Kuinka allerginen 1 v. voi syödä samaa ruokaa kuin muut?

Allerginen lapsemme on 1-vuotias. Hänellä on jatkuvasti jokin uusi ruoka-aine altistettavana. Tämän vuoksi en ole antanut hänen syödä samaa ruokaa kuin muu perhe, etteivät mahdolliset mausteet sotke altistusta. Olen antanut hänelle peruna-kasvis-lihasosetta ruoaksi.

Kuinkas te muut allergisten äidit olette hoitaneet lastenne ruokailun? Syökö lapsi samaa ruokaa kuin muut? Ovatko nämä allergiset lapset ikäisiään "lapsellisempia" näissä ruokailuasioissa?
 
Meillä 4v. moniallergikko. Ruokavaliosta poissa tällä hetkellä kaikki hedelmät ja raa-at juurekset (myös kyllä keitetytkin suurimmaksi osaksi, koska tuntuvat allergisoivat keittämisestä huolimatta etenkin koivun kukinnan aikaan) sekä lähes kaikki mausteet. Lisäksi nuorimmaisellamme 1 v 4kk epäillään ruoka-aineallergioita myös. Jotkut olen jo pystynyt selvittämään kokeiluin, koska veritestin mukaan hän ei olisi allerginen. Käytäntö on kuitenkin ihan toista.
Välillä ruuanlaitto tuntuu melkoiselta savotalta. Varsinkin, kun kumpikin lapsi on allerginen ihan eri ruoka-aineille. Olen kuitenkin pyrkinyt siihen, että kaikki söisimme suurin piirtein samaa ruokaa. Me vanhemmat siis karsimme omista kulinaristisista nautinnoistamme ja ruoka on hyvin yksinkertaista. Maustan ruuan vasta sitten, kun olen ottanut siitä lapsille. Peruna, makaroonit, pastat, jauheliha, kalapuikot, marinoimatton kana ja kala ovat perusruokaamme. Niistä yritän keksiä variaatioita. Kurkku sopii kaikille, joten sitä syömme paljon, koska vihannespuoli aika köyhä. Eineksistä meillä käy vain pinaattilätyt ja Hk:n lihapullat. Joskus valmistan uunissa vanhemmalle lapselle pienemmässä astiassa hänelle sopivampaa ruokaa muun rinnalla. Yleensä lapset syövät lounaaksi edellisen päivän päivällistä, jota olen siirtänyt syrjään ennen maustamista. Jos me vanhemmat haluamme kulinaristisempaa ruokanautintoa, kokkailemme tai grillaamme, kun lapset nukkumassa. Näin meillä ainakin tällä hetkellä, kun tuntuu siltä että välillä väsyttää tämä ruokatouhu. Ehkä skarppaan taas joskus.
Kysyit vielä ovatko allergiset lapset ikäisiään "lapsellisempia" ruokailuasioissa. Voin tietenkin puhua vain omasta puolestani. Allergia-asiat ovat niin moninainen juttu ja kaikelle voi olla allerginen. Meillä lapset ovat aika kranttuja syöjiä ja hyvin epäluuloisia kaikelle uudelle. Toisaalta hellyttäviäkin tilanteita on. Kun muut lapset hehkuttavat syömiään herkkuja, kuuluttaa meidän lapsi kaikille vastaantulijoille saaneensa tänään syödä päärynää tai vesimelonia. Syksyllä kun ei tarvitse niin miettiä noita siitepölyjen kanssa ristiallergisoivia ruoka-aineita, meillä vietetään tähtihetkiä esim. juuri vesimelonin kanssa. Ai niin, olen välillä testaillut yrttejä ruokien mausteiksi, koska allergisoivat harvoin. Vanhempi lapsi nostaa aina metelin, että mitä ruohoa hänellä on ruuassaan. Meillä on kyllä käynyt niin, että kun on löytynyt jonkinlainen tasapaino, mitä kukin voi syödä, niin niiden laittamiseen jotenkin jumiutuu. Luulen siis, että allergisilla lapsilla saattaa olla suurempi epäluulo kokeilla uusia ruoka-aineita, vaikka eivät niille olisikaan allergisia. Tsemppiä sinulle!!!
 
