Kuinka kaaun raskaana ollessa pystyy harrastamaan reipasta liikuntaa?

Niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. :) Eli minulle ainakin neuvolassa on sanottu, että jos liikunta tuntuu pahalle niin älä tee sitä uudestaan. Kyllä se keho kertoo milloin ei enää voi tehdä jotain.

Itse zumbaan, nyt viikkoja 12+ ja tuota on ainakin jossain sanottu että ei voi harrastaa raskaana, mutta itselle ei ole tullut mitään kolotuksia tai muuta niin olen jatkanut ja aion jatkaa niin pitkään kun hyvälle tuntuu. Samoin juoksen ja lenkkeilen päivittäin ja toistaiseksi ihan hyvälle tuntuu tuo, niin en ole vähentänyt noitakaan.

Itselläni kohdun "hölskymisen" tunne juostessa oli se, joka ekana alkoi rajoittaa. Toisena kamppailulajissa se, että en enää halunnut/voinut mennä mahalleni tekniikan "vastaanottavana" osapuolena. En muista, milloin "hölskyminen" alkoi häiritä, mutta kuitenkin ennen rv 30, jonka tienoilla lopetin aikidon... Toisaalta kukin tyylillään. Reipasta liikuntaakin voi harrastaa niiin monin tavoin, että varmasti raskauden loppuun asti onnistuu, jos vain ei tule rasituksesta ennenaikaisia supisteluja.

Mä harrastin viime raskaudessa ihan loppuun saakka,ylitse meni 40+5 ja siitä vimpat 6 päivää olin oksutaudissa,siihen jäi liikunnat. Hyvä kunto auttoi toipumaan saman tien synnytyksestä,toisin kuin viidellä ekalla kerralla ja liikkumaan aloin taas 5 päivää synnytyksen jälkeen. Raskaana ollessa rv32 jäi bodycombat pois mutta stepissä jaksoin käydä rv36 asti. Pumpissa rv38 saakka.

• Tykkää
Reactions: -Bambi-
Itse harrastin zumbaa varmaan reilun 20 viikon päälle. Kahvakuulassa kävin viellä neljä päivää sitten ja silloin viikkoja tasan 38. Reipas kävely onnistuu viellä täysin ja jatkan loppuun saakka :) Eli oman kunnon mukaan ja tuntemusten.

Muumi rv 38+4

Rauhallista liikuntaa olen harrastanut läpi raskauden.

Agilityyn en uskaltanut plussan jälkeen mennä. Siinä tulee kuitenkin juoksemista ja juoksua ei käsittääkseni suositella. Tai kävin yksissä treeneissä ja olin juoksematta - no arvannet tuliko siitä yhtään mitään! :D Mutta olen itse taustani takia aika hysteerinen, enkä halunnut ottaa mitään riskejä.

Mä pelasin salibandya jonnekin rv 10 tienoille saakka, sitten kausi sopivasti loppuikin. (oli yksi harvoista asioista, joka auttoi pahoinvointiin) Uinti ja kuntosalilla käynti ovat harrasteita joita nyt kuvittelen tekeväni loppuun asti, samoin frisbeegolf, jossa tulee käveltyä metsässä aika reippaastikin välillä. Ja mammajoogassa käyn.

Sanottiin neuvolasta että kunhan sykkeet pysyy alle 150. Jos sykkeet on pitkään yli 150 istukka kärsii hapenpuutteesta. Sano et 15 min saa olla yli 150 mut ei sitten pidempään. Jostain taas luin että tuo sääntö ois voimassa vasta vikalla kolmanneksella, mutta näin neuvolassa kuitenkin neuvottiin. Jenkeissä tuo sykeraja on 140!!! huh huh mulla ainaki pienestäki nousee sykkeet vaikka paljon oon liikuntaa harrastanutkin, ettei oo kunnosta kyse, mulla vaan on nopea sydän :D
Mä lopetin juoksun jo aika alkuvaihees, mul toi hölskyminen on inhottavaa, varmaan ku oon nii pieni kokonen ja kroppa alkaa venyy nii noita venysmikipuja/repäsyjä tuntu välil, varsinki jos otan juoksuaskeleita nii alkaa masussa tuntuu. Lisäksi jouduin jo luopumaan vastalihastreenistä :( Nimittäin mulla tulee jo vatsalihas kohouma vaikka viikkoja on vasta 15 :( Joillain tulee kohouma vasta paljon myöhemmin kuulema. Mut kantsii tosiaan tehdä se testi et tuleeko vatsaan kohouma vastalihasharjoituksessa, jos tulee vatsalihastreeni pitää lopettaa koska silloin vatsalihakset on alkanu erkaantumaan ja aiheuttaa vain vahinkoa niille jos niitä suoria vatsalihaksia treenaa.
Itse käyn jumpassa, teen sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Käyn mm. trimmissä missä vaihdetaan laitteelta laitteelle tietyn väliajoin, niissä hyppään vatsalihaslaitteiden ohi ja jos joku liike tuntuu pahalta jonain päivänä en tee sitä.
Aika paljon siis voi tehdä kaikkea niin kauan kun vaan tuntuu hyvältä, pienet supistelutkaan ei ole vakavia, kunhan ei tuu kipuja ja oikeesti pitkäkestoisia supistuksia, mulla on välillä jo supistellutkin, mut ei kipua ja menee nopeesti ohi.
Joku suunnistaja juoksi suunnistuksen suomenmestariksi? vai maailmanmestariksi rv 14... Et kyllä juosta saa :D Ja joku juoksi maratonin viikolla 16..... Se on jo mun mielestä hullua. Kyllä maratonit pitäis jättää raskausaikana, ne on nii rankkoja ja viel elimistöltä kyllä kaiken ja toipuminen yhdestä maratonistakin vie niin paljon aikaa.

Viimeksi muokattu:
Hei Jenny82, mielenkiinnosta kyselen, että kuinka kauan pystyit/uskalsit harrastaa agilityä? Täällä ollaan ihan alkuvaiheessa, mutta kiinnostaa muiden aksaajien kokemukset, kun itsekin harrastan ja kisaan koirieni kanssa :)

Maanu 4+6

Itse harrastin lenkkeilyä (hölkkäilyä) 3-4krt/viikossa viime viikkoon eli rv 28 asti..sit oli pakko lopettaa kun mahaa alko jomottaa ja maha oli sitte ihan kivi kova koko loppu illan..siirryin sit kävelyyn..sitäkään ei voi enää harrastaa ku joku puol h kerrallaan ku alkaa sit vihloon alavatsaa...mut teen sen verran mitä pystyn..ja kotona harjotan paljon alavartalon lihaksia :)

Minä harrastan agilityä edelleen, nyt rv 29+3. Kävelylenkit ei ole sujuneet kunnolla aikoihin, välillä koiran lämmitys sujuu paremmin ja välillä heikommin. Mutta itse agility-harkat menee hyvin, siellä voi tehdä pätkissä rataa ja nyt tulee kunnolla harjoiteltua koiran irtoamista ja kauempaa ohjaamista, koska nopeus ei ole entisellään eikä ketteryys. Vaihtoehtoisia ohjauskuvioita käytössä kun ei niin sulavasti enää pyörähtele tossu :). Eli tuntemusten mukaan mutta ainakin agissa pystyy luovimaan tosi hyvin ja ottaan käyttöön vaihtoehtoisia malleja ohjaukseen, vaikka muuten ei kunnolla voikaan enää reippailla eikä vauhdilla mennä.

Muoks. Ja aikomus on jatkaa joulukuun puoliväliin asti, jolloin mennään sitten viikoissa 35 :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä