Kuinka monella on 1v 6kk lapsi tehnyt itse kuperkeikan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei multa perittyjä geenejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei multa perittyjä geenejä

Vieras
Siinä kysymykseni.
Hän tekee sitä nyt kokoajan, kun kerran keksi. Samoin puhuu jo 4-sanan lauseita. Laskee kolmeen, itsenäisesti (en sitte tiedä mitä siitä laskemisestaan tajuaa). Piirtää väreillä jos kysytään "aurinko?" "nurmikko?" yms. aina samoilla väreillä.
En nyt halua siis päteä mitenkään, mutta kun musta kertakaikkiaan tuntuu että tuo lapsemme on ikäisekseen lahjakas.

Tuo puhe mua oikeastaan eniten häiritsee, kun sitä tulee niin paljon, ja jotenkin "liian" älykästä. Ja se kaikki mitä hän ymmärtää jo, ja ilmaisee sen muuallakin..! Kuuntelee maailmaa ja kertoo sen ääneen, niin että kaikki ymmärtää, joten kyse ei voi olla vain mun kuvittelusta?

Luulenko vain että hän on ns. vähän edellä aikaansa? Kellään muulla samanlaisia lapsia, vaiko kaikilla? :)
Eikä sitten tappelua, jooko? Vain kokemuksia ja tuntemuksia. :)

Heh, asperkeri varmasti :D Höpö höpö. Meillä vanhempi oppi 1,5-vuotiaana kuperkeikan, vähän vahingossa ja ihan normaali lapsi on, jopa vähän kömpelön puoleinen nyt isompana. Ja puhui alle 2-vuotiaina lauseita kuin papupata. Toinen oppi vähän myöhemmin, mutta samanlaisia fiksulaisia ovat!

Eka oppi muuten meillä lukemaan 5-vuotiaana, tuo toka alle 3-vuotiaana jo osas kaikki kirjaimet ja laskea sataan.

mun samanikäinen juoksee päin seiniä kun ei tajua aina väistääkään, syö värikynät jos ne löytää käsiinsä jostain ja puhuu 90% ajasta omaa japaniaan .

minun korviini lapsesi kuulostaa todellakin ihmelapselta =) onnea etevästä pikkusesta =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heh, asperkeri varmasti :D Höpö höpö. Meillä vanhempi oppi 1,5-vuotiaana kuperkeikan, vähän vahingossa ja ihan normaali lapsi on, jopa vähän kömpelön puoleinen nyt isompana. Ja puhui alle 2-vuotiaina lauseita kuin papupata. Toinen oppi vähän myöhemmin, mutta samanlaisia fiksulaisia ovat!

Eka oppi muuten meillä lukemaan 5-vuotiaana, tuo toka alle 3-vuotiaana jo osas kaikki kirjaimet ja laskea sataan.

Moiks =)
Tuitko lasten oppimista jotenkin? Kun mä en ole tehnyt oikeestaan yhtään mitään, vain sitä tavallista miten nyt lasten oppimista arjessa tuetaan, puhun vaan sitä mitä milloinkin tehdään.

Kyllä meillä tuossa iässä oli tytöllä vastaavat taidot kuin ap:lla. Jokainen kehittyy omaa tahtiaan ja tuolloin ajattelin, että onpa meillä hyvin "kehittynyt" lapsi. Nyt kun tyttö on 2,5 vuotias on yhä varsin fiksu ja näppärä, mutta niin ovat samanikäiset kaverinsakin.

ai niin teki kuperkeikkoja jo 1v4kk ekan kerran...

Mun taisi kyllä tehdä kuperkeikan vasta 2vee, mutta kavereiden notkeammat tekivät sen puolitoistavuotiaana. Loruttelua se tuossa vaiheessa on, mutta varmasti puhuu hyvin. Meilläkin puhui lauseita ja ihan tasan 1vee (ne tietyt...), 1v6kk-1v7kk homma repesi ja mä lopetin dokumentoinnin, kun oli tauotonta selittelyä ja kyselyä.