Meillä kastikkeet on semmoinen mitä kaikki syö samaa, onneksi pojulle käy mausteet. Suurustan riisijauhoilla tai tapiocalla kastikkeet, lisäkkeenä perunaa/riisiä/makaroonia, makaroonit on pojulle omat riisiversiot.

Eli meillä syö kaikki aikapitkälle samaa ruokaa, toki kun muut haluaa kalaa tms niin silloin poika syö eri ruokaa, tai jos haluamme herkutella vaikka kermaisella kastikkeella niin otan ensin pojun annoksen ja lisään sitten kerman..

JA meillä poika söis kaiken mitä eteen laittaa, aina on kerjäämässä herkkuja jos näkee että joku syö namia, onneksi vesimeloni, banaani ja viinirypäleet käy raaoista hedelmistä, uutena myös persikkaa kestää kypsentämättä.

Leivonnassa menen siitä mistä aita on amtalin eli leivon piirakat ilman munaa ja maitoa niin voi pojukin herkutella, toki on pakkasessa aina jotain jätkälle että jos tahtoo oikeaa herkkua (nuo riisijauhoa-vettä-sokeria-rasvaa jutut kun ei oikein maistu miltään ) ;)
 
meillä 11-kk allerginen poitsu, joka syö välillä purkkiruokaa (joita onneksi 3 sopivaa olemassa) ja välillä samaa kuin me.

meillä käy lihoista possu, viljoista gluteenittomat ja vehnä, maito sekä joitakin hedelmiä ja vihanneksia. minä teen esim. makaronia ja kastiketta (kunhan tarkistan ettei kananmunaa), risottoa tai erilaisia laatikkoruokia. varsinkin kinkku-peruna-sipuli-kiusaus, makaronilaatikko (ilman munaa), perunamuussi-lihalaatikko tai kaalilaatikko onnistuvat ihan hyvin. suolaa ei tarvitse lisätä kun meillä muu perhe käyttää useimpiin ruokiin ketsuppia. yrttejä olen käyttänyt ruuassa jonkinverran ja ainakin meillä oregano, persilja ja valkopippuri ovat sopineet poitsullekin.

ei allergioista tarvitse tehdä vaikeita, eli luovuutta ja mielikuvitusta kehiin tai sitten ainakin hyvällä omallatunnolla eri ruuat!
 
Kiitos vastauksista! Joku ei-allergisen äiti jos lukisi näitä allergisten juttuja niin varmaan ajattelisi että "huh huh miltä on säästynyt". Kun sitä allergisen perheen elämää sitten oikeasti elää, niin huomaa, ettei tämä nyt niin kamalaa ole. Itseäni allergiat eivät juurikaan hetkauta, se on jo niin tavallinen asia.

Sitten tästä ruoanlaitosta. Mulla kiikastaa selvästi siitä, että en ole koskaan tykännyt ruoanlaitosta. Siksi joka viikko listallamme pyörii muutama perusruoka, joita väännän viikosta toiseen. Voisin ihan hyvin tehdä noita ruokia mitä mainitsitte, mutta en ole aikoihin väsännyt esim. makaronilaatikkoa kaalilaatikosta puhumattakaan. Leivonta on sitten eri juttu...
 
kannattaa kaivella kotsan kirja esille ja aloittaa ihan perusohjeista itse muokkaamaan maun mukaan niitä ohjeita. netistä löytyy kelpo ohjeita ainakin pirkanmaan allergiayhdistyksen sivuilla on paljon ohjeita ja on olemassa suht uusi allergisen lapsen (tai vastaava) keittokirja jota tosin itse ainakin kritisoin koska siinä sanotaan joka välissä ettei ohjeita voi muokata, höpöhöpö, miksei voi, usein lopputuloskin on parempi kun kokeilee eri juttuja ja jauhoja jne. mutta takaisin aiheeseen eli laatikkoruoka on siitäkin helppo ja kiva vaihtoehto että samasta ruuasta syö parikin kertaa tai sitten osan voi laittaa pakastimeen:) jaksamista!+
 

Yhteistyössä