kuinka äidit nukutte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma-31
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma-31

Vieras
Heips vaan !

ajattelin kysäistä seuraavaa, että onko usealla samanlaista, eli onko normaalia vai olenko ainut tapaus?

tyttäremme on reilun 7 kk- vanha ja nukkuu huonosti yöllä sekä päivällä. Yöllä herää monta kertaa ja joka kerta saa hirveät hepulit ellei ota syliin tai anna rintaa...päivälläkään ei nuku juurikaan, ehkä 2-3 krt n. 25-30 min.
Olen siis totaalisen väsynyt, en olisi ikinä voinut kuvitella että vauvan nukkuminen varsinkin päiväsaikaan voi olla näin vaikeaa...
Yöt kukutaan, ylös n. 1-2 tunnin välein, sitten lopulta herää aamulla "lopullisesti" 5.30-6.30.
Eli en meinaa itse jaksaa millään nousta yös aamulla, päivällä en pysty lepäämään, kun tyttö ei nuku kuin tirsat...lopulta kun tyttö nukahtaa yöunille ja yritän käydä nukkumaan, niin en pysty millään nukahtamaan ja lopulta kun nukahdan niin, hän jo herättää minut.
Luulen että unen puutteesta johtuen minulla särkee päivittäin päätä ( särkylääkkeitä joudun ottaamaan useasti ), huimaa usein ja eilen en jaksanut millään vaunuilla 1,5 km matkaa, kun tuntui simahdan tähän paikkaan...
mieheni ei uskalla valvoa öisin hänen kanssaan, koska pelkää ettei saa häntä takaisin uneen, koska minäkään en aina saa kuin rinnan voimalla. Huudattakaan ei kauheasti voisi yöaikaan, koska asumme kerrostalossa ja seinät ovat todella ohuet että puhekin kuuluu läpi, puhumattakaan vauvan itkusta. Menisi siis yörauha naapureiltakin.
Olemme siis koko perhe väsyneitä, myös vauvammekin tuntuu olevan aina väsynyt. Mieheni on nukkunut seitsemän kuukautta toisessa huoneessa että jaksaa edes töissä käydä...Lisäksi minusta on tullut kiukkunen, nalkuttava akka, seksikään ei jaksa kiinnosta yhtään tippaa. Muuttuukohan tämä koskaan, kun meistä tuntuu että tyttö nukkuu aina vaan huonommin! Unikoulua yritin päivisin pitää jonkun aikaan 1,5 kk sitten. Ei tulosta !
Korvat on tutkittu kesäkuussa ja heinäkuussa on katsottuu neurologinen puoli. Kaikki ok ! Tätä vaikeaa aikaa, varsinkin päivisin on jatkut siis reilun kaksi kuukautta.
Kuulisin mielelläni kommentteja ja vinkkejä asiaan !

meillä on ollu myös aika levottomia öitä, ja nyt vähän vanhempana, 7kk, kun ei enää niin pitkiä päikkäreitä nuku niin joskus tuntuu että meinaa itseltä voimat loppua kesken. Itse olen huomannut että jos päivän rytmi menee vähän pahemmin sekaisin (esim nukkumaan meno viivästyy huomattavasti normaalista) niin yö on levottomampi. Itse ainakin olen miettinyt että mitä säännöllisempi päivärytmi syöntien ja unien kanssa niin sitä rauhallisemmat on yötkin (toivottavasti!). Myöskin, olen alkanut rauhottaan iltoja niin että esim tv ei huuda eikä useasti ole enää edes päällä noin tuntia ennen nukkumaanmenoa (yöunille) koska se ihan selvästi jotenkin 'ylistimuloi', ainakin meillä tyttö on kovasti tv:n perään jos se on auki.

Tulee mieleen, että onko hänellä yöllä nälkä? Siis saako jo illalla jotain kiinteitä esim. puuroa? Onko teillä ns. iltarutiinit käytössä? Eli esim. iltapesu, iltapala, yöpuvun vaihto, hampaiden pesu yms. Ne kun tekee aina samanlailla niin vauva tietää, että nukkumaan ollaan menossa. Onko huone hämärä?
Yritä saada joku kaveri tai vanhempasi silloin tällöin auttamaan, että saat edes yhden yön/päivän silloin tällöin nukkua.

