kuinka kauan sinulla menee lukea 240 sivuinen kirja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tohelo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu todella paljon, mikä aihe (tuttu vai ei, vaikea vai ei), mikä kieli (suomi, englanti vai joku vieraampi), millaista kieltä (populaaria, oppikirjamaista, helppoa tieteellistä, vaikeaa tieteellistä) ja millä tyylillä (koukeroista vai selkeää, onko lukujen lopussa tiivistelmät jne).

Helpporakenteisen suomenkielisen kirjan tutusta aiheesta selätän jopa kolmessa tunnissa. Vaikeamman aiheen ja vaikeamman tyylin parissa voisi mennä pari päivää. Teen muistiinpanot ydinasioista, tentistä saan yleensä parhaan arvosanan. Mutta muuten mua vaivaa sama ilmiö kuin chefiä, jos asia ei ole itseäni sen enempää kiinnostanut, en kyllä tuu muistamaan siitä mitään enää viikon päästä saati myöhemmin.

Kyllä mä olen sitten surkea tapaus:/ Olen nyt lukenut parisen viikkoa oppikirjaa, joka jollain tasolla jopa kiinnostaa minua. Nyt sivulla 185-190, tarkkaan en muista. "Pystyn" lukemaan n. 10 sivua kerrallaan, sen jälkeen keskittyminen herpaantuu. Pienet lapset ja kokopäivätyö toki vaikuttavat, että lukumahdollisuuksia ei monta päivässä ole, eikä aina edes joka päivä. En tiedä selviäisinkö tentistä... Muistan kyllä paljon asioita, mutta en varmaan osaisi yleistää niitä tenttivastauksiin. Ehkä johonkin kyllä-ei -kysymyksiin. Kirja on yhden asian käsikirja. Keskeisiä asioita, menetelmään liittyviä periaatteita olen sisäistänyt.

Ja kuvitelkaa, olen nyt todella ylittänyt itseni. Edellisen kerran opiskellessani en kai pystynyt edes tähän (tai sitten en vain muista sitä)

Jos mä haluan oikeasti oppia jonkin asian enkä vain opetella sitä ulkoa ja käydä oksentamassa sitä paperille tentissä, luen kirjan rauhassa ja teen siitä itselleni muistiinpanot, jotka kertaan ennen tenttiä. Molemmilla tavoilla voi saada täydet pojot, mutta vain jälkimmäisellä muistaa asian vielä kuukauden päästäkin :D

Aloitan lukemisen n. viikkoa ennen tenttiä huonolla menestyksellä, oikein mitään ei tartu päähän muistiinpanojen teosta huolimatta. (nykyään varmasti vielä vähemmän) Parina vikana päivänä ennen tenttiä en tee mitään muuta kuin luen ja nukun parin tutnia välillä. Tentti menee ihan hyvin, mutta viikon päästä en minäkään muista enää mitään. Jos haluan muistaa voin toki kerrata muistiinpanojani, mutta taas viikon päästä en muista mitään. Jos haluan muistaa voin toki kerrata muistiinpanoja, mutta taas viikon päästä en muista mitään. Jos haluan muistaa voin toki.... :D Että sellaista, eli käytännössä en opi mitään mitään pysyvästi.

Yhteistyössä