Kuinka aikaisin vauvalle vieras hoitaja kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kisatykki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kisatykki

Vieras
Vauvathan on tietysti erilaisia, mutta haluaisin lukea, miten teillä mentiin tässä asiassa. Eli minkä ikäisen vauvan olette jättäneet esim. muutamaksi tunniksi, koko päiväksi tai vaikka yöksi jonkun vieraan hoitoon?
Omalla kohdallani tarkoitan vieraalla siskoani ja lapsen isovanhempia. Saan mukulaisen joulukuussa, ja ensi kesän heinäkuussa olisi tarkoitus jättää vauva siskon hoitoon yön yli. Sitä ennenkin tietysti voi olla jonkun muun hoidossa joitain tunteja, en toki ajatellut viettää kuukausia 24h vuorokaudessa vauvan kanssa. Tisseistähän myös se tietysti riippuu, miten ne kestävät ilman imijää.

Olisko ollut ehkä 4kk kun oltiin miehen kanssa imetysvälin verran pois (syömässä) ja vauva oli mummolassa. 8kk oli ekan kerran yökylässä samaisessa mummolassa, en imettänyt enää. Mummo tuttu, monta kertaa viikossa näkivät muutenkin, siis siten että olin itsekin paikalla.

Ehkä voisin ajatella jättäväni muutamaksi tunniksi hoitoon kun lapsi olisi n. 6kk ja sitten yökylään kun on useamman vuoden, siis jos syynä on sellanen mikä ei oo pakollinen men. Jos pakollinen meno niin miksi ei aikaisemminkin..

Siskoni tuli meille yökylään lapsenvahdiksi, kun vauva oli 3kk. Laitoin vauvan illalla nukkumaan normaalisti ja oltiin kotona kolmen jälkeen. Vauva heräsi tuolloin enää kerran yössä syömään (viideltä), eikä siis ollut edes huomannut ettemme olleet kotona.

Meillä oli se tilanne, että asuimme samassa taloudessa minun vanhempieni kanssa. Äitini ja isäni olivat käytännössä yhtä läheisiä lapselle, kuin minä ja mieheni. Olisiko ollut 2kk kun jäi koko illaksi äidilleni ja ehkä 6kk kun olimme yön poissa. Aika paljon oltiin niin, että laitoimme lapsen nukkumaan ja vanhempani "vahtivat" häntä, kun lähdimme kavereiden luo. Lapsemme nukkui jo 3 kk ikäisenä läpi yön (10-12h).

Esikoinen oli n. 1kk kun hän jäi kummitätinsä kanssa 4-5 tunniksi.
Yön yli oli isovanhemmat hoitamassa meillä kotona, kun poika oli 5kk.

Kuopus oli n. 2kk kun jäi illaksi esikoisen kummitädin hoitoon ( myös esikoinen oli samassa hoidossa )

Molemmat joivat myös tuttipullosta.

Mä hoidin mun siskoa ja veljeä yön yli kun olivat n. 8kk ikäiset. Mutta me nähdään muutenkin joka viikko, niin olivat jo tottuneet muhun eikä ollut ongelmia.

kuopus on pari viikkoisesta asti olllut pari tuntia viikossa mummin kanssa, että olen päässyt esikoisen kanssa perhekerhoon, uimaan tms. Yökylässä noin vuoden ikäisenä, niin että olen nukuttanut ja sitten on miehen kanssa lähdetty. Tultu kotiin aamupäivällä.

mä olen ollut pois yhden viikonlopun ja yhden viikkoyön tässä viime kahden kuun aikana, poju nyt koht 7kk, oli isänsä kanssa ja hyvin mennyt, sen lisäksi ollut yhden yön mun hyvän ystävän hoivissa, sekin mennyt hyvin, huomenna on tulikaste, mun parhaan ystävän häät ja mummo ja pappa tulevat tänne hoitamaan pojua iltapäivästä eteenpäin, saas nähdä, kuinka huutaa, kun vierastanut jo 3kk ikäisestä... lisään vielä, että huutaa isänsäkin seurassa, kun lähden reilun tunnin ajaksi lenkille, eli hetken viihtyy ja sit huomaa, et missäs se äiti on ja huuto alkaa, eikä lopu... hirvittää se huominen vaikka tullankin yöksi kotiin ;)

Meillä 3kk lähtien oli kerran viikossa yhden imetysvälin hoidossa, että saimme käydä mieheni kanssa yhdessä lenkillä. 6kk ikäisenä oli jo koko päivän hoidossa (pullolla eleli tuolloin) ja 9kk ikäisenä oli yhden yön verran aina ja 12kk oli ensimmäisen kerran 2 yötä. Nyt 2 vuoden ikäisenä on ollut 3 yötä hoidossa. Mutta mielestäni tuo 3 yötä on ihan maximi meidän lapselle olla hoidossa. Hoitaja(t) ovat olleet aina samat eli lapsen kummitäti ja usein hänen mukana on ollut kummisetäkin. Laps on myös ollut kummien kotona hoidossa, eli ei aina omassa kodissa. Itse olen 50% kotona ja mies 50% kotona eli aina jompi kumpi vanhemmasta on kotona lasta hoitamassa.

Meillä on 11 kk ikäinen imetetty tyttö. Hän on ollut muiden hoidossa ainoastaan, kun olemme käyneet isovanhemmilla ollessamme saunassa (max puoli tuntia) tai sitten on kärrytellyt esim. kaupassa isovanhempien kanssa, kun olemme katsoneet jotain keskenämme. Pidemmäksi aikaa en ole voinut ajatellakaan jättäväni häntä hoitoon, ei olisi onnistunut, ellei olisi ollut ihan pakko pakko.

Meillä vauva on ollut ihan pienestä asti lyhyitä pätkiä miehen vanhempien "hoidossa". Asutaan paritalon tyyppisessä ratkaisussa ja nähdään useita kertoja päivässä, niin ovat aina olleet läheisiä, melkein perheenjäseniä. Mummo tai pappa on jo ihan pienestä asti ollut vauvan kanssa niin että me ollaan miehen kanssa vaikka saunottu kahdestaan rauhassa. Mun äidillä vauva oli hoidossa kolmen kuukauden ikäisenä pari tuntia kun käytiin kaupoilla miehen kanssa. Vauva on nyt 8kk ja voisin jättää miehen vanhemmille yhdeksi yöksi hoitoon, kun tiedän että he saavat vauvan esimerkiksi nukkumaan ongelmitta, eikä vauva vierasta heitä ollenkaan. Olen satunnaisesti ollut aamusta iltaan miehen apuna navetassa ja vauva on ollut miehen vanhempien kanssa. Mun mielestä ei ole mitään ikärajaa, vaan enemmän vaikuttaa se, miten vauva suhtautuu siihen, ettei ole edes toista vanhempaa paikalla. Esimerkiksi omille vanhemmilleni hirvittäisi jättää vauva hoitoon yöksi, koska eivät tapaa usein ja ovat vauvalle vieraita.

Meillä lapsi 1v7kk eikä ole koskaan ollut yöhoidossa. Mummo on vahtinut joskus kun käydään esim. Syömässä. En voisi kuvitellakkaan jättäväni lasta yöhoitoon minnekkään, vaikka näkevät mummonkin kanssa päivittäin ja ovat hyvin läheiset.

Yhteistyössä