Meillä oli sama 'ongelma'. Toisin sanoen en pitänyt sitä ongelmana, vaan ajattelin lapsen kaipaavan läheisyyttä normaalia enemmän. Otin siis lapsen viereeni nukkumaan ja tyrkkäsin tissin suuhun aina kun vähänkin havahtui. Tällä konstilla sain nukuttua itse paremmin, samoin lapsi ja kaikki olivat tyytyväisiä. Päivisin parhaat päikkärit lapsi nukkui sylissä tissi suussa, minä luin kirjaa tai katsoin telkkaria. Tätä jatkui aina siihen sati kun lapsi oli noin 10kk ja tuli tunne, että nukkuminen saattaisi jo onnistua muutenkin.. päätimme koittaa radikaalia yövieroitusta (emme olleet siis koskaan aikaisemmin koittaneet/itkettäneet, koska en ollut varma pystynkö pysymään päätöksessäni). Vieroitus onnistui tunnin itkulla ja kaikki nukkuvat hyvin yönsä tätä nykyä.

No, eihän se nyt ihan noin helppoa ollut ;) Rankaa se oli olla kiinni lapsessa koko ajan. Mutta tavallaan ainakin toimi.

Ota sun lapsi viereen nukkumaan ja anna rintaa kun herää, niin saat itsekin nukuttuu paremmin. Kyllä ne myöhemminkin ehtii opettaa nukkumaan itsekseen.

Tai sitten lempeä unikoulu jossa opetetaan lasta että yöllä ei rintaa tipu. Tietysti jos tulee sen jälkeen flunssa niin joudut antamaan nestettä ehkä yölläkin.. Itse pidimme unikoulun vasta yli vuoden ikäisille kaksosillemme, ja toinen oppi kolmessa yössä, toinen viikossa nukkumaan hyvin pinnasängyssään. Ekat kolme yötä oli kyllä aikamoisia.. Samalla sitten vieroitin pikkuhiljaa iltasyötöstäkin..

Saatko päivisin jonkun esim. vaunulenkittämään lastasi niin saisit itse hieman levättyä sillä aikaa?

Erittäin paljon voimia, ymmärrän ja tiedän tilanteesi täysin.

Minulla on nyt 1v4kk poika, joka yhä edelleen nukkuu erittäin huonosti yönsä. Hyvin kausittaista tämä on ollut, mutta juuri tuolloin 5-8kk oli kaikista pahinta, juuri tuota pienin väliajoin heräilyä. Nyt luulen, että on kyse kulmahampaista ja siitä, että asuntomme on kesäisin kuin sauna. Päivisin poikani voi nukkua 4,5 tuntiakin, kuten juuri tänään. Sillä sitä itekin jaksaa, kun voi pari tuntia nukkua ja silti riittää aikaa omillekin asioille.

Se minusta, halusin vain, että tiedät vähän taustaa.

Nämä kaikki on vain ehdotuksia ja tiedän, että niitä on väsyneenä hankalaa toteuttaa, mutta jospa jaksaisit sillä varjolla, että ne auttaisivat.

Eka neuvo, minkä annan on, että pidät kirjaa lapsestasi. Johonkin vihkoon merkkaat kaiken tämän:
*aamulla vauvan heräämis klo
*aamupalan klo ja mitä tarjosit, miten maistui
*vaipanvaihdot, erityisesti kakat, oliko paljon vai vähän tuliko helposti yms...
* päivän muut ruuat ja klo ajat
*päikkäreiden alku-ja loppu klo
*iltapalalta taas klo ja mitä tarjolla...
*koska meni nukkuun
*eka herätys yöllä, nämä erityisen tärkeitä merkata jokainen herääminen kloaika. Pikku paperilappu yöpöydälle, johon merkkaat herätykset ja aamulla siirrät vihkoon.

Suosittelisin, että teet näin muutaman päivän ajan. Yritä olla muuttamatta rutiineja, jotta kuvasta tulisi mahdollisimman oikea.

