Kristinusko

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen 16v tyttö perus luterilainen. Vanhemmat kuuluvat molemmat kirkkoon tavan vuoksi mutta eivät usko Jumalaan. Itse olen ollut vähän yli kaks vuotta uskossa. Lähiaikoina olen kuiteskin alkanut kyseenalaistamaan luterilaisuutta. Homoja ja luterilaiseen kirkkoon kuulumattomia vihitään avioliittoon, naispappeus hyväksytään ja meno on muutenkin aivan liian liberaalia itelleni. Oon googletellut muita protestanttisia suuntauksia mutta en löydä tietoa siitä millä tavalla ne eroavat toisistaan. Katolista kirkkoakin olen pitänyt vaihtoehtona. Ortodoksisuus on suljettu pois. Haluaisiko joku kristinuskoon perehtynyt vähän valaista minulle seuraavien suuntausten eroja ja piirteitä: baptismi, adventismi, metodismi, katolisuus, anglikaanisuus ja helluntailaisuus. Näitä olen miettinyt mutta en löydä tietoa siitä mikä niistä olisi mulle sopivin. Kaikki apu on tervetullutta.
 
vierailija
Ala kyselemään paikkakunnan papeilta, se on varmasti paras lähtökohta asiaan.
Ja tutustu myös tuohon luterilaiseen Raamattuun ja näkökantoihin, miksi esimerkiksi naispappeus hyväksytään kirkossa. Ja siihen, mitä tarkoittaa henkilökohtainen usko yhteisön sisällä.
 
vierailija
Ortodoksisuus on arvoiltaan aika lailla lähimpänä alkukirkkoa.
Nykyinen evankelis-luterilaisuus on luterilaisuutta painotettuna vahvasti kalvinismilla (googlaa)
Lue kirkkoisien teoksia.

Mä kuulun evankelis-luterilaiseen kirkkoon, kun meillä on täällä onneksi niin hyvät ja asiantuntevat papit. Mutta toisessa seurakunnassa voi olla toisin. Eihän kaikki papitkaan ole uskossa.
Vaihtaisin luultavasti ortodoksiseen, jos täällä paikkakunnalla olisi sellainen.
 
vierailija
Ota selvää (todennäköisesti kyllä jo tiedät), mikä on Raamatussa mainitun Jumalan ja kaiken Luojan persoonanimi ja lähde sen perusteella selvittämään, keitä hänen puolellaan on.
 
vierailija
Olen 16v tyttö perus luterilainen. Vanhemmat kuuluvat molemmat kirkkoon tavan vuoksi mutta eivät usko Jumalaan. Itse olen ollut vähän yli kaks vuotta uskossa. Lähiaikoina olen kuiteskin alkanut kyseenalaistamaan luterilaisuutta. Homoja ja luterilaiseen kirkkoon kuulumattomia vihitään avioliittoon, naispappeus hyväksytään ja meno on muutenkin aivan liian liberaalia itelleni. Oon googletellut muita protestanttisia suuntauksia mutta en löydä tietoa siitä millä tavalla ne eroavat toisistaan. Katolista kirkkoakin olen pitänyt vaihtoehtona. Ortodoksisuus on suljettu pois. Haluaisiko joku kristinuskoon perehtynyt vähän valaista minulle seuraavien suuntausten eroja ja piirteitä: baptismi, adventismi, metodismi, katolisuus, anglikaanisuus ja helluntailaisuus. Näitä olen miettinyt mutta en löydä tietoa siitä mikä niistä olisi mulle sopivin. Kaikki apu on tervetullutta.

ota tuonne yhteyttä niin löydät keskustelu apua ja johdatuksen.
 
Olen luterilaiseen kuuluva uskova. Hyvä, että oot huomannu luterilaisuuden mätiä kohtia, kuten liberaaliuden.

Mutta neuvoni on:
Lue Uutta Testamenttia siten, niin kuin lukisit sitä ensimmäistä kertaa, ilman mitään laseja.

