Kuinka aikaisin hampaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hampikeiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hampikeiju

Vieras
Hei!

Olen nelikuisen typykän äiti ja olen tässä jo pari viikkoa ihmetellyt, että josko meidän neidille olisi hampaita tulossa. Olen kyllä lukenut, että keskimääräinen ensimmäisten hampaiden puhkeamisten aika on noin 8 kuukautta mutta eihän sitä kaikki samanlaisia ole tässäkään asiassa.

Eli kysymys kuuluu: onko oikeasti mahdollista, että näin pienellä olisi jo hampaita puhkemassa? Ja miten se näkyy suussa jos näin on? Minkä ikäisinä teidän vauvoille tuli ensimmäisiä hampaita?

Tyttö kuolaa nykyään aivan valtavasti. Ja niin kuin kaikilla vauvoilla, kaikki esineet menee suuhun. Mutta olen nyt viikon aikana huomannut, että tyttö oikein jyystää esineitä ikeniään vasten. Koko ajan pitää kädessä olla jokin kova esine mitä sitten hinkataan ikeniä vasten. Myös yöt ovat muuttuneet aika levottomiksi tässä viikon aikana. Meillä neiti on aina ollut hyvä nukkumaan. Nyt herätään monta kertaa yössä parkumaan. Olen yrittänyt kurkkia suuhun mutta mitään erikoista en siellä kyllä näe. Ja olen myös kokeillut sormella mutta minun sormeeni ei ainakaan vielä mitään hampaan alkua tunnu.

Meillä ensimmäinen hammas tuli kun neiti oli 5kk ja toinen kun oli 5 1/2kk..
järsi kovasti leluja ja kokoajan jotain piti olla suussa, öihin ei vaikuttanut, tai en ainakaan huomannut.. mut josko seuraavissa hampaissa yöt menee risaseks.

Meille tuli eka hampi 4kk iässä, 5kk ikäisenä 2 lisää, 6 kk iässä 1 lisää, 7kk iässä 2 lisää ja 8kuukautisena 2 lisää... Alkoi just tuolla että jyrsi kaikkee. Avuksi äippäpakkausen hammasharja, jolla alettiin harjata ikeniä... sekä harjalla että sillä tylpällä päällä..

Meillä on kuolattu ja järsitty kaikkea 4 kk asti ja nyt vasta reilut 8 kuukautisena puhkesi ensimmäinen hammas ikenen lävitse ja nyt näyttäisi heti toinen tulevan perään, eli voi kestää pitkäänkin oireista huolimatta, voi tosin tulla aikaisinkin, kuten edelliset kertoivat..

Eli kuten muutkin on vastanneet, niin voi tulla. Olen lukenut, että ekat hampaat tulee yleensä 4-10 kk:n iässä. Toisilla on jo syntyessään ja toisilla tulee vasta yli vuodenkin iässä. Voi siis tulla aika lailla koska vaan. Meilläkin on tullut jo paljon ennen tuota 4 kk:n ikää.

Meillä ekaa hammasta tehtiin pitään ja hartaasti, eka hammas puhkesi tasan 7kk iässä. Kuitenkin merkkejä hampaiden tulosta oli jo 4kk iästä eteenpäin: kuolaaminen, ikenien hankaaminen leluilla, tutilla, sormella, kaiken jyrsiminen, ikenet pullottivat valkoisina... Kaikki sanoivat aina että ihan kohta hampaat puhkeavat, mutta tähän asti siinä kuitenkin meni.

Tytölle puhkesi viikko sitten alhaalle molemmat etuhampaat. Se tapahtui vain muutamaa päivää ennen kuin tyttö täytti 5 kuukautta. Jo kolmen kuukauden iässä oli eka vaihe, jolloin aloitti kuolaamisen ja jyysti kaikkea mahdollista mikä suun eteen tuli.

Nyt ennen ekojen hampaiden puhkeamista, tyttö heräili yöllä itkuisena (jota ei yleensä koskaan ole tehnyt). Nakerteli taas lelujaan ja äidin sormiakin ihan raivolla.

Sitten huomasimme pienen valkoisen viivan ikenessä ja toisen parin päivän päästä. Nyt viikko siitä ja pienet naskalin alut ovat jo näkyvissä ja tuntuvat teräviltä, kun tyttö nakertaa äidin sormia. Onneksi ei ole vielä keksinyt alkaa puremaan imettäessä...!

meidän tyttö oli just täyttäny 6kk, ku tuli eka hammas ja toinen tuli 16 päivää myöhemmin. nakertaa raivoissaan kaikkea ja kuolaa valtavasti...imettäessä puree :( ja nukkumisiin on vaikuttanu negatiivisesti noi puhkeamista edeltävät päivät.

Neuvolakortin mukaan keskimäärin ekat hampaat puhkeavat 6-7kk iässä. Kaverin vauvalla puhkesi ensimmäiset kaksi lapsen juuri täytettyä 4kk, omallani taas vasta 11kk iässä. Tosin noita oireita oli molemmilla lapsilla jo 3kk iästä lähtien, eli ei ne aina kerro hampaistakaan.

Yhteistyössä