Kranttuillaanko teillä? Aikusetkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Snoopy

Aktiivinen jäsen
07.01.2005
5 328
-1
36
Meillä vauva syö kaikkea mitä eteen kannetaan, mutta aikuiset on eri juttu... Mies ei söisi kanaa, vihanneksia, salaattia, juureksia... Lista on aika pitkä. Miehen perheessä appiukko ei syö käytännöllisesti juuri mitään muuta kuin perunaa ja jauhelihaa. Sama monen muun sukulaisen kohdalla. Voitte kuvitella millainen närppimisnäytös esim.joululounas on!! :laugh:

Ymmärrän käytöksen jotenkuten lapsen kohdalla, mutta että aikuiset! Mä en edes kehtaa siirtää syrjään lautaselta mitään vaikka maku ei miellyttäisikään. Onko vastaavia tapauksia? Tai oletteko kenties itse nirsoja ruoan suhteen? Mikä siinä mättää?

Kyllä mä aika kaikkiruokainen olen. Jos en jostain pidä niin jätän ottamatta, ja jos on jokin uusi tuttavuus, niin maistan ensin vähän. Mutta jos vahingossa saan suuhuni jotain mikä on kertakaikkiaan yököttävää (esim. jotkut grillimakkarat), niin en todellakaan syö edes kohteliaisuus syistä :x

Mies syö mitä vaan, pojalla on keitetyt vihannekset mitä ei mielellään söisi. Mulla on sisäelin ruuat ja keitot semmosia mitä en syö. Tyttö on nykyään aika hyväkin syömään :) Kaikki menee mitä eteen annetaan.

Ei juurikaan. Lapsetkin oppii syömään monipuolista ruokaa, jos kelpaa aikuisillekin. Mitä nuorena oppii, sen vanhana taitaa, pätee edelleen. Aikuinen antaa esimerkin myös syömistottumuksissa.

Nimenomaan aikuiset, tai aikuiNEN, mies nimittäin. Lapset, vauva ja 2½v syövät kaikkea,mies ei sieniä, nuudeleita, kukkakaalia, tillilihaa :D silliä. Siinä mitkä muistin. Noi taitaa olla aika yleisiä kranntuilun kohteita kylläkin, mut kuitenkin. No jaa, myönnän että ite en syö kraavilohta...

En ole erityisemmin simpukoiden tai ostereiden ystävä. Jos niitä sitten tarjotaan, mieluummin kypsennettynä kiitos. Raakaa osteria en kyllä saa alas oksentamatta. Enkä kyllä erityisemmin välitä merisiilistäkään. Mustekalan renkaat on ihan jees, mutta ne pikkumustekalat on jotenkin surullisia.

Koko perhe syö sitä mitä tehdään! :) En ole ikinä ymmärtänyt nirsoilija-ihmisiä.. Eikä lapsistanikaan tullut sellaisia. Eikä miehenikään ole sellainen. Syömme siis kaikkea, maistamme ainakin. Eri asia jos ruoka ei ole laadukasta.. esim. läskikohdat tietysti otamme kaikista ruoista pois niin ei tarvitse nirsoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Ei juurikaan. Lapsetkin oppii syömään monipuolista ruokaa, jos kelpaa aikuisillekin. Mitä nuorena oppii, sen vanhana taitaa, pätee edelleen. Aikuinen antaa esimerkin myös syömistottumuksissa.

Mies on "oppinut" syömään paljon monipuolisemmin kun vertaa tilanteeseen vuosia sitten. Onneksi, koska olen ihan samoilla linjoilla Neeanäidin kanssa. Kotoa se oppi tulee.

Pisti hymyilyttämään miehen 5-v etälapsi joka aloitti päiväkodissa jokin aika sitten. Ennen kelpasi ruoka kuin ruoka, nyt vastaus on "emmätykkää" melkein jokaisen ruokalajin kohdalla. Niidenkin, joita vielä pari kuukautta sitten söi hyvällä ruokahalulla... Taitaa seura tehdä kaltaisekseen ;)

Toki on ruokia joihin edes minä en koske (esim. useat sisäelimet), mutta MITEN VOI OLLA TYKKÄÄMÄTTÄ lähestulkoon kaikesta? Ihminen muuten oppii syömään ja pitämään mistä tahansa ruoasta kunhan maistelukertoja on tarpeeksi usein...

Mun mielestä se on ihan eri asia jos ei syö vaikka sieniä tai homejuustoa kuin jos ei esim syö lainkaan kasviksia tai hedelmiä. Jokaisella varmasti on muutama ruoka-aine josta ei tykkää ja jota välttelee, sillon ei voi sanoa nirsoksi.

Miä en syö juurikaan mitään kotona, nirsoilen ihan niin paljon kun lystään :whistle: Koulussa en nirsoile, siellä syön sitä kasvisruokaa mitä on tarjolla ja hyvin maistuu. Mies ja poika on aika kaikkiruokaisia, poika varsinkin, kaikki kelepaa :D

Meillä esikko ei tykkää paistetusta pekonista, mutta esim. kastikkeessa se menee.
Junnu vetää ihan kaikkea
Isäntä ei syö, katkarapuja, fetaa eikä mustekalaa on maistanut kyllä :)
Mä syön si ihan kaikkee, aivoja yms en ole maistanu ja varmaan jätän väliin jos tarjotaan :) muuten menee kaikki

