-asumiseen, jos tuntuu ettei kertakaikkiaan selviä.

Itse maksan mieluummin omaa, kuin toisen lainaa. Vuokralla asuessani tuntui kuin olisin heittänyt rahat vessanpönttöön. Tällä tavoin on ehkä mahdollisuus jättää jälkikasvulle perinnöksi muutakin kuin pölyisiä pahvilaatikoita ;)
 
Onhan se niin, että mieluummin maksaa omaa kuin vieraalle vuokraa. Mutta täytyy ottaa huomioon, että jos joutuu ottamaan suuren asuntolainan, annuiteettilyhennyksissä on ainakin aluksi suurin osa korkoa. Lisäksi tulee maksettavaksi yhtiövastike tai omakotitalon juoksevat kuukausikulut. Yllättäen näistä yhteensä saattaa tulla hyvinkin suuri "vieraalle" maksettava kuukausittainen erä. Ja kun korot (varmasti) nousevat, vieraalle maksettava summa sen kun nousee. Kannattaa tehdä laskelmia ja vertailla vuokralla asumisen kuukausikuluihin.
 
Poppi
Kyllä kannattaa tosiaan harkita tarkkaan mihin on vara, sillä yllätyksiä aina tulee. Pitkät maksuajat antavat mahdollisuuden pienempiin kuukausieriin, mutta korkojen osuus on silloin huomattavasti suurempi eikä laina juurikaan lyhene. Meillä otettiin muutama vuosi sitten talolainaa reilu 600 000 mk (rakennettiin uusi). Lisäksi on autolainat, yksi muu laina sekä muut normaalit kuukausittaiset kulut. Koska talolaina oli pieni on koko ajan jouduttu jotain rakentamaan palkoista. Toiveissa on kuitenkin että laina maksetaan pois alta 15 vuodessa. Nyt maksuaika on laskettu 15 vuodeksi.
 
mia
Niinpä sitä varmaan haluaisi että mielummin itselleen maksaa kun vieraalle mutta jos ei ole säästöjä niin ei han viitsi otta tuommoista 200-300.000e lainaa jonka täällä hesassa asunnot maksavat.Eri asia sitten jossain keski-tai pohjois Suomessa jossa saa paljon halvemmalla.Elämäntilanteistakaan ei aina tiedä esim.ystäväni mies joutui yllättäin työttömäksi firmasta ja heidän oli lopulta pakko myydä asunto koska ei yksinkertaisesti voinut maksaa minilainakustannuksia!
 
Rakennettiin käsityönäveistetty hirsitalo 1997, koko uusi talo tuli maksamaan n 40 000e. Asuntolainaa jäljellä 20 000e...jiippiii, ikääkin on vasta 31, ja kohta yksi talo maksettu.
( mieheni rakensi talon paljain käsin, apelta saimme tontin ja metsästä puutavaran, isäni osti katon ja sukulaiset talkoilivat.)
Lämmitämme omalla puulla, ainoa kk kustannus on sähkö 50e/kk ja lainanlyhennys, neliöitä n.160m2.
Talossamme yläkerta; 3mh, tv-huone, vaateh, wc, terassi,tk nurkka.
Alakerta; khh, eteinen, sauna, wc, phuone, keittiö/pirtti 80m2, alakerta on pelkkahirsinpinnalla, joka on veistetty piilukirveellä. Ulkopuoli on pyöröhirsipinnalla joka on tervattu.
:p :p :p :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2004 klo 20:16 Mia kirjoitti:
Niinpä sitä varmaan haluaisi että mielummin itselleen maksaa kun vieraalle mutta jos ei ole säästöjä niin ei han viitsi otta tuommoista 200-300.000e lainaa jonka täällä hesassa asunnot maksavat.Eri asia sitten jossain keski-tai pohjois Suomessa jossa saa paljon halvemmalla.Elämäntilanteistakaan ei aina tiedä esim.ystäväni mies joutui yllättäin työttömäksi firmasta ja heidän oli lopulta pakko myydä asunto koska ei yksinkertaisesti voinut maksaa minilainakustannuksia!
Sitä vaan, että kyllä sieltä etelä-suomestakin löytyy alueita, joissa asuminen on halvempaa. Täällä Oulun alueellakin asuminen on aika kallista, vaikka "pohjoisessa" ollaankin. Uudet omakotitalot maksaa jotain lähemmäs 300 000 euroa!
 
