Kuinka kauan potalla?

• Viestiketjun aloittaja Pirpanan äiti
  • Ensimmäinen viesti
Pirpanan äiti
Tuossa on juuri menossa pottakeskustelu, johon meidänkin tilannekatsauksen liitin. Juolahti mieleeni kysäistä, että miten kauan teillä harjoittelija potalla yleensä istuu. Miksi kyselen, niin meillä tämä harjoittelija on rauhallista mallia ja tuntuu viihtyvän potalla mielestäni jopa tarpeettoman pitkiä aikoja riippumatta siitä saadaanko jotakin tulosta aikaiseksi vai ei.

Eli pitäisikö siihen "istunnon" kestoon puuttua vain olla häiritsemättä?

No meillä poika 1v 4kk ja istumaan kun menee nii yleensä pissa tulee siis ihan heti jos on tullakseen. Ja heti nousee potalta pois kun pisu on lirissyt =) Elikkäs meillä ei istuta ollenkaan pitkiä aikoja vaan ihan oisko minuutti se oikea määrä, jos sitäkään. Mutta kakkaa ei ole vielä tullut pottaan meillä.

aapeli6
Meillä istuttiin alkuun kirjojen ja lelujen kanssa ainakin 10min. Vaikka tarpeet olisivatkin tulleet, ei voinu kirjaa keskeyttää.
Kyllä ne sitten nousee kun takapuoli puuduksissa istuneet, oli tulosta tai ei.
Tosin sitten jos on jo puolituntia istunut eikä mitään ole tullut, tulee se todennäköisesti heti kun nousee pois.

Itsekin olen huomannut, että aika lailla heti siihen tulee se, mitä ja jos on tullakseen ja sitten nousee itse pois. Tosin joskus pitää malttaa istua pitempään. Olen sit kysynyt, että vieläkö tulee jotain vai noustaanko, jolloin tyttö yleensä pomppaa ylös, jos valmista on. Tiedä sit, ymmärtääkö vielä :)
Meillä istutaan noin 5-10 min.

Meillä laitetaan potalle yleensä kun alkaa ähkiä kakkaa, jos ei tulekaan niin ylös ja neiti kattoo että tuliko jotain. Yleensä kysyn että pissaakko sä pottaan, kun ei kakkaa tullut, joko istuu takasi tai sitten ei. Yleensä sitten lirauttaa pissan, jos takasi istuu. Kaikkinensä 2 minuuttia kesto suunnilleen. Neiti 1,3 v en ole ottanut huvituksia mukaan laisinkaan.

Meillä istutaan 5 sekuntia, noustaan ylös, katotaan pottaan "ei tullu pitta". Tai sitten jos poika haluaa huuhdella potan, se istuu taas sen 5 sekuntia, nousee, "pitta tuli" ja kaataa tyhjää pottaa pönttöön..<br><br>

Miskan äiskä
Kyllä mun mielestä voi keskeyttää istunnon vaikka sanomalla, ettei sulla nyt taidakaan olla hätä, koitetaan toisella kertaa uudestaan. Pitäähän sitä nyt välillä päästä muutakin tekemään ja ulkoilemaan eikä koko päivää istua potalla.

Mä teen yleensä niin, että aluksi istun lattialla pojan seurana ja kun on mun mielestä istunu tarpeeksi kauan, lähden muualle tekemään jotain ja pian poika seuraa mukana tai nousee ainakin pois potalta.

Itse asiassa potalla turhaan pakertaminen ei edes olu hyvä asia, vaan toimutus olisi parempi tehdä nopeasti, muuten voi tulla peräpukamia, näin olen kuullu.

Pirpanan äiti
Kiitos kaikille vastauksista.

Pitänee minun olla aktiivinen myös tuossa "istunnon päättämisasiassa". Jos oikein arvaan se ei edes ole vaikea toimi, kunhan kysäisen tuleeko hän mukaani, olen lähdössä muualle. Tällä hetkellä hän on ihana taapero, näkee kaikki asiat positiivisesti, joskin tuolla perässä kulkuominaisuudella varustettu.

Yhteistyössä