kuinka kauanteillä on kestänyt toipua hyperstimulaatiosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miruli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miruli

Uusi jäsen
11.09.2007
9
0
1
muutama päivä sitten kirjoittelin fyysisestä kivusta ja hyperstimulaatiosta. Viikonlopun jälkeen menin sitten käymään poliklinikalla ultrassa "varmuuden vuoksi" ja saman tein jouduin jäämään osastolle nesteytettäväksi ja lepoon. Reilun vuorokauden oltuani päsin onneksi kotilepoon, koska veriarvoni olivat kohonneet sen verran, että toipuminen kotona oli mahdollista runsaan juomisen ja makoilun avulla. Toki minun käskettiin tulla heti takaisin, jos oireet alkavat pahentua. Ens maanantaihin asti mulla on sairaslomaa ja ma mulla on myös ultra-aika lääkärille. Nyt tuntuu vaan, että mahaa nipistelee silloin tällöin ja pelkästä liiallisesta juomisesta on ällöttävä olo. Onko muilla kokemuksia asiasta ja sen kestosta?

Netistä tuossa luin, että hyperstimulaatio on erittäin harvinainen ja jotenkin olen ymmärtänyt, että riski on suurempi ivf:sä kuin tällaisessa ovulaation induktiossa. Mulla kun ehdittiin munasolut (ultrassa kaksi hyvän kokoista ja kaksi pienta vasemmassa ja oikeaa munasarjaa ei löydetty taas ollenkaan) irrottaa ja seksiäkin harrastettiin, joten tiedä häntä jos vaikka... Toinen lääkäri kertoi kysyessäni hyperin vaikutuksesta hedelmöitykseen ja kiinnittymiseen vastasi ettei se vaikuta millään lailla. Itse asiassa oireet voivat jopa pahentua jos on raskaana, koska keltarauhashormonilla on jotain? tekemistä asian kanssa.

Mutta ei auta kuin levätä ja juoda...ja juoda ja juoda. Minusta vain oli vähän hassua, kun lääkäri lähtiessään tokaisi, että tämähän oli hyvä stimulaatio, kun munasarjat vastasivat näin hyvin hoitoon? En sitten kerinnyt kysyä, että mitähän hän mahtoi moisella tarkoittaa. Koska pahimmillaan hyperstimulaatio on hengenvaarallinen.

minulla edellisessä ivf:ssä tuli myöhäinen hyperi... ja toipumiseen meni reilut 12 viikkoa, silloin oli munasarjat vielä n. 8cm halkaisijaltaan mutta neste vatsantelosta hävinnyt ja kivut vähentyneet niin että pystyin tekemään töitäkin... eli pitkään meni..

Minulla on kaksi kertaa ollut lievää hyperiä ovulaatioinduktiossa. Ensimmäisen kerran pelkillä clomeilla, jolloin minulla oli kolmena päivänä välillä koviakin mahakipuja, mutta selvisin niistä ihan särkylääkkeillä. Siitä kierrosta silloin raskauduin, vaikka se menikin kesken sitten myöhemmin. Nyt viime kierrossa sain taas ovulaation jälkeisiä vatsakipuja toisilla hormooneilla, tosin lievempinä kuin silloin aiemmin ja nytkin selvisin ihan särkylääkkeellä. Minulla siis on ainakin toistaiseksi ollut hyvin lieviä tapauksia ja toivottavasti sellaisina pysyykin, sillä nyt lähti taas käyntiin uusi ovulaatioindukstio kierto.
Lääkärille mainitsin asiasta ja hän sanoi, että lievät tapaukset ovat aika yleisiä, eikä pitänyt asiaa huolestuttavana.

Minulla oireet vähenivät viikossa levolla ja juomisella aika hyvin ja kävin viikon kuluttua hyperin toteamisesta ultrassa. Lääkäri totesi, että munasarjoissa on vielä jonkun verran nestettä, samoin kohdun takana. Sanoi kuitenkin, ettei enää tarvitse kiinnittää juomiseen huomiota ja töihinkin voisi mennä, jos siltä tuntuu. Mulla ei ollut enää kipuja ja turvotuskin laski jonkin verran, joten päätin mennä töihin. Oltuani 4 päivää töissä vatsani rupesi uudelleen turpoamaan ja vatsa tuli kipeäksi. Siispä uudelleen lääkäriin ja ultraan. Lääkärin mukaan nestettä ei ollut paljon, mutta antoi sairaslomaa viikon, joten tässä taas elbaillaan ja juodaan sekä syödään ananasta :laugh: ... Parempi tässä on kai levätäkin, kun viime pe, jolloin olin tosi kipeänä taasen, niin testin tuloksena sain plussan! Täytyy vain toivoa, että tällä kertaa olisi parempi onni matkassa kuin kahdella edellisellä plussalla, jotka menivät kesken.

jatkoa 7.12:.. no niin, vuoto alkoi... tähän alkaa jo tottua... vaikkei se kivalta tunnukaan.

Yhteistyössä