Mistä sieltä löydät...
- Marian jumalallisuuden tai edes puolijumalallisuuden
-pyhimykset - kaikki uskovat on pyhiä
-patsaat em.henkilöille?
-pitkät, ennaltamäärätyt liturgiat, kaavut: ainoastaan leeviläisillä oli VT:ssa kasukka, kaavut tulivat vasta 100-200-lukujen vaihteessa, kun luopumus alkoi jo vaikuttaa ja jäykkä kirkollisuus alkoi korvata elävää uskoa
- ei-uskovilta (joita luterilaisuus on lähes täynnä) kerättävän kirkollisveron
-jotkut kirkolliset juhlapäivät: Pyhän jumalansynnyttäjän sunnuntai tms.

Tuo em.lista poissulkee katolisuuden ja ortodoksisuuden. Marian mukaanottaminen jumalanpalvelukseen on oikeasti jopa syntiä, koska Maria oli vain ihminen, tosin harras uskova.

Olen luterilaisuudessa sen takia, että siinä pelastutaan edelleen uskomalla Jeesukseen ja ristintyöhönsä. Sielläkin on liturgiat, mutta karsittuina, ja keskitytään itse asiaan.

Metodistisuus on ihan jees, mutta käväise vapaissa suunnissa, esim.Vapaakirkossa tai Hellareilla, sieltä löydät samaa, mitä UT:ssa on:

Yksinkertainen, iloinen usko, saa olla omissa vaatteissa, autetaan ja evankelioidaan muita. Ihmeitäkin tapahtui. Just sitä mitä apostoleilla oli.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on kivempaa jengiä, Freija ja valkyriat ym :love:

 
vierailija
Täällä on kivempaa jengiä, Freija ja valkyriat ym

Höh, itseään kunnioittava Suomalainen palvoo Ukkoa, Tapiota ja Ahtia. Käy kuppikivellä uhraamassa ja lepyttelee haltioita : D tonttuja unohtamatta. Ja kuoleman jälkeen tuonelan jokea sitten.
 
  • Haha
Reactions: Latimeria
Tuskin virheetöntä seurakuntaa löytyykään.
Joskus on sanottu, että jokaisessa seurakunnassa on jotain vikaa, koska itse on siellä.

monille Echon mainitsemille asioille hänen listassa on tukea raamatussa
 
Täällä on kivempaa jengiä, Freija ja valkyriat ym :love:

Sä oot vaan kyllästynyt. Jos sulle ois koulussa opetettu Valhallaa, niin oisit siihen kyllästyny, ja sitävastoin kertomukset Jeesuksesta, fariseuksista ja publikaaneista ois että oho, vau. :sneaky:

Mut nyt tuntuu, että porukka länsimaissa on kyllästynyt kristillisiin pyhäkoulustooreihin ja kaikki muu kelpaa.
 
Sä oot vaan kyllästynyt. Jos sulle ois koulussa opetettu Valhallaa, niin oisit siihen kyllästyny, ja sitävastoin kertomukset Jeesuksesta, fariseuksista ja publikaaneista ois että oho, vau.

Mut nyt tuntuu, että porukka länsimaissa on kyllästynyt kristillisiin pyhäkoulustooreihin ja kaikki muu kelpaa.
Ei se siitä johdu, totesin jo ennen murkkuikää, että nyt syötetään paksua pajunköyttä lapsiparoille

Valhallan oon ottanut vaan huumoriuskonnoksi :)

On kiva sanoa, että jos ei ihan mene putkeen, niin Freja se nyt koettelee. Tai Odin. Tai Thor :LOL:

Sattuu muuten olemaan paljon yhteensattumia nimeomaan Freja nimeen, että heikompi olis oikeesti tullut jo uskoon :sneaky:
 
  • Haha
Reactions: Echo
vierailija
Lukion uskonnonkirjasta löytyy jo aika lailla yhteenvetoja eri uskontojen opeista, jos yläasteella ei niitä oppinut. Muitakin opillisia kirjoja on kirjastossa luokassa "uskonto", jota itse kahlasin läpi ennen rippikoulun käymistä. Itse olin lapsena sen verran tutustunut katolilaisuuteen, että sen jätin ilman muuta pois laskuista. Ortodoksisuudessa opinkappaleet ovat todella pimeitä, vaikka itse käytännön ortodoksisuus ei ehkä olekaan. Vaikka oppeihin kannattaa tutustua, niin usein oppi ja käytäntö ovatkin erikseen. Hindulaisuudesta ja buddhalaisuudesta en saanut tolkkua lainkaan, minusta tuntui että sanaleikit peittivät tyhjää ydintä. Muhamettilaisuus on tosi kaukana ajatusmaailmastani ja sääntöuskonto. Myös kristillisissä ryhmissä sääntöjen määrä ärsyttää minua.