Mieheni syö kaikkea muuta paitsi suppilovahveroita. Tosin hän ei tiedä sitä, että olen murskannut salaa kuivattuja suppilovahveroita useaan eri ruokaan totuttaakseni hänet niiden makuun. Minun suurta herkkuani nuo sienet ja varsinkin suppilovahverot...
Minä en saa alas sinihomejuustoa.
Muksut eivät kranttuile ainakaan toistaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Miä en syö juurikaan mitään kotona, nirsoilen ihan niin paljon kun lystään :whistle: Koulussa en nirsoile, siellä syön sitä kasvisruokaa mitä on tarjolla ja hyvin maistuu. Mies ja poika on aika kaikkiruokaisia, poika varsinkin, kaikki kelepaa :D

No hyvä, että poitsu ottaa isistä mallia ;) :D

Mä en syö lakkoja, kesäkeittoa, sosekeittoja, lohta missään muodossa, suolakurkkuja, herkkukurkkuja, suolasieniä, mausteisia ruokia, jne. En edes kaikkea näin tältä istumalta osaa nimetä. Myös rasvaiset ruuat ja salaatinlehdet ovat mielestäni ällöttäviä. :o)

Kuopus tahtoisi syödä vaan perunaa eri muodoissa, riisiä tai makaronia. Joitain vihanneksia syö dipin kanssa, tomaateista vaan kirsikkatomaatteja. Lihasta syö mieluiten kana filettä, pihviä tai lihapullia. Ruoan pitää olla "puhdasta", eli ilman soosseja tai ketsuppia... :whistle:
Esikoinen ei syö juustoja, ei pidä hajustakaan.
Mä en syö mitään klimppistä enkä jänteistä tai kalvosta lihaa. Eli olen kaikkiruokanen. :)
Mies syö ihan mitä vaan, koska vaan ja kuinka paljon vaan. :D

Ymmärrän tuollaiset "helposti vältettävät" ruoka-aineet. Esim. homejuustoa, äyriäisiä ja sieniä on helppo vältellä. Mutta kun tämä miehen suvun ääripää ei ihan aikuisten oikeasti syö muuta kuin jauhelihaa ja perunaa :laugh: Mä en oikeasti tekis sellaisille mitään erikoisruokaa. Kotona teen perusruokaa johon lisään väen väkisin terveellisiä ainesosia. Ja aika mukisematta mies ne on syönyt. Toki muistaa aina tokaista, että on tämäkin ruoka menty vihanneksillä pilaamaan! :kieh:

Teettekö muuten nirsoille lapsille ja/tai aikuisille omat ruoat?

Mie oon aika kranttu, oon ollut pienestä asti, joten jos joskus saan lapsen, eiköhän siitäkin jossain määrin kranttu tule. :saint:

Tosin, aika monen yök-en-syö -ruuan suhteen kranttuilu on enimmäkseen välttelyä: en edes osta koskaan kotiin esimerkiksi homejuustoa, oliiveja, sisäelimiä, mustekalaa, ostereita, simpukoita ja etanoita, joten eipä niistä tarvitse erikseen nirsoilla. :whistle: Muualla tarjolla olevia ruokia saatan maistaa hitusen, jos tiedän, että ruuassa on jotain sellaista ruoka-ainetta, jota en voi sietää, mutta useimmiten jätän sellaiset ruuat kokonaan väliin.

Mitä sitten taas tulee nirppimiseen kesken ruokailun, minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos esimerkiksi kokoliharuuasta (pihvit, padat, tms) nirppii pois jänteiset tai muuten sitkeät kohdat sekä läskin.

Mun ruokavalio on tosi yksipyolinen, mutta se ei johsu mausta vaan siitä että mä pudotan painoa. Meillä kyllä mies ja lapsi syövät aika pitkälti kaikkea. Mies syö kasvikset ja salaatit kun olen opettanut, ja nykyään jopa rasvattomia maitotuotteita. Kevytmaidosta vierotin ukon sillon kun muutettiin yhteen, pikkuhiljaa ykkösmaitoa ja sitten pikkuhiljaa rasvatonta, toimi :D Simpukoita ja katkarapuja ei syö, niistä ei tykkää. Maksalaatikkokaan ei taida hälle upota mutta muuten kyllä kaikki menee :)

kysäisin tuossa mieheltä että onko sillä mitään mitä se ei söis. aika pitkään se mietti ja totesi että kesäkeitto taitaa olla ainut. ja sekin kuulemma menee mun laittamana. :D

mä itse en syö lihaa eettisistä syistä, mutta tykkäsin siitä kyllä ennen kasvissyöjäksi ryhtymistäni. muutoin olen ruokavalioni sisällä kaikkiruokainen.

lapsista nuorin syö ihan kaikkea ja paljon. keskimmäinen jättäisi kasvikset ja osan hedelmistä syömättä jos saisi. vanhimmalla on paljonkin inhokkiruokia, mutta kaikkea sekin syö ainakin sen haarukallisen. täyttää sitten tarvittaessa vatsansa ruisleivällä ja kasviksilla, niistä onneksi tykkää.

Ukko väittää syövänsä ihan mitä tahnsa mutta kun tein kasvisgratiinia niin suostui se maistamaan sitä sen verran että pystyi toteamaan että YYÖÖÄÄK hyi hitto mitä moskaa, ikinä en tommosta syö |O :o

Kasviksia kyllä syö, kaikkea, mutta tuossa muodossa ei!!
Ei se mitään, jää enemmin minulle :p

En syö kalaa, enkä sieniä enkä mitään mereneläviä :x
Pienin syö kaikkea, keskimmäinenkin melkolailla kaikkea, esikko on sitten aika nirso! Jos hää päättäis niin pelkkää makaroonia ketsupin kanssa aina ja kokoajan!

Yhteistyössä