Kuinka aikaistaa yöunia?

Tyttömme on 5kk ja 2vkoa vanha. Hänen unirytminsä on koko pienen ikänsä ollut sellainen, että valvoo puolille öin ja yli, nukkuu samoin aamua puolille päivin.
Kesällä asia ei vaivannut, mutta nyt kun isommilla alkoi koulu, pitää itsekin nousta aikaisin aamulla, eikä jaksaisi pitkälle yöhön kukkua.
Olen yrittänyt herättää aamulla aikaisemmin, mutta se ei enää illalla auta. Joskus nukahtaa tissille esim. 9 aikaan illalla ja olen yrittänyt "huijata" yöunille rauhoittamalla talon, valot pois, itse makaamaan sänkyyn, mutta tyttö on hereillä viimeistään kymmeneltä ja taas jaksaa valvoa...

Päivän aikaan tyttö ehtii nukkumaan kolmet päiväunet.

Vinkkejä???
 
En tiiä välttämättä et auttaako, mut meillä oli aika lailla sama ongelma jossain vaiheessa, et nyt 6 1/2 kk ikäinen tyttö nukahti vasta puolilta öin, mutta kylläkin heräs "jo" 9-10 aikaan.. No tein niin, et rupesin pikkuhiljaa aikaistamaa sitä nukkumaan menoa, tunnilla kerrallaan.. Ja jos heräs niin äkkiä tissiä, niin luuli et on yö (ku siis öisin annan rintaa kun huutaa) ja sit nukahti uuelleen..
 
Kantsisko jättää yhdet päiväunet iltapäivästä pois? Monelta nukkuu viimeset päiväunet?
Mä kylvetän tyttöni (nyt 7kk) joka ilta ja kylvyn jälkeen hän jo tietääkin, että seuraavaksi mennään nukkumaan...
 
Meillä kuopuksella oli myös tuollainen unirytmi alkuun, siinä 5kk kieppeillä itse alkoi aikaistamaan nukkumaan menoa eli alkoi olla väsynyt aiemmin. Nykyään, poika on nyt 8½kk, nukkumaan menee klo 21. Tuossa välillä nukkumaan meno oli klo 22. Saa nähdä miten käy, kun kelloja siirretään, meneekö sitten nukkumaan klo 20, esikoisen kanssa kävi niin, hänen ollessa puolen vuoden ikäinen. Se olisi ihan hyvä, koska syksyn aikana mun on aloitettava työt.
 

Yhteistyössä