krooninen pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutinahytinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tutinahytinä

Vieras
Lapsuuden elin suvun vanhimpien ympäröimänä, ensimmäisen kerran pääsin leikkimään muiden lasten kanssa vasta kouluun mentyäni.
Luonnollisesti vanhojen ihmisten ympäröimänä hautajaisiakin riitti. Luonamme asui isovanhempani jotka sairastelivat paljon ja äiti pelkäsi että jotain vakavaa tapahtuu.
Äidin tyylinä oli puhua peloistaan minulle, hän myös pelkäsi minun sairastuvan milloin mihinkin vakavaan. Muistan että elämäni ensimmäiset 15 vuotta pelkäsin että kuolen nukkuessani, vapisin ja tärisin kun odottelin unta.
Opinpahan siinä pelkäämään jos vaikka mitä. Mutta en uskaltanut puhua peloista ääneen, tiesin ettei äidiltä ainakaan tukea saa, päinvastoin lisää löylyä.
Nyt kun itselläni on jo murkkuiässä olevia lapsia, äiti utelee heidän voinnistaan kovasti minulta. Ja jos ei minulta heru tietoa, soittaa lapsille ja kauhistelee. Syyllistää jos en pienen nuhakuumeen vuoksi ole lapsesta hysteerisen huolissaan.
Koluttauduin aikoinaan sairaanhoito alalle, ehkä siksi että olisin äidin pelottelun yläpuolella. Siitä huolimatta äiti haluaa tietää kaikesta enemmän, neuvoo ja pelottelee entiseen malliin.
Äiti saattaa vaikka hammashoitajalle menossa ollessaan soittaa ja huokailla että varmaan löytyy suusyöpä tms.
Nyt vaan huomaan, että kyllä tuo kasvatus pelottelemalla on jälkensä jättänyt. Pelkään oman terveyteni puolesta aivan hirveästi. Sairastuessani olen paniikissa, huomaan ajattelevani että eihän tämä voi olla kuin syöpä tai vastaava. Tämä väsyttää, jatkuva pelkääminen. Miten ihmeessä sitä osaisi vahvistua ja viisastua ???
Omille lapsilleni olen ilmeisesti osannut pitää kulisseja yllä, taannoin yksi lapsistani mainitsi jutustelun ohessa ystävälleen että "Meidän äiti se ei pelkää yhtään mitään".

Toivottavasti ikä auttaa. Isotätini kertoi kerran, että häneltä meni iso osa elämää tietyllä tavalla ohitse pelon takia. Hän oli pieni ja hintelä lapsi ja sai monta monituista kertaa kuulla, että joku tauti vielä hänet vie, varmaan on heikot keuhkotkin. Niin hän pelkäsi kuolevansa nuorena, pelkäsi nuhasta tulevan tappavan keuhkokuumeen tms.

Vasta 60 täytettyään hän ymmärsi terveytensä olevan yhtä hyvä kuin kenellä tahansa ja ettei kuolo todella korjannutkaan nuoruudessa.

Meillä ollut myös vähän sama juttu. Pienenä pelkäsin kuolemaa, ja jos kysyin äidiltä, että voiko minulla olla syöpä, niin vastaus oli: voi hyvinkin...Siis ihan järkyttävää tuommoinen. Ja sama juttu, kouluttauduin sh alalle samasta syystä kuin sinä.
Meillä on aina kauhisteltu maailman menoa, ja kaikki pahin mahdollinen voi tapahtua. Sodat voi syttyä, ja maailma suurin piirtein kaatua.
Nykyään lopetan puhelut tai keskustelut heti siihen paikkaan, jos yhtään mennään tuolle tielle.
En siis osaa sen kummemmin neuvoa, kun olen itse samassa jamassa. Yritän vain nyt uskoa hyvään enemmän kuin pahaan, ja siihen, että elämä kantaa eikä kaada.

mun isoäiti oli tuollainen että pelotteli kaikilla taudeilla.. hän hoiti minua lapsena kun äitini oli töissä.. Nyt kun olen saanut omia lapsia minulle on puhjennut kauhea sairauden/kuoleman pelko. Jatkuvasti ahdistaa, pelottaa ja vähän väliä iskee ihme kohtauksia jotka todennäköisesti ovat paniikkihäiriötä...

Yhteistyössä