Kuinka kauan mahatauti tarttuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aaapee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aaapee

Vieras
Näköjään nyt paljon mahatauti-ketjuja mutta yks sopinee vielä.. Kuinka kauan mahatautia pitää varoa kun oireet on jo loppuneet? Esim.kuinka pian voi viedä kerhoon tai mennä kyläilemään/ottaa huoletta vieraita vastaan? Meilläkin lähipiirissä sellaisia ihmisiä (terveys) ettei missään nimessä halua heille tartuntaa.. Kauanhan arvaa varoa..?

Meillä viimeksi olleessa vatsataudissa oli 4-6 pv itämisaika, yleensä ollut 1-2 päivää. Mutta jos varma haluaa olla niin kannattaa ainakin viikon tauko pitää.

Norovirus tarttuu pinnoilta pari viikkoakin, joten kotiin asti ei kannata kutsua viereita pariin viikkoon.

Turhaan sanon tämän, mutta oikeastaan varominen on turhaa, koska tauti tarttuu jo ennen oireita. Jos ihminen likkuu normaalisti niin takuulla saa atudin jostain jos on saadakseen. En kutsuisi kotiin vieraita n. 2 päivään, tai jos kyseessä on pikkulapsi, joka laittaa suuhunsa leluja ja konttaa lattialla, niin pitäisin ehkä vielä pari päivää pidemmän karanteenin. Hoitoon ja kouluunhan voi mennä sitten kun ei enää oksenna ja vointi on normaali.

Taitaa olla samassa perheessä aika mahdotonta välttyä tartunnalta? Meillä muksu alkoi laattaamaan päiväkodissa viime torstaina. Vaimo haki tuon hoidosta ja kotimatkalla sai oksut päällensä. Minä sanoin heti alkuun, että sopiiko jos yritän välttää taudin parhaani mukaan, eli en osallistu hoitoon. Sehän sopi ja lapsi olikin kunnossa jo to-iltana. Vaimo alkoi oksentaa pe-iltana, jolloin olin hoidin muksun. Vaimo sairasti vuorokauden eri huoneessa. Itse pesin jatkuvasti käsiä ja lotrasin käsidesillä, en syönyt mitään omasta keittiöstä ja vältin koskemasta omia kasvoja. Kaikesta huolimatta tauti iski ma-aamuna. Meni onneksi päivässä ohi, mutta niin meni monta tärkeää menoakin.

Ei taida olla mitään keinoa välttää tautia samassa taloudessa? Ei taitaisi hotellikaan riittää, jos itämisaika on päiviä ja ensimmäisen sairastajan oireillessa todennäköisesti jo tarttunut kaikkiin.

Meidän perheessä on vasta kerran ollut vatsatauti lapsen aikana. Satuin onnekseni olemaan silloin työmatkalla, sen sijaan mies oli saanut oksennukset päälleen. Olivat vielä olleet mummolassa kylässä silloin ja jääneet yöksi oksentelun alettua.

Kun tulin kotiin, lapsi voi jo ihan hyvin ja toivoin, että mahataudilta välttyisin. Mutta eikö mitä, meni melkein viikko, mutta sitten se iski. Sen sijaan oksennusta päälleen saanut ja muutenkin lasta pahimpaan aikaa hoitanut mies välttyi taudilta, kuten myös isovanhemmat joiden luona olivat yötä.

Töistä ei voi olla pois pitkään varmuuden vuoksi, ei oman eikä lapsen taudin jälkeen, joten siinä ei voi kuitenkaan pitää palstan vaatimusten mukaista varoaikaa. Enkä minä muutenkaan sen pidempään (1-2 oireetonta päivää) välttelisi ihmiskontakteja, jollei ole jotain erityistä syytä.