Kuinka kauan sektiosta toipuminen kestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asd

Vieras
Suunniteltu sektio edessä ja mietityttää kuinka kauan se toipuminen todellisuudessa kestää. Edellisen kerran vatsaa operoitaessa olin todella kipeä parisen viikkoa.
Kuinka kauan kestää
- Kova kipu, joka estää liikkumisen
- Keskikova kipu, joka tuntuu pahalta äkkinäisissä liikkeissä jne
- Ärsyttävä jomotus
- Aika ajoin muistuttava jumpsutus

Kova kipu hellitti parissa vrk kun lähti sinnikkäästi liikkeelle heti luvan tultua. Keskikova kesti pari vkoa ja noita jomotuksia ei ollut. Kaikenkaikkiaan kesti vajaat 2kk palautua normaaliksi olo. Särkylääkettä naamariin tarpeeksi, auttaa liikkumaan ja edistää paranemista.

Mulle tehtiin vauvan perätilan vuoksi sektio helmikuuss 2007.
Kovaa kipua ei ollut, mutta liikkua sain 24h sektiosta eli nousta ylös sängystä. Ei kyllä tehnyt mielikään liikkua. Mulla oli kanyyli, mistä meni särkylääkettä. Leikkaus ma, kotiin pe, ja edes Panadolia en tarvinnut kotona, vaikka kipukynnykseni on todella, todella alhainen.
Ja ihan hyvin pystyin liikkumaan. Sairaalassa katselin, että alatiesynnyttäneet kyllä liikkuivat käytävillä kuin ankat, kai paikat kipeenä, mutta sektiomammat, kuten itse, kävelivät ihan normaalisti. Mulla ei ollut mitään jomotusta, ei mitään jumpsutusta...
Sanottava on, että esim hampaan poiston jälkisärky on paljon kivuliaampi. Ei mulle sektio ollut missään vaiheessa kivulias, ja kuten sanottua, minulla on hyvin alhainen kipukynnys. Ja ikää oli jo 36v tuolloin kun sektio tehtiin. Enkä ole mikään liikuntafriikki! Eli hyvin meni, vaikka rapakuntoinen olenkin :)

Mulle on tehty kaksi sektiota ja haava on kummallakin kerralla ollut huomattavasti normaalia leveämpi. Ekalla kerralla melkein kyljestä kylkeen ja tokalla kerralla sama haava avattiin & on vielä isompi eli ihan kyljestä kylkeen. Kumpanakin kertana olen sängystä noussut n.12h leikkauksen jälkeen ja ollut jalkeilla (mikä yleensä muutenkin tapana). Tokihan sitä kipeä on ollut ja esim. sänkyyn meno ja pois tuleminen on ollut yhtä tuskaa pari päivää. Jälkimmäisessä sektiossa mulla oli kaikenlaista ongelmaa ja olin muutenkin kipeä, mutta parin viikon päästä on ollut jo ihan ok. Leikkaushaavakin parantunut siinä ajassa oikein kivasti. Kuukauden verran olen vähän varovaisempi ollut, mutta sitten on kummallakin kerralla haava vaikuttanut jo täysin kunnossa olevalta. Nyt on vajaa 4kk jälkimmäisestä reissusta ja en ole koko haavaa enää aikoihin edes muistanut, vaikka minkälaisia liikkeitä tekisi.

Itsellä sektiosta nyt reilu 7 viikkoa. Toipuminen mennyt tosi kivasti, odotin huomattavasti vaikeampaa kokemusta. Sektio ei ollut suunniteltu vaan kiireellinen, mutta tällähän ei ole vaikutusta toipumiseen.

Kova/keskikova kipu kesti muutaman päivän. Liikkumaan pystyin jo samana päivänä, tosin hitaasti ja särkylääkkeiden avustuksella. Hoisin lapsenikin itse jo ekasta päivästä lähtien ilman ongelmia. Sängystä ylösnousu oli kivuliain kokemus.

Oikeastaan olen huono arvioimaan kipujen voimakkuuksia. Itselläni ei ole enää kipuja ollenkaan, joten olen varmasti toipunut normaalia nopeammin. Muutama arka kohta on arven ympäristössä, mutta nekin kuulemma paranevat ajan myötä, eivätkä ole kipeitä.

Itselleni tehtiin myöskin sektio. Päivään en tehnyt muuta kun makasin vuoteessa. Sen jälkeen aloin käymään vessassa hissuksiin kumarassa kävellen. Kipeä olin kolme tai neljä päivää. Sitten kun sain vauvan vierihoitoon kipu unohtui. Viikko oltiin sairaalassa ja kotona en pahemmin enää särkylääkkeitä tarvinnut :)

Molemmista sektioista meni kuutisen viikkoa että tunsi olevansa normaalikunnossa. Pari kolme ekaa viikkoa oli aika kipeää, mies hoiteli vauvaa ja mä yritin lepäillä minkä pystyin.

Yhteistyössä