Köyhyys joillain suhteellista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhlausta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
täällä yh-äiti, jonka lapsilla on lelut ja vaatteet ja ruokaa ja koti (vuokra kylläkin). itse poltan (hyi minua) ja minäkin syön ja minullakin vaatteet päällä.. emme juuri matkusta pidempiä matkoja, mutta eipä ole puutetta tärkeimmistä... ja olen MINIMI tuloilla... eli rahankäyttö on se ongelma oli köyhä tai rikas...

Alkuperäinen kirjoittaja Kalenteri:
Mä puolestani ihmettelen sitä, miten ihmiset pistävät niin hirveästi rahaa esim. vaatteisiin, kun kirppiksiltä saisi älyttömän paljon halvemmalla myös hyväkuntoista koko perheelle. Vaatteisiin en siis koskaan ole oikein osannut tuhlata. Mutta kyllähän niitä ruokienkin hintalappuja toki voisi vähän vilkuilla tarkemmin, jos tiukkaa tekee...
kirppiksillä nyt vaan ikävän paljon ylihinnoittelua esim h&m stä,nicky&nellystä,isoisyta tavarataloista... saa alesta halvemmalla
itse ostan enimmäkseen kirppiksiltä jos hinta ok ja alesta teen parhaat löydöt..esim h&m sivuilla nyt paljon vaatteita alle 5e...

Alkuperäinen kirjoittaja sibelius79:
Alkuperäinen kirjoittaja Kalenteri:
Mä puolestani ihmettelen sitä, miten ihmiset pistävät niin hirveästi rahaa esim. vaatteisiin, kun kirppiksiltä saisi älyttömän paljon halvemmalla myös hyväkuntoista koko perheelle. Vaatteisiin en siis koskaan ole oikein osannut tuhlata. Mutta kyllähän niitä ruokienkin hintalappuja toki voisi vähän vilkuilla tarkemmin, jos tiukkaa tekee...
kirppiksillä nyt vaan ikävän paljon ylihinnoittelua esim h&m stä,nicky&nellystä,isoisyta tavarataloista... saa alesta halvemmalla
itse ostan enimmäkseen kirppiksiltä jos hinta ok ja alesta teen parhaat löydöt..esim h&m sivuilla nyt paljon vaatteita alle 5e...

Mä en jaksa nykyisin juuri kirppiksiä kierrellä, joskus sunnuntain ajankuluksi, jos ei muuta oo, mutta tosiaan, Kappahalista saa uutta saman hintaan, ni ei jaksa tönkiä tunteja täyteen ahdettuja pöytiä, että löytäs jotain kohtuuhintasta!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Menee vähän alkuperäisen aiheen ohi, mutta rahan käytössä ja varallisuudesakin on kyse myös arvoista ja arvovalinnoista; meillä ei ole varaa toiseen autoon (vaikka asutaan totaallisen korvessa), mutta meillä on varaa matkustaa ja käydä ulkona syömässä, elämä on valintoja!

Juuri näin, elämä on täynnä valintoja. Meillä on se toinen auto, joten emme harrasta ulkomaanmatkoja... ainakaan usein.

Toiset sijoittaa kotiin, toiset vaatteisiin, toiset ruokaan. Väitän, ettei Suomessa yhdenkään lapsiperheen tarvitse nähdä nälkää, jos tekee valintansa oikein. Ainakin mun tuntemissa tapauksissa, vaikka valinnat on pikavippejä ja kalliita lainoja täynnä, niin sossu pitää lapsista huolen.

Jos tilastoja katotaan, niin suurin osa lapsiperheistä elää köyhyysrajan alapuolella, mutta silti he pärjää. Kaikki riippuu vaan siitä miten rahat kuluttaa.

