Köyhä olet ja köyhänä pysyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Että mua ottaa päähän omassa tuttavapiirissä sellaiset ihmiset, jotka hankkivat osamaksulla, luotolla sun muulla kaikkea turhaa ja sitten valittavat kun joutuvat koko ajan laskemaan ihan euron tarkkuudella että rahat riittää kuun vaihteeseen/palkkapäivään/lapsilisiin tms.

Naapurini mies esim. osti auton pääosin rahoituksella. Nyt sitten maksaa 330 euroa kuussa sitä seuraavat viisi vuotta. Äijällä työmatka 3 kilometriä, tulotaso aika heikko perheellä mutta pakko on silti pistää autoon tommonen satsaus. Samalla perheellä on huonekalut, elektroniikka ja oikeestaan mikä vaan luotolla ja korkeita korkoja toki niistä maksaa.

Useemman kerran olen kuun lopussa vipannut perheen naiselle esim. 50 euroa. Sinällään mukavia tyyppejä perusasioissa, mutta usein kuulee esim. että "ostin tämmösen, vaan 15 euroa kuussa..."

Kyllä se tässä yhteiskunnassa on niin, että montaa ihmistä, etenkin köyhempää manipuloidaan kuluttamaan. Pitää olla korkea elintaso, mutta sen hinta on se, että talouden perusta on todella heikolla tolalla.

Silti nää varmaan ensi talvenakin menee ulkomailla. Luotolla toki. Mieshän aikoinaan perikin huomattavan summan rahaa, no se meni onneksi asuntoon käsirahaksi. Vaimon perinnön (isovanhemmiltaan) "hävitti" kyllä alta aikayksikön...

Lapsilla on roinaa kaikki paikat täynnä, mutta aina pitäis ostaa vaan lisää...

Köyhällä ei vaan usein oo vaihtoehtoi. Ei mul oo mahista ostaa suoraan esim. kännykkää. Sitäpaitti mä sain 300 kännykän niin, että kuukausi maksu on vaan 9 euroo, että silleen.

Autoja onneks tässä perheessä vaan yksi. Ja sekin vaan satasen kuussa.

Kaikkien menojen jälkeen meille jää 30 euroa. Aika rankkaa joo. Että sen takia esim. meille joku 50 euron palkankorotus olis superiso asia.

Ei köyhyys vaan se tyhmyys... Tyhmyyden merkkejä ovat, että ei osaa harkita miten paljon hyötyä eri asioista oikeasti on suhteessa niiden hintaan tai että ei kykene säästämään rahaa hankintoihin jotta välttyisi niiltä osamaksuilta.

Moni elää ihan hyvin vaikka toimeentulotuella jos osaa priorisoida asiat ja ajatella pitkäjänteisemmin.

Köyhällä ei vaan usein oo vaihtoehtoi. Ei mul oo mahista ostaa suoraan esim. kännykkää. Sitäpaitti mä sain 300 kännykän niin, että kuukausi maksu on vaan 9 euroo, että silleen.

Kaikkien menojen jälkeen meille jää 30 euroa. Aika rankkaa joo. Että sen takia esim. meille joku 50 euron palkankorotus olis superiso asia.
Sinulta meni hilseen yli niin että viuhuu. Osamaksu köyhdyttää sinua enemmän kuin suoraan ostaminen, ja jos ei ole rahaa maksaa tavaraa heti, ei sitä osteta ennen kuin rahaa löytyy, tai ostetaan sellainen mihin rahat riittävät. Osamaksulla varmistat sen, ettei rahaa ole jatkossakaan. Miksi ostat 300 € kännykän, kun kännyköitä saa 40 eurollakin? Mieti, 40 € olisit maksanut pois melkein heti, ja käyttörahoissanne näkyisi ihan muutaman kuukauden jälkeen 9 euron korotus. Nyt se 9 €/kk on menetetty vuosiksi. Ja kun ae kännykkä hajoaa ja joudut ostamaan uuden, ei vanhan osamaksuvelat olisi enää kiusana.