Jeppu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2004 klo 19:33 kiisi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2004 klo 20:16 Mia kirjoitti:
Niinpä sitä varmaan haluaisi että mielummin itselleen maksaa kun vieraalle mutta jos ei ole säästöjä niin ei han viitsi otta tuommoista 200-300.000e lainaa jonka täällä hesassa asunnot maksavat.Eri asia sitten jossain keski-tai pohjois Suomessa jossa saa paljon halvemmalla.Elämäntilanteistakaan ei aina tiedä esim.ystäväni mies joutui yllättäin työttömäksi firmasta ja heidän oli lopulta pakko myydä asunto koska ei yksinkertaisesti voinut maksaa minilainakustannuksia!
Sitä vaan, että kyllä sieltä etelä-suomestakin löytyy alueita, joissa asuminen on halvempaa. Täällä Oulun alueellakin asuminen on aika kallista, vaikka "pohjoisessa" ollaankin. Uudet omakotitalot maksaa jotain lähemmäs 300 000 euroa!
Jaa, tuleeko siinä poro mukaan samaan hintaan!?!?
Lainaa jäljellä, asunto + muut ~28000?, lyhennys 860?/kk
+ yht.vast. 250?. Hyvin on aina tultu toimeen!
 
karla
niin...olishan se kaikinpuolin yleensä kannattavampaa maksaa lainaa pois kun asua vuokralla, mutta jotkut kommentoivista eivät ajatelleet sitä, etteivät kaikki ihmiset saa lainaa! varsinkaan nuoret opiskelijat, tai ei-vakituisessa työsuhteessa olevat...että sillain.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2004 klo 19:24 Emily-80 kirjoitti:
Ollaan harkittu oman asunnon ostoa mutta kun olemme myös lasta yrittämässä ja eikä sit tiietä miten tullaan toimeen ku olen äitiys lomalla(toivottavasti joskus tulevaisuudessa) :/ Miehellä on hyvä palkka mut näillä siivojan palkoilla ei paljoon juhlita.Tiiättekö paljon vero prosentti alenee ku ottaa lainaa??Asunnon vuokraaminenkin on nykyään niin kallista et mielummin maksaa omaa.Toiveissa olisi rivitalo kolmio =)


Me otettiin lainaa 111te ok-taloon , mä oon tällä hetkellä erityisäippälomalla, käteen jää vähä vajaa 600?, mies tienaa nyt uudessa työpaikassa vähä vähemmän mitä edellisessä, mutta käteen jää jotakuinkin 1300?/kk tällä hetkellä. sit tulee viä vähä muualtaki rahaa. Lyhennystä maksetaan vähemmän ku mitä vuokraa maksettais ees kolmiosta... Nyt meillä on tilaa 151m2 + vintti. Niin ja perheeseen kuuluu mun lisäks mies, esikko 5v ja tulokkaan LA on 9/04. niin ja koirakin on.

Ja ethän sä kai loppuelämää oo äippälomalla, ja sehän määräytyy tulojen mukaan, joten jos ehdit oleen ees puol vuotta töissä ennen ä-lomalle jäämistä, niin saat enemmän kun sen minimin :)

Niin ja veroprosentin laskun varaan ei kannata jättää... kaverin miehellä aleni veroprossa 0,5% kun ostivat asunnon... eli ei juuri mitään.

Jos haluat jutella enemmän, laita privaviestiä :)
 
Lumi81
Ei oo lainaa. Asutaan vuokralla opiskelija-asuntolassa. Ehkä parin vuoden päästä otetaan lainaa ja ostetaan kaksio tai kolmio, toivottavasti saaraan säästettyä rahaa vähän sitä ennen.
 

Yhteistyössä