Meillä oppi kirjaimet alle 2veenä, mutta nyt on 4vee ja ei osaa vielä lukea/kirjoittaa kuin muutaman nimen. Toi aika oli sellaista nopeaa oppimista, innostui tekemään isoja palapelejä, joita taas nykyään ei välitä tehdä juuri yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mun samanikäinen juoksee päin seiniä kun ei tajua aina väistääkään, syö värikynät jos ne löytää käsiinsä jostain ja puhuu 90% ajasta omaa japaniaan .

minun korviini lapsesi kuulostaa todellakin ihmelapselta =) onnea etevästä pikkusesta =)

:D :heart:

Mut tiedätkö, mä välillä mietin että sais olla pieni pitempään. Ei toi liian varhainen "viisaus" aina hyvästä ole, ja pitemmän päälle mietittynä ei ehkä ollenkaan. :/

Ihana kommentti! Ei aina tarvi olla kateellinen vaan voi asennoitua näinkin. <3

Meillä teki tyttö. Kukerikeikkoja sanoi tekevänsä :). "Kato äiti, mammaaaa....kukerikeikka!" :heart:

Poika taas...no joo, sälli on nyt 4 v 4 kk ja pari päivää sitten pyysin häntä tekemään kuperkeikan, kun en oo koskaan nähnyt hänen sellaista tekevän :D. Osasi kyllä. Onneksi :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Moiks =)
Tuitko lasten oppimista jotenkin? Kun mä en ole tehnyt oikeestaan yhtään mitään, vain sitä tavallista miten nyt lasten oppimista arjessa tuetaan, puhun vaan sitä mitä milloinkin tehdään.

No kyl meillä on aina paljon luettu lapsille ja kerrottu kaikkea mitä ovat kyselleet. Ovat hirveästi tykänneet laulaa ja esim. aakkoslaulun kautta kiinnostuneet kirjaimista, sit isä printtasi kirjaimet paperille niin siitä ovat niiden ulkonäönkin oppineet. Lukemisen opettelussa autettiin silloin kun toi vanhempi kyseli, mitä tässä lukee...

Eli kaikenkaikkiaan on yritetty noudattaa sitä periaatetta että kaikessa autetaan ja opetetaan jos lapset ite haluaa ja näyttävät kiinnostuvan asioista, ei väkisin.

Siis meidän lapsihan teki ensimmäisen kuperkeikkansa jo synnytyksessä, ja samaten synnytyksessä huuteli kätilölle numeroin kuinka monta senttiä on auki, ja itse kirjoitti nimensäkkin sairaalarannekkeeseen....että näin meillä....

Meidän tyttö. Hän aloitti kuperkeikkojen teon jo 10 kk vanhana, kun isompi opetti. Ihmiset kyselivät, kuinka vanha hän oikein on, kun hän jutteli vaikka kuinka. Ei meidän muut lapset ole tuohon tahtiin niitä oppineet. Nykyään on ihan tavallinen koululainen, sanavarasto on todettu normaalia laajemmaksi. Oppi lukemaan 5 vuotiaana.

Meillä on vähän nuorempi (1v 4kk), mutta kyllä meillä ollaan toooosi kaukana noista =) Lapsi ei ole sanonut vielä yhtään ainutta sanaa (toistelee lähinnä yhtä ja samaa äännettä eli öh), ei ole kiinnostunut lukemisesta ja kirjat on lähinnä repimistä varten, kynät syödään jos käsiin saadaan, kuperkeikkoja tekee lähinnä tahattomasti... eli lentää nenilleen kun liian lujaa innostuu juoksemaan =)

Olehan iloinen varsinkin puheesta, musta olisi tosi kiva tietää, mitä meidän muksulla oikein mielessä onkaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Meillä on vähän nuorempi (1v 4kk), mutta kyllä meillä ollaan toooosi kaukana noista =) Lapsi ei ole sanonut vielä yhtään ainutta sanaa (toistelee lähinnä yhtä ja samaa äännettä eli öh), ei ole kiinnostunut lukemisesta ja kirjat on lähinnä repimistä varten, kynät syödään jos käsiin saadaan, kuperkeikkoja tekee lähinnä tahattomasti... eli lentää nenilleen kun liian lujaa innostuu juoksemaan =)

Olehan iloinen varsinkin puheesta, musta olisi tosi kiva tietää, mitä meidän muksulla oikein mielessä onkaan :)

:heart: ihana pieni .ja varmasti jo kohta toivot, että "voi kun kiva kun puhuu, mutta olisi ees hetken hiljaa ajatuksistaan" :D

kuperkeikkaa tehty avustettuna muutama kuukausi (tyttö 1½v.),siis ihanko itse teillä näin pienet tekevät? Tytöllä on paljon sanoja ja hapuillen sanoo 2 sanan lauseita. Nimeää piirtämiään töherryksiä esim. kukka ja käyttää paljon värejä.

Onkohan meillä sama lapsi? Kuulostaa niin tutulta. Tai no, onhan toi yrittänyt jopa takaperin volttia...liukumäen portaista alas. Onneksi äiti on aina nappaamassa kiinni, tuo tohelo tekisi niitä kuperkeikkoja ja voltteja päivittäin kiipeilytelineistä, jos ei seisoisi vieressä.

Yhteistyössä