Pienissä uskonnoissa usein edellytetään melko mielivaltaisten sääntöjen noudattamista pilkuntarkasti tai sieltä lentää ulos (siksi ne pieniä ovatkin). Sääntöjen tiukkuus ja yhteisön pienuus mahdollistavat kaikenlaisen henkisen väkivallan sääntöjen noudattamisen valvomiseksi. Taas katolilaisuudessa on tiukat säännöt muttei niitä kukaan oikein noudata, koska ne ovat liian tiukat kuten avioerokielto tai ehkäisykielto ja koska ilmeisesti kaikkia rikkureita ei voi erottaakaan.

Et tule löytämään uskontoa, joka olisi sekä opiltaan että käytännön toteutukselta täydellinen. Voit itse uskoa mihin huvittaa ja antaa muiden tehdä samoin. Pääasia on pysyä erossa sellaisista firmoista, joissa sinut aivopestään tai pahoinpidellään henkisesti, joissa elämä on tehty tolkuttoman hankalaksi, joissa on sääntöjä joita et halua noudattaa ja varsinkin joista ei pääse eroamaan mukavasti niin halutessasi.

Jos luterilainen oppi miellyttää, mutta kaipaat tiukkapipoisuutta, niin Vapaakirkko lienee hyvä. Ei avoliittoa eikä esiaviollista seksiä jne. Tosin ei sinua kukaan pakota avoliittoon muutenkaan, joten ihan sama.

Naispappeutta ei Jeesus kieltänyt ja Paavali nyt muutenkin horisi mitä sattuu. Kuten varmaan uskovaisena ja siten luultavasti koko Uuden testamentin lukeneena tiedät. Jos naispapit ärsyttävät niin älä käy niiden pitämissä Jumalanpalveluksissa. Kaverin häihin, joissa on naispappi kai menisit silti, vaikka eroaisitkin luterilaisuudesta?

Kokeile kirkon herätysliikkeitä, esim. rukoilevaisuutta.
 
vierailija
...niillä rukoilevaisilla taitaa olla jokin naispappeusvastainen spin off, jos oikein muistan? Körttiläisyys taitaa olla aloittajalle liian vapaamielinen, harmi juttu.
 
Hömpän pömppä
Oikeasti pitäisi olla VAAN YKSI uskonto!

Ja 1 jumala!

Mutta miksei ole?

Ihmisen loputon mielikuvitus on se SYY!

Nähty on jo muinaiskansoilla, luonnonilmiöille piti keksiä joku selitys, ja niiden älykkäille keksijöille (=satusedille) tuli valta ja kyky alistaa pelottelemalla muut :(
 
vierailija
Olen 16v tyttö perus luterilainen. Vanhemmat kuuluvat molemmat kirkkoon tavan vuoksi mutta eivät usko Jumalaan. Itse olen ollut vähän yli kaks vuotta uskossa. Lähiaikoina olen kuiteskin alkanut kyseenalaistamaan luterilaisuutta. Homoja ja luterilaiseen kirkkoon kuulumattomia vihitään avioliittoon, naispappeus hyväksytään ja meno on muutenkin aivan liian liberaalia itelleni. Oon googletellut muita protestanttisia suuntauksia mutta en löydä tietoa siitä millä tavalla ne eroavat toisistaan. Katolista kirkkoakin olen pitänyt vaihtoehtona. Ortodoksisuus on suljettu pois. Haluaisiko joku kristinuskoon perehtynyt vähän valaista minulle seuraavien suuntausten eroja ja piirteitä: baptismi, adventismi, metodismi, katolisuus, anglikaanisuus ja helluntailaisuus. Näitä olen miettinyt mutta en löydä tietoa siitä mikä niistä olisi mulle sopivin. Kaikki apu on tervetullutta.
Hei! Itsekin näitä miettinyt pitkään. Lapsuus meni helluntaiseurakunnassa, liian rajua mulle, luterilaisuus on jotenkin "turvallisempaa", mutta maallistuu kokoajan. Onneks täällä pohjoisen pienessä seurakunnassa on uskovainen kirkkoherra ja pitää toiminnan raamatullisena.
 

Yhteistyössä