Meillä on tähän mennessä ollut pakko pitää kahta autoa, kun molemmat vanhemmat käytiin töissä eri suunnilla. Nyt kun olen kotona, niin käytän autoa noin kerran viikossa. Olen jo miettinyt, että mitä me tehdään toisella autolla. Mutta pidän auton vielä ainakin sen aikaa, kun selviää mitä tehdään jatkossa (kuinka kauan olen kotona jne). Ruuaksi tehdään aina jotain halpaa kerralla paljon, jotta pakkasessa on pahan päivän varalle tavaraa. Vaatteet ostan lähinnä alennusmyynneistä tai huuto.netin kautta (kirppiksellä kävisin, muttä lähin on 45 km päässä).
Lainoja on paljon, mutta niitä maksetaan isin palkkatuloilla ja ne onkin enimmäkseen ollut lapsen tekemiseen (maksoi "vain" pari tonnia lääkkeineen päivineen), asuntoon tai autoon otettuja. Mutta paljon tässä jää säästöönkin, kun bensaan ei mene niin paljon rahaa. Normaalisti jouduin tankkaamaan kerran viikossa työmatkojen takia eli noin 70-80 euroa/vko ja nyt se riittää noin kuukaudeksi.

Elämä on valintoja. Rahaa menee just niin paljon kun haluaa.

Me vertaillaan kilohintoja paljon. Ite kasvissyöjänä käytän soijatuotteita. Esim. parin euron soijasuikalepussista saa monta kertaa tehtyä ruokaa. Soijarouhepussi maksaa myös pari euroa ja on todella riittoisaa. Pakastesoijatuotteet on kalliita, esim. 9 soijamakkaraa maksaa n. 4e.

Kirpparilta ostetaan vaatteita, mutta myös kaupasta. Kirpparilla mielestäni yhä edullista ja se on myös ekologista.

Kaikessa ei pihistellä. Esim. vaipoissa, soseissa, kahvissa jne...

Yksi hyvä puoli kirppikseltä ostetuissa vaatteissa on, että niiden laadun tietää varmasti. Uutena ostettu halpa paita saattaa mennä sekundaksi jo eka pesussa, mutta siitä valmiiksi pestystä ja käytetystä vaatteesta näkyy laatu jo ostettaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:

Yksi hyvä puoli kirppikseltä ostetuissa vaatteissa on, että niiden laadun tietää varmasti. Uutena ostettu halpa paita saattaa mennä sekundaksi jo eka pesussa, mutta siitä valmiiksi pestystä ja käytetystä vaatteesta näkyy laatu jo ostettaessa.
no joo tää kyl totta :D

Soijarouhe muuten on edullista. valmiit soijatuotteet kaliita. Itse käytän soijarouhetta ruuanlaittoon kun meillä minä syön eri ruokaa kuin muut, olen kasvissyöjä ja muut popsii lihaa. Jos esim. makaronilaatikon teen, niin toisille teen jauhelihasta ja itelle pienen satsin soijasta. Perusruokaa meilläkin syödään ja käytetään hyödyksi kauppojen viimeisen päivän tuoteita. meidän lähellä kauppa, jossa joka päivä puoleen hintaan ruokaa kun menee vanhaksi muutaman päivän päästä. Sieltä ostetaan paljon.

mun täytyy kyllä myöntää että mä oon köyhä ja monesti saa laskeskellä että mitä suuhun pistää...
Autostakaan en luovu, koska kouluun täytyy päästä...vähän liian pitkä matka kävelten...

Niin halvoilla soijatuotteilla viittas just näihin kuivattuihin perushommiin; ei sillä ole väliä jos se on soijasta tehty jos sitä on hirveästi prosessoitu ja pakkailtu. Lihan sijaan voi siis käyttää soijarouhetta, soijasuikaleita, kidney-papuja, papuja ja linssejä muutenkin, viljapihvisekoituksia...

Alkuperäinen kirjoittaja touhupeppu:
Täällä on kyllä k-marketissa paljon paremmat tarjoukset kuin s-marketissa. Ja maitokin monta senttiä halvempaa. Joillakin ei ole vain rahankäyttö hanskassa. Sietäis opetella, jos on niin tiukkaa.

Juu näin. Mä käytän kanssa lähes pelkästään K-marketia ja Citymarketia ruokaostoksissa.

Ja todellakaan ei kyllä mitään juustoja ostella jos ei muka ole varaa ruokaan!! Vaan edullisia perustarvikkeita! Että sikäli aloittajalla on kyllä vissi pointti ja toisille todellakin tekisi hyvää opetella rahankäyttöä!

