Kuinka kriittisesti suhtaudutte "googletietoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jänö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jänö

Jäsen
09.07.2004
551
0
16
Kun haette tietoa netistä, niin kuinka paljon käytätte aikaa siihen, että tarkistatte sivuston/tiedon luotettavuuden?

Sukulaispoika teki esitelmää, haki tietoa netistä, ja oli valmis laittamaan tiedon kuin tiedon omaan tekeleeseensä kyseenalaistamatta asiaa ollenkaan. Täti vähän opetti kriittisyyttä ja taisi poika jotain oppiakin siitä, että kaikki tieto ei ole aina asiallista. Tämä sai minut kuitenkin pohtimaan sitä, mitenköhän kouluissa (joissa paljon tänä päivänä kläytetään nettiä tiedonhakuun) muistetaan opastaa lapsia kriittiseen ajatteluun. :/

Kouluista en osaa sanoa, mutta aika paljon ketson itse tiedon lähdettä, ja aika ajolloin se on kirjoitettu. Harmi että päivitystiedot ei aina ole jokasivulla ajantasalla. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:47 Piipi kirjoitti:
Kouluista en osaa sanoa, mutta aika paljon ketson itse tiedon lähdettä, ja aika ajolloin se on kirjoitettu. Harmi että päivitystiedot ei aina ole jokasivulla ajantasalla. =)
Itse takerrun vielä noihin käännössivustoihin. Hyvä esimerkki vaikkapa tuo sairaslapsi.com, joka taitaa olla tanskalainen alkujaan.... ja joillain ensiapusivustoilla (jotka käännöksiä joistain ulkomaisista sivustoista) saa vielä aika eriskummallisia hoito-ohjeita :/

Googletan varmaan varsinaisessa tiedonhankkimisaikeissa verrattain vähän.

Ne asiat, joista olen tietoja etsinyt , olen tiedon saanut ja olen olettanut sen luotettavaksi.

Mutta muuten lähinnä ajvanviete tai harrastemielessä googlettamalla esiintulevien sivustojen perusteella olen vahvasti sitä mieltä, että tietty kriittisyys tulee säilyttä aina netissä.

Kouluista en osaa minäkään sanoa mitään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:51 jänö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 23:47 Piipi kirjoitti:
Itse takerrun vielä noihin käännössivustoihin. Hyvä esimerkki vaikkapa tuo sairaslapsi.com, joka taitaa olla tanskalainen alkujaan.... ja joillain ensiapusivustoilla (jotka käännöksiä joistain ulkomaisista sivustoista) saa vielä aika eriskummallisia hoito-ohjeita :/

Toi onkin vaikee juttu, jso teksti on luettavissa suomeksi, silloin jää helposti se käsitys että on suomalainen tieto- ja suosituspohjakin alla....

Yhteistyössä