Kyllä toi osamaksu vaan usein kannattaa. Esim. mä ostin 449 euron kännykän 11 euron kuukausimaksulla. Eli siitä tulee vaan 396. Eli sain halvammalla noin ja sitten maksaapi vaan 11 euroo kuussa.

Mun ukolla on aina kaikki pakko maksaa "heti" siksi sillä onkin vanhat kännykät jne... Joskus osamaksu voi olla viisastakin.

Kyllä toi osamaksu vaan usein kannattaa. Esim. mä ostin 449 euron kännykän 11 euron kuukausimaksulla. Eli siitä tulee vaan 396. Eli sain halvammalla noin ja sitten maksaapi vaan 11 euroo kuussa.

Mun ukolla on aina kaikki pakko maksaa "heti" siksi sillä onkin vanhat kännykät jne... Joskus osamaksu voi olla viisastakin.

Minä en näe tuossa kaupassa mitään kannattavaa. En ole koskaan tarvinnut yli 300 euron kännykkää mihinkään, vaikka varaa olisikin sellaiseen.

Minä en näe tuossa kaupassa mitään kannattavaa. En ole koskaan tarvinnut yli 300 euron kännykkää mihinkään, vaikka varaa olisikin sellaiseen.

Nimenomaan. Juuri noilla "huijausosamaksuilla" saadaan köyhät ostamaan itselleen liian kalliita kännyköitä. Melkeinpä kaikki oleelliset ominaisuudest saa max. satasella.

Itte opiskelijana ostin aina käytetyn kännykän jollain 20 eurolla. Nyt kun olisi ylimääräistä, en silti edes harkitsisi pistäväni kännykkään tuommoisia rahoja.

Meillä on töissä paljon vuokrafirmojen kautta porukkaa. Etenkin tuotantohommissa. Moni näistä on perheellinen eikä paljoa tienaa. Lisäksi pätkäduunissa eikä mitään varmuutta duuneista puolen vuoden päästä. Silti tuntuu monella olevan uudet iPhonet tms... Yksikin tuollainen (ajelipa vielä Volvolla) aina tuntui soittelevan miehelleen, että "siirrä sinä rahaa mun tilille, tili tyhjä". Ihan kädestä suuhun elivät ja silti piti olla kalliit kännykät ja autot.

Ihmettelen tässä lähipiirissä olevaa tapausta samaan tapaan kuin ap. Luotolle menee useita osamaksusopimuksia, mm. kalusteita. Tuntuu, että heillä ei ole millään lailla elämänhallintaa ja aina suorastaan krooninen rahapula.

Itsellä on osamaksulla vaan kännykkä, koska halusin puhelimen, jossa on mahdollisimman paljon ominaisuuksia, esim. kuvien ottaminen, sen 500-600€ en kerta kaikkiaan viitsi puhelimesta suoraan maksaa. Työssäkin olen hyötynyt siitä, että puhelimella saa otettua laadukkaita kuvia. No joo, meni omaksi seliseliksi.
Autonkin ostin itselleni ihan rahalla vaan, ettei tarvitse osamaksuja ja turhia korkoja maksella.

Jos olet köyhä, niin joku vähän halvempikin kännykkä riittäisi. Mulla Lumia 625 ja pelittää hyvin. Eikä maksanut paljoa.

Niillä " köyhillä", jotka eivät oikeasti ole köyhiä, raha polttelee taskuissa. Kaikki on pakko laittaa menemään heti. Parhaimmillaan rahat tuhlataan jo etukäteen. Jos on vaikka tiedossa, että ensi kuussa on tulossa ylimääräinen 300 euroa, niiin raha tuhlataan jo etukäteen esim. Kännykkään tai johonkin muuhun, jota ei oikeasti tarvita.

Yhteistyössä