Olen huomannut paljon eroja siinä mitä tyttömme kaverit saavat tehdä. Esim. lapsemme paras kaveri joka vuoden vanhempi (9v) saa katsoa Big Brotherit nauhalta kun vanhemmat nauhoittavat jaksot juuri sitä varten. Hän saa katsoa K15 leffoja ja valvoa viikonloppuna klo kahteen. Myös vaatetus on todella aikuismaista... napapaitaa, mustaa kynsilakkaa, ylikireitä vaatteita. Ja nyt oma lapsemme tietenkin haluaa matkia vaatetusta ja valittaa kun ei ole samanlaisia vapauksia. Tämän tytön vanhemmat ovat vuorotöissä ja tuskin ikinä kotona. Tyttö puoliksi asuu meillä... Kiva kun itsellä on jo 3 omaa lasta ja olen kuntoutustuella fyysisestä sairaudesta sekä myös masennuksesta mikä puhkesi nuorimman raskauden jälkeen 3v sitten... Niin omakin jaksaminen on tiukilla.
Mutta itse aiheeseen. Olen myös kiinnittänyt muutenkin huomiota eka toka luokkalaisten käytökseen. (asutaan koulun vieressä ) Lapset huorittelevat toisiaan ja kiroilevat sekä kiusaavat toisiaan.... En ole todellakaan mikään niuho mutta yllättynyt. Ajattelin että 8-9v ovat vielä liian pieniä tuollaiseen.
Mutta missä raja kulkee. Kuinka pitkäksi aikaa tuon ikäisen saa yksin jättää? Mitä saa telkusta katsoa ja saako päättää mitä päällensä pukee?
Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä?
Mutta itse aiheeseen. Olen myös kiinnittänyt muutenkin huomiota eka toka luokkalaisten käytökseen. (asutaan koulun vieressä ) Lapset huorittelevat toisiaan ja kiroilevat sekä kiusaavat toisiaan.... En ole todellakaan mikään niuho mutta yllättynyt. Ajattelin että 8-9v ovat vielä liian pieniä tuollaiseen.
Mutta missä raja kulkee. Kuinka pitkäksi aikaa tuon ikäisen saa yksin jättää? Mitä saa telkusta katsoa ja saako päättää mitä päällensä pukee?
Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä?