"Kritiikin esittäjät" ja "Suomessa on sanan vapaus!!" -huutelijat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Untinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Untinen

Vieras
Selittäkääpä minulle seuraavat asiat:

Ihminen kirjoittelee nettiin toisesta henkilöstä (vaikkapa blogistista) ilkeyksiä. Kun hänelle sanotaan vastaan/huomautetaan huonosta käytöstä, puolustelu on "kyllä ihmisiä saa kritisoida". Häntä itseään ei kuitenkaan saa kritisoida ollenkaan.

Ihminen kirjoittaa nettiin jotain provokatiivista (sanotaan vaikkapa, että kaikki miehet ovat petturisikoja). Kun hänelle vastataan, että ollaan eri mieltä, alkaa huutelu: "Suomessa on sanan vapaus (sic)!". Eli henkilö on sitä mieltä, että sananvapauden nimissä hän saa sanoa mitä haluaa, mutta muut eivät, varsinkaan jos ovat hänen kanssaan eri mieltä.

Miksi näin?

Eikö jo peruskoulussa opeteta, mitä sananvapaus tarkoittaa?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
1. Mä sanoin, että jos nettiin lähdet, joudut hyväksymään sen faktan että kritiikkiä tulee
2. En sanonut missään, ettei minua saa kritisoida (ja on kritisoitu huomattavasti)
3. Ei rääkkääminen ja kritiikki ole sama asia.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;26997927:
Monen mielestä kritiikki ja haukkuminen on sama asia. Ei ymmärretä, että sen eriävän mielipiteensä voi esittää asiallisesti.
Olet ihan oikeassa. Minä olen usein huomannut, että usein se ensimmäinen, tämä joka itse sanoo esittävänsä vain kritiikkiä, on haukkuja. Ja nämä haukkujat nimenomaan usein alkavat sitten peräänkuuluttaa oikeuttaan esittää kritiikkiä ja huutelemaan sananvapauden perään.

Juuri näin. Ihmiset luulevat, että sananvapauden nimissä saa loukata toista, mutta niihän asia ei nimenomaan ole.
Ja hienoa on myös olla rehellinen suomalainen, etenkin kun voi puhua suunsa puhtaaksi eli haukkua toista käyttäytymisestä ulkonäköön asti.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
[QUOTE="vieras";26997890]Mä olen ainakin itse huomannut, että ihmiset, jotka kärkkäimmin arvostelevat muita, kestävät itse huonoiten arvostelua.[/QUOTE]

Joo, näin on, olen saman huomannut! Kaipa tällaisilla ihmisillä on todella huono itsetunto.

Yhteistyössä