Kuinka erota

Olen naimisissa, mutta tilanne on nyt ajautunut siihen pisteeseen, ettei parisuhdetta pelasta enää mikään. Parhaani yritin mutta mistään ei ollut apua kun mies ei halunnut tehdä mitään konkreettista suhteen parantamiseksi. Haluan erota, yritin kerran antaa eropaperitkin, mutta mies raivostui, repi ne, ja jatkoi elämää kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mieheni huutaa, raivoaa ja mahdollisesti myös tuhoaa tavaroita suuttuessaan, olen sanonut hänelle että hänen käytöksensä on pelottavaa, mutta se on kuulemma oma vikani kun ärsytän... Viimeinen niitti suhteellemme oli, kun hän sanoi, että sittenhän on vain hyvä jos pelkään häntä, niin en sitten jätä häntä. Mutta kuinka uskallan kertoa hänelle, pelkään niin hänen reaktiotaan, vaikkei koskaan olekaan käynyt käsiksi.

Meillä on lapsi, itse olen ollut kotona lapsen kanssa, mieheni opiskelee ja käy töissä. Miten lapsen huoltajuuden käy, tiedän ettei miehelläni riitä hermot lapsen hoitamiseen täysipäiväisesti, enkä siihen ikinä suostuisikaan. Mitä tukia saisin, sillä olen käytännössä lähes rahaton, kun olen lapsen kanssa kotona? Miten elatusmaksut yms sovitaan? Entä omaisuuden jakaminen ja muut asiat, entä jos sopua ei näissä synny?

Jokseenkin samassa tilanteessa tosin meillä mies aiheutti avioeron liikkeellepanon omilla sekoiluillaan..
Olen ollut 2v kotona, lapsi on 1v8kk ja toinen tulossa yli puolivälin. Olemme menossa lastenvalvojan juttusille ensi viikolla, siellä sovimme huoltajuudesta, tapaamisista ja elatusavuista. Lapset jäävät tietenkin minulle ja toistaiseksi olemme sopineet maksavamme asunnosta yhdessä, vaikka mies muualla asuukin. Tulen saamaan yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään, kotihoidontuen hoitolisän ja todennäköisesti asumistukea. Tarvittaessa myös sossusta toimeentulotukea. En osaa itsekään vielä oikein sanoa, mitkä kk menot tulevat olemaan ja kuinka tuilla pärjäämme. Onneksi muutaman kk:n päästä alkaa äitiysloma niin saa hieman enemmän rahaa. Aika kurjalta tuntuu jäädä yksin kaikesta vastuuseen kun mies on kuitenkin ollut päävastuullinen elättäjä ja nytkään en voi tietty töihin mennä.

Tsemppiä sulle! Avioeroa voi hakea ihan yksinkin, et tarvitse miehen nimiä papereihin.

Jos vain lähdet asunnosta? Jos kerran sovussa, ette kuitenkaan kykene miehen takia erota? Onko sinulla lähimmäisiä, joiden luokse vähäksi aikaa voisit mennä kun ilmoitat miehelle, että haluat erota ja paperit tulevat perässä? Muuta vaihtoehtoa ei taida juuri olla jos mies kuitenkin vain repii paperit ja pelottelee..

Yhteistyössä