Selailemalla tätä päivä ja yörytmiä, saat kuvan tilanteesta, joka ei välttämättä näytäkään yhtä pahalta kuin se nyt väsyneenä tuntuu. tärkeintä, on kun sulla on paperilla lapsesi elämää ja alat tehdä pieniä muutoksia, kohti parempia yöunia, ja edelleen merkkailet ylös, näet miten ne vaikuttavat.

Haluan, todella auttaa sinua, koska tiedän, millaista on olla väsynyt lapsen kanssa.

Ehdotan, että aloitat tuon päiväkirjan tekemisen ja samalla tarkistat noita edellä annettuja ohjeita. Iltapuuron antaminen voi olla hyvä keino kokeilla, jos tosiaan heräilee nälkään. Onko teillä tutti käytössä, onko siittä ollut apua? Entäs joku uniräsy esim. sideharso? Iltakypy myös rauhoittaa...

Jos voist kirjoitella myös tänne teidän päivästänne, niin näkisin, miten paljon teillä on samanlaista kuin meillä aikanaan!

Odottelen kuulevani lisää!

Erittäin paljon voimia ja voihan miehesi illalla hoitaa vauvaa, jotta saat edes hetken nukkua, eikös? Mitäs isovanhemmat?

Ystävällisin Terveisin Laura

Auttaisiko että ottaisit vauvan nukkumaan teidän väliliin ja rupeaisitte koko perhe nukkumaan samaan aikaan... Meillä ainakin poika nukahti heti kun huomasi että äitikin nukkuu. Ilmeisesti nukkuvan äidin katseleminen jotenkin rauhoitti :)
Lisäksi rinnan antaminen on paljon helpompaa kun ei tarvitse olla nostelemassa vauvaa sänkyyn ja takaisin... Herkkäuniset lisäksi virkustuu herkästi kun noustaan lämpimien vällyjen alta pois.

Mitä annat vauvallesi illalla? Kannattaisiko kokeilla jotain tuhdimpaa ruokaa (puuroa/velliä) että uni riittäisi pidempään?
Säännölliset iltarutiinit on kyllä meillä ainakin olleet kaiken a ja o ja jos niistä on lipsuttu, niin nukkumaan meno ja nukkuminen on ollut kyllä melkomoista show:ta...
Tsemppiä teille!

Harmi, kun vauvasi ei nuku edes päivällä! Itse saan sentäs hieman levättyä joskus päivällä levottomien öiden jälkeen. Sama homma, että en meinaa päästä aamulla ylös ja välillä maksaisin mitä vain, että joku ottaisi pojan pariksi tunniksi hoiviinsa.

Ensi-ja turvakodeilla on järjestettyä unikoulua ( 5yötä) jossa hoitaja valvoo ja siellä kai kartoitetaan unirytmejä yms. Kannattaa kysyä sieltä apua, jos tuntuu ettei jaksa! Näitä turvakoteja on aika useilla paikkakunnilla, katso vaikka googlesta unikoulu josta asiasta selviää enemmän. Jaksamista kaikille väsyneille!

Huonosti!! Tosin vauva on vasta alle kuukauden vanha mutta mietityttää jo tässä vaiheessa milloin saan tämän kaiken univelan pois. Ja noita särkylääkkeitä kuluu täälläkin. Itselläni migreeni taipmus ja niitä lääkkeitä kun ottaa niin ei saa imettää vuorokauteen ja tämä kai osasyynä jatkuviin päänsärkyihin..voimia sinnepäin ja kaikille muillekkin bandoille.

Jatkan vielä.... Voisiko kyseessä olla jotain allergiaa?! Jos masu on kipeä jostain ruuasta eikä pikkuinen saa nukutuksi. Meillä pric-testissä vehnä aiheutti positiivisen reaktion, samoin nyt todettiin maitoallergia joka aiheuttaa pääosin vatsavaivoja ja hieman ihottumaa. Suosittelen tutkituttamaan tuonkin puolen, jos ei ole vielä tutkittu.

Yhteistyössä