Krooninen poskiontelontulehdus:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kärtty ja kipeä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kärtty ja kipeä

Vieras
Millaisia oireita teillä on kroonisessa poskiontelontulehduksessa ollut? Minulla juuri epäillään sitä ja lähete magneettikuvaan laitettiin. Sivuonteloita särjeskelee eniten silmän sivuista ja otsalta. Olo vetämätön jo pari kuukautta. Ei kummempaa flunssaa, pikkunuhaa ja limaisuutta kylläkin. Millaisia kokemuksia teillä muilla on ollut?

Mulla oli vaan epämääräistä huonoa oloa ja pikkusärkyä otsan seudulla. Sattumalta sitten löytyi tulehdus ja sitä hoidettiin pitkään. Nyt on pysynyt poissa kun käytän nenäkannua ja Duactia nuhaflunssien yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja kärtty ja kipeä:
Millaisia oireita teillä on kroonisessa poskiontelontulehduksessa ollut? Minulla juuri epäillään sitä ja lähete magneettikuvaan laitettiin. Sivuonteloita särjeskelee eniten silmän sivuista ja otsalta. Olo vetämätön jo pari kuukautta. Ei kummempaa flunssaa, pikkunuhaa ja limaisuutta kylläkin. Millaisia kokemuksia teillä muilla on ollut?

Juu samanlaista mulla oli.. Väsyny olo ja aamu alko aina päänsäryllä jo. Helpotti heti kun leikattiin eikä ole sen jälkee tullu enää yhtään tulehdusta ja siitä on jo yli kolme vuotta aikaa =)

Myös mulla samantyyppistä, tosin eka kertaa elämässä. Ei siis varmaan kroonista. Tkssa vaan todettu limakalvoturvotusta röntgenissä, ei tulehdusta. Ja siksi en saa uutta ab-kuuriakaan. Yhden söin ja helpotti kyllä oloa, mutta sen jälkeen siis tuo röntgen, jossa ei tulehdusta. Kuurin jälkeen oireet vaan vähitellen jatkuu enemmän. Karmea käydä töissä kun särkee ja väsyttää. Epätietoisuus on myös ankeaa. Punkteerauskin kuulostaa houkuttelevalta, jos sillä pääsisi tästä pahasta olosta eroon. Voiko home tosiaan liittyä jotenkin tähän?

Toi nenäkannu on hyvä apu tuollaisen estämiseen. Suosittelisin ottaa käyttöön. Helpottaa myös allergikon oloa ku putsaa pöpöjä limakalvoilta. Home voi aiheuttaa mm. tällaista.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Toi nenäkannu on hyvä apu tuollaisen estämiseen. Suosittelisin ottaa käyttöön. Helpottaa myös allergikon oloa ku putsaa pöpöjä limakalvoilta. Home voi aiheuttaa mm. tällaista.

Tosin ei kamalasti auta jos kroonisuus johtuu rakenneviasta tai polyypeistä mitkä on yleisimpiä syitä.

Tyttäreni on hyötynyt paljon onteloiden pallolaajennuksesta ja sen jälkeen nenäkannusta. Alan erikoislääkäri (leikannut lääkäri ) suositti myös mm. paineen vaihteluun perustuvaa keinoa eli uidessa pikainen sukellus n. metrin syvyyteen ja ylös -> toisto.

En ole ole varma mikä miehen diagnoosi tarkalleen oli, mutta joka vuosi sai noita poskiontelotulehduksia. Hänen nenä sitten leikattiin eli kaiketi laajennettiin niitä putkia siellä nenässä ja sen jälkeen ei ole enää tullut. En tiedä millainen Suomessa tuo leikkaus, mutta kaiketi ei ihan riskitön juttu ole. Paikat pieniä ja kuitenkin kaikenaista tärkeää siellä kuten hajuaisti.

Mulla eka kertaa elämässä ja olen jo nelikymppinen. Että voi se tulla myöhemminkin ilman sen kummempia rakenteellisia vikoja. Ne varmaan alkavat jo nuorella iällä.

Onko allegioita tai muuta? Itselläni todettiin astma yhden kevään poskiontelokierteen jälkeen... Aikuisiällä voi myös puhjeta allergioita tai astmaa ihan yhtäkkiä ilman isompia oireita. Itselläni oireet oli poistuvat poskiontelotulehdukset ja yöyskä.

Mulla oli tuo riesana ja puolen vuoden, 5 antibioottikuurin ja 9 punkteerauksen jälkeen pääsin FESS-leikkaukseen jossa poski- ja otsaonteloita laajennettiin. Siitä löytyi apu minulla. Tuosta sarvikuonosta ei ollut minulla mitään hyötyä.

Mulla hengitystieoireilu on alkanut uudella työpaikalla, jossa olen ollut nyt vuoden. Kesällä oli helpompaa. Johtuuko siitä, että päiväkodin pöpöt tulee kotiinkin vaiko sitten työpaikasta? Ei voi kuin arvailla. Tähän asti ei ole ollut allergioita. Ei kai astma puhkea näin vanhana?

Mulla sama, paranee aina kesähelteillä muuten on melko jatkuva vaiva. Pysyy aisoissa nenäkannulla, ja heti jos on nuhaa niin duactia peliin. Jos pahaksi pääsee niin antibioottikuuri auttaa tyhjentämään ontelot, mutta tulehdus kyllä tulee takaisin parissa viikossa. lääkärin neuvo oli muuttaa kuivempaan ilmanalaan ja kävelyreissut merenrannalla. :-S

Mikäs sitten avuksi, jos tulehdusta ei löydy??? Eli pelkkää limakalvoturvotusta epäillään oireiden aiheuttajaksi. Yhtä kurja olo kuitenkin. Voiko olla jokin tulehdus piilossa nin, ettei näy? Vaiva kuitenkin minulla alkanut flunssan jälkeen. Antibioottia ei siksi määrätä, kun ei tk-lääkärin mukaan ole tulehdus. Pitäisi vaan syödä Duactia ja kestää... :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikäs sitten avuksi, jos tulehdusta ei löydy??? Eli pelkkää limakalvoturvotusta epäillään oireiden aiheuttajaksi. Yhtä kurja olo kuitenkin. Voiko olla jokin tulehdus piilossa nin, ettei näy? Vaiva kuitenkin minulla alkanut flunssan jälkeen. Antibioottia ei siksi määrätä, kun ei tk-lääkärin mukaan ole tulehdus. Pitäisi vaan syödä Duactia ja kestää... :(

No Duact pitäis olla sellainen lääke mikä poistaa turvotusta limakalvoilla. Jos et hoida sitä turvotusta pois niin kohta siellä on tulehdus. Joten paras lääke on tohon se Duact ja nenäsumutteet. Ei antibioottia määrä jos tulehdusta ei ole, ja sulla on vasta se tulehduksen "esiaste" joten nyt hoitamaan sitä :)

Seiskassa oli aika karmea juttu kun nainen leikattiin jatkuvien poskiontelotulehduksien vuoksi. Lääkärisetä sitten unohtikin yhden pumpulitupon sinne sisälle, jossa se alkoi mädäntyä ja tuli vasta yli vuoden päästä ulos :x

tähän ketjuun... Virheitä valitettavasti sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja luitteko seiskasta:
Seiskassa oli aika karmea juttu kun nainen leikattiin jatkuvien poskiontelotulehduksien vuoksi. Lääkärisetä sitten unohtikin yhden pumpulitupon sinne sisälle, jossa se alkoi mädäntyä ja tuli vasta yli vuoden päästä ulos :x

Yhteistyössä