Kuinka kauan korvike säilyy huoneenlämmössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Siis lämmitetty. Ja ennen kuin joku syyttää uusavuttomaksi, katsoin pakkauksesta ja googlesta muttei löytynyt yksiselitteistä faktatietoa, vaan monta erilaista mielipidettä asiasta, eli 1-6 h ja kaikkea siltä väliltä. Onko sille joku selkeä, varma aikamäärä jonka se säilyy ennen kuin siihen alkaa kehittyä bakteereja?

Eli vaikka vauva olisi olevinaan nälissään mutta joisikin vain 20 ml, on koko satsi heitettävä pois?

Olen juuri lopettanut imettämisen, ja kamalasti menee hukkaan korviketta, kun en osaa arvoida että kuinka paljon vauva milloinkin kerralla juo. Saattaa tosiaan juoda vain 20 ml, sitten haluaa 2-3 h päästä lisää.

Oisko neuvoja? Ilmeisesti pitää vaan laittaa vähemmän pulloon kerralla, ja juosta lämmittämään uusi pikkusatsi, jos tarve vaatii?

Tsekkaa väestöliiton sivuilta Pullonpyörittäjän opas. Siinä mielestäni sanotaan, että lämmitetty pullo josta on maistettu säilyy tunnin, ja lämmitetty pullo johon ei ole kajottu säilyy kaksi tuntia. Itse elelen tämän mukaan suunnilleen. Vähän kriittisemmin tosin.

Minkä ikäinen vauva? Mä alussa lämmitin max 60ml satseja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tsekkaa väestöliiton sivuilta Pullonpyörittäjän opas. Siinä mielestäni sanotaan, että lämmitetty pullo josta on maistettu säilyy tunnin, ja lämmitetty pullo johon ei ole kajottu säilyy kaksi tuntia. Itse elelen tämän mukaan suunnilleen. Vähän kriittisemmin tosin.

Minkä ikäinen vauva? Mä alussa lämmitin max 60ml satseja.

8 kk. Pari vk sitten alkoi vieroittaa itse itseään rinnasta, ja nyt syö rintaa enää kerran päivässä, ennen nukahtamista, muuten korviketta. Aiemmin ei korviketta suostunut juomaan, kun rintaa otti. Vähän opettelua tämä on vielä. Aluksi tosiaan pistin hölmönä koko purkillisen pulloon, ja joudun heittämään pois. :-D Joo täytyy tosiaan vaan pieniä satseja lämmittää.

Joo täytyy katsoa tuo Pullonpyörittäjän opas, kiitos neuvosta.

Mä olen myös antanut tunnin ajan lämmitettyä ja lämmittämätöntä (huoneenlämpöisenä suoraan pulloon kaadettua) 2 tunnin ajan. Tämä siis esim. reissussa ollessa, normaalisti kotona tein niin että jos maito ei kelvannutkaan, laitoin sen samoin tein jääkaappiin josta lämmitin myöhemmin sitten kun alkoi näyttää siltä että nyt voisi kelvata.

Synnärillä tosin sanottiin korvikkeestakin (lämmitetystä; tietenkin kun vastasyntyneistä oli kyse :) ) että 2 tuntia voi antaa. Varmaan sitten uskaltaa, eivät kai ne nyt vastasyntyneiden osastolla voisi neuvoa sellaista mikä on vauvalle haitallista? Itse olen kuitenkin noudattanut tuota tunnin sääntöä varmuuden vuoksi kuitenkin, ei ne nyt niin isoja määriä ole mitä viemäriin lentää sitten kun oppii seuraamaan vauvan ruokahalua.

Toi 6 tuntia on mun käsittääkseni äidinmaidon säilymisen raja, korviketta en antaisi enää niin kauan seisoneena.

Vielä lopuksi linkki erinomaiselle keskustelufoorumille:
http://www.phpbbplanet.com/korvikemutsit/index.php?mforum=korvikemutsit

Foorumilla tarjolla vertaistukea imetyspettymyksen kokeneille, mutta myös vinkkejä ja niksejä pulloruokintaan kaikille eri syistä pulloileville äideille (ja isille =) ).

Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:
Mä olen myös antanut tunnin ajan lämmitettyä ja lämmittämätöntä (huoneenlämpöisenä suoraan pulloon kaadettua) 2 tunnin ajan. Tämä siis esim. reissussa ollessa, normaalisti kotona tein niin että jos maito ei kelvannutkaan, laitoin sen samoin tein jääkaappiin josta lämmitin myöhemmin sitten kun alkoi näyttää siltä että nyt voisi kelvata.

Synnärillä tosin sanottiin korvikkeestakin (lämmitetystä; tietenkin kun vastasyntyneistä oli kyse :) ) että 2 tuntia voi antaa. Varmaan sitten uskaltaa, eivät kai ne nyt vastasyntyneiden osastolla voisi neuvoa sellaista mikä on vauvalle haitallista? Itse olen kuitenkin noudattanut tuota tunnin sääntöä varmuuden vuoksi kuitenkin, ei ne nyt niin isoja määriä ole mitä viemäriin lentää sitten kun oppii seuraamaan vauvan ruokahalua.

Toi 6 tuntia on mun käsittääkseni äidinmaidon säilymisen raja, korviketta en antaisi enää niin kauan seisoneena.

Foorumilla tarjolla vertaistukea imetyspettymyksen kokeneille, mutta myös vinkkejä ja niksejä pulloruokintaan kaikille eri syistä pulloileville äideille (ja isille =) ).

Kiitos linkistä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:

Jes, tää oli hyvä KIITTI!

Yhteistyössä