Mä en jaksa nykyisin juuri kirppiksiä kierrellä, joskus sunnuntain ajankuluksi, jos ei muuta oo, mutta tosiaan, Kappahalista saa uutta saman hintaan, ni ei jaksa tönkiä tunteja täyteen ahdettuja pöytiä, että löytäs jotain kohtuuhintasta!

Todellakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Todellakin.

mä kierrän paljon kirppareita, enkä todellakaan löytäs kaupasta yhtä halvalla mitä kirpparilta oon löytäny =) en edes alennusmyynnistä ;)

Salkkarissa oli kans kerran juttua yhdestä(köyhästä) perheestä, jossa äiti toivoi voivansa käydä useemmin ravintolassa ja valitteli ettei ole rahaa käydä. Silti hänen lapset kulkevat reimoissa ja goreissa. Suhteellista köyhyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhlausta:
Pitäisikö kaikki laittaa kotitalousoppiin, jotta ymmärrettäisiin, miten pärjätä vähillä varoilla ja saada silti vatsa täyteen?
Kyllä pitäisi. Musta olisi hyvä, jos esim peruskoulun ysillä olisi oppiaine "taloustaito". Taloustaidon tunneilla opeteltaisiin tekemään oma budjetti, pitämään krijaa tuloista ja menoista esim kuukauden ajan, ostamaan edullisesti, ostamaan järkevän kokoisissa pakkauksissa sekä hyödyntämään erilaisia säilytysmenetelmiä. Tunneilla opittaisiin myös miten selvitä, jos yks kaks rahatilanne tippuukin merkittävästi, miten toimia, jos ei kertakaikkiaan voi siinä kuussa maksaa sähkölaskuaan, mitä seurauksia on pikavipeillä, mistä saa velkaneuvonta-apua jne jne. Normaalisti nuori oppii nämä asiat vanhemmiltaan, mutta on nuoria, jotka sitä tietotaitoa ei kotoaan saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhlausta:
Pitäisikö kaikki laittaa kotitalousoppiin, jotta ymmärrettäisiin, miten pärjätä vähillä varoilla ja saada silti vatsa täyteen?
Kyllä pitäisi. Musta olisi hyvä, jos esim peruskoulun ysillä olisi oppiaine "taloustaito". Taloustaidon tunneilla opeteltaisiin tekemään oma budjetti, pitämään krijaa tuloista ja menoista esim kuukauden ajan, ostamaan edullisesti, ostamaan järkevän kokoisissa pakkauksissa sekä hyödyntämään erilaisia säilytysmenetelmiä. Tunneilla opittaisiin myös miten selvitä, jos yks kaks rahatilanne tippuukin merkittävästi, miten toimia, jos ei kertakaikkiaan voi siinä kuussa maksaa sähkölaskuaan, mitä seurauksia on pikavipeillä, mistä saa velkaneuvonta-apua jne jne. Normaalisti nuori oppii nämä asiat vanhemmiltaan, mutta on nuoria, jotka sitä tietotaitoa ei kotoaan saa.

Tonhan vois toteuttaa "pelinä" eli arvottais kaikille erilaiset tulot ja tietyt perus menot, sit aina silloin tällöin vois vetästä hatusta jonkun yllättävän menon (sairastuminen, auto hajoaa, remonttitarvetta jne.) voishan sinne hattuun laittaa tietysti vaikka lottovoitonkin. Perusmenoihin vois vaikuttaa tarpeen vaatiessa esim. "muuttaa" asuntoa, mutta silloin otettaisiin tietysti huomioon myös siitä aiheutuvat kulut.

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Tonhan vois toteuttaa "pelinä" eli arvottais kaikille erilaiset tulot ja tietyt perus menot, sit aina silloin tällöin vois vetästä hatusta jonkun yllättävän menon (sairastuminen, auto hajoaa, remonttitarvetta jne.) voishan sinne hattuun laittaa tietysti vaikka lottovoitonkin. Perusmenoihin vois vaikuttaa tarpeen vaatiessa esim. "muuttaa" asuntoa, mutta silloin otettaisiin tietysti huomioon myös siitä aiheutuvat kulut.
Tuossa olisi ideaa :flower: :flower:

